چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

رصد انتقال تسلیحات از یونان به جزائر دریای اژه توسط ترکیه

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
رصد انتقال تسلیحات از یونان به جزائر دریای اژه توسط ترکیه
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند که پهپادهای این کشور تصاویر ورود دو کشتی یونانی حامل تسلیحات نظامی به جزائر موردمناقشه در دریاری اژه را رصد کرده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، پهپادهای ترکیه انتقال خودروهای زره‌پوش رزمی یونان به جزایر غیرنظامی در دریای اژه را زیر نظر گرفته‌اند که به سمت جزایر «لسبوس» و «ساموس» حرکت می‌کردند.

منابع امنیتی آنکارا گفتند که در رصد پهپادهای ترکیه مشخص شده دو کشتی یونانی 23 خودروی زرهی را به جزیره لسبوس و 18 خودروی نظامی دیگر را به جزیره ساموس منتقل کرده‌اند.

این منابع می‌گویند یکی از این خودروهای زرهی، اهدایی ایالات متحده به یونان بوده که به بندر الکساندروپولی رسید. منابع ترکیه‌ای خاطرنشان کردند که یونان به دنبال استقرار تسلیحات اهدایی ایالات متحده به ویژه در این جزائر است.

این منابع مدعی هستند دو رصد دیگری که پهپادهای آنکارا 18 و 21 سپتامبر انجام دادند و حمل‌ونقل تسلیحات نظامی در مناطق موردمناقشه را تایید می‌کنند، دلایل روشنی از تداوم نظامی‌گری یونان در جزائر نزدیک ترکیه هستند.

ترکیه و یونان، این دو کشور همسایه مدت‌هاست که دچار تنش شده‌اند و دو طرف همدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. یونان و ترکیه در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان نیز با هم اختلاف دارند.

آنکارا طی ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده 1923 لوزان» و «معاهده 1947 پاریس» باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر اکیداً ممنوع اعلام شده بود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه سه شنبه شب به وقت تهران طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در آمریکا مدعی شده بود که یونان با فشار غیرقانونی خود باعث افزایش خشونت علیه مهاجران در دریای اژه می‌شود.

در مقابل، «کریاکس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به ترکیه درباره زیر سوال بردن حاکمیت یونان بر جزایر دریای اژه هشدار داده و گفته بود: «به نظر می‌رسد ترکیه وسواس عجیبی نسبت به کشور من دارد و زبانی که با من صحبت می‌کند بیشتر و بیشتر به زبان جنگ شبیه است»