چهارشنبه 6 تیر 1403

روایتی از سفر به اولین جام‌جهانی در یک کشور اسلامی در «پرسه در لوسیل»

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
روایتی از سفر به اولین جام‌جهانی در یک کشور اسلامی در «پرسه در لوسیل»

کتاب «پرسه در لوسیل»، روایتی از مهدی مافی از سفرش به جام‌جهانی فوتبال 2022 در کشور قطر است که در جریان آن تلاش کرده است تا مخاطب را با حال و هوای برگزاری جام‌جهانی فوتبال در یک کشور اسلامی آشنا کند و به همین دلیل، او از زبانی ساده و عامه پسند برای نگارش آن استفاده کرده و مخاطب را از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تا کوچه پس کوچه‌های شهری قطر همراه کرده است.

نویسنده در این کتاب فقط به جام‌جهانی و فوتبال نپرداخته است و به حضور خود در اماکن غیر فوتبالی مثل موزه، مسجد و جشنواره‌های فرهنگی و هنری قطر اشاره کرده است و به همین دلیل، تجربیات خودش را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد تا اطلاعاتی چندوجهی از قطر و جام‌جهانی به خواننده ارائه دهد.

اگرچه مافی به سه بازی تیم ملی ایران مقابل انگلیس، ولز و آمریکا پرداخته است تا جذابیت و خاطره‌انگیز بودن آن را دو چندان کند ولی در بخش «پرانتز باز» با فاصله گرفتن از فضای فوتبالی، نگاه سیاسی و تاریخی خود را به مسائل منطقه‌ای کشورها معطوف کرده است که این سه «پرانتز باز»، «بحران دیپلماتیک قطر، مختصر و مفید»، «اینک آخر الزمان» و «چرا قطر جام‌جهانی برگزار می‌کند؟» نام دارند.

نکته شایان ذکر این است که مهدی مافی، در مقدمه این کتاب با اشاره به یکی از انگیزه‌های خود برای ثبت خاطرات سفر به کشور قطر و حضور در جام‌جهانی، این‌طور می‌نویسد: «قطر 2022، اولین جام‌جهانی در منطقه ما بود؛ اولین جام‌جهانی در یک کشور اسلامی و پر از دوگانه‌های جدی شرق و غرب، سنت و مدرنیته و کریستیانو رونالدو و لیونل مسی، در لایه مردم. حتی به ازای جیمی جامپی که با پیراهن سوپرمن، پرچم رنگین‌کمان و شعار‌هایی در حمایت از اوکراین و «زن، زندگی، آزادی» به وسط زمین دوید. هم جیمی جامپی بود که با پرچم فلسطین موجب توقف بازی فرانسه و تونس شود. پس تصمیم گرفتم با آدم‌ها بیشتر صحبت کنم. به جا‌هایی که ایرانی‌ها کمتر می‌روند، سرک بکشم. توجه خودم را به خارجی‌هایی معطوف کنم که برای اولین بار حضور در یک کشور اسلامی را تجربه می‌کنند.»

گفتنی است کتاب «پرسه در لوسیل» نوشته مهدی مافی با شمارگان 1250 در 248 صفحه و با قیمت 225 هزار تومان در بازار نشر موجود است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات