جمعه 10 فروردین 1403

رقابت روسیه با نفت ایران در آسیا داغ شد

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

صادرات نفت ایران به بازار آسیا، در ماه‌های اخیر تحت تاثیر رقابت فزاینده از سوی روسیه قرار گرفته است که در پی تحریم‌های غربی، در جست و جوی مشتریان جدید است.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع آگاه، مدعی شده صادرات روزانه نفت ایران در پی افزایش رقابت روسیه در بازار آسیا، از میانگین یک میلیون بشکه، به 750 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است.

صادرات ایران در کشورهایی مانند چین، با رقابت روسیه روبرو شده و باعث شده است ایران قیمت های پیشنهادی را مرتبا بازبینی کرده و آنها برای رقابتی نگه دارد. از زمانی که دولت ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، معافیت از تحریم ها برای واردات نفت ایران را برای مشتریان این کشور تمدید نکرد، برآوردهای مختلفی از میزان صادرات روزانه نفت ایران وجود دارد و چین بزرگترین مشتری نفت ایران مانده است.

در این بین، مسکو پس از این که با بایکوت و تحریم صادرات نفت از سوی اروپایی‌ها به تلافی جنگ در اوکراین روبرو شد، تلاش کرده است فروش به آسیا را افزایش دهد. پالایشگاه های خصوصی چین، خرید گریدهای نفتی روسیه مانند اسپو و اورال که با تخفیف عرضه می‌شوند را افزایش داده‌اند.

جواد اوجی، وزیر نفت، روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه نیک‌کی ژاپن اعلام کرد ایران چهار میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت دارد و به دنبال افزایش آن به 5.7 میلیون بشکه در روز است.