یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

روایت‌گری در حفظ میراث فرهنگی بسیار مهم است / بودجه میراث فرهنگی کمتر از 10درصد نیاز این حوزه است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
روایت‌گری در حفظ میراث فرهنگی بسیار مهم است / بودجه میراث فرهنگی کمتر از 10درصد نیاز این حوزه است

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس؛ صبح امروز نشست اولین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران با حضور عباس فاطمی، دبیر جشنواره و احمد آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد برگزار شد.

مثل ماهی درون آب، قدر آب را نمی‌دانیم

عباس فاطمی در جمع خبرنگاران گفت: بهار امسال با هدف افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب و هنرمندان تصمیم به برگزاری جشنواره تولیدات رسانه‌ای در حوزه میراث فرهنگی گرفتیم. قبل از این هم تولیدات مستندی داشتیم اما محدود بود اما جشنواره کنونی در حوزه صدا، سیما، سینما و مجازی برگزار شد.

فاطمی افزود: میراث فرهنگی ثروت ارزشمند ماست اما چون در ایران از این میراث زیاد داریم قدر آن را نمی‌دانیم. مثل ماهی درون آب، گاهی نعمت آب را نمی‌دانیم. به همین خاطر ما به دنبال این بودیم که هنرمندان با خلق آثار در این مردم را با میراث فرهنگی کشورمان آشنا کنند و هویت ملی را ارتقا بدهند. اگر از فرصت شناسایی میراث فرهنگی درست استفاده بشود درآمد آن حتی از درآمد نفتی بیشتر خواهد بود و فرصتهای اشتغال فراوانی را نیز به وجود خواهد آورد.

هنرمندان نسبت به میراث فرهنگی متعهد هستند

دبیر جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی بدون ارتباط با گردشگری و صنایع دستی نیست، افزود: در این جشنواره دوهزار و نهصد و بیست و پنج اثر در بخشهای مختلف از هنرمندان مجرب دریافت کردیم. در بخش فضای مجازی که از بخش‌های پربار بود، 1800 اثر با قالب‌های عکس، فیلم بلند، کلیپ، نماهنگ و موشن‌گرافیک داوری شدند. در بخش سینما و تلویزیون 119اثر در قالب سینمایی و تله‌فیلم به مرحله داوری رسیدند. بخش عروسکی و پویانمایی با 30اثر و مستند نیز با 505اثر کوتاه، 158اثر نیمه‌بلند، 48اثر بلند و سینمایی به مرحله داوری رسیدند.

فاطمی اضافه کرد: این آثار از اول فروردین 1398 تولید شده است که نشان می‌دهد هنرمندان ما قبل از فراخوان جشنواره که در تیرماه امسال منتشر شد، نسبت به میراث فرهنگی متعهد بوده‌اند. برگزیدگان نیز در اختتامیه 29و 30بهمن در یزد، معرفی خواهند شد.

برگزاری کارگاه برای آموزش مخاطبین

وی همچنین با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی گفت: در قسمت ساخت فیلم کوتاه با موبایل از طرف مردم ضعف در ساخت تولیدات داشتیم. به همین خاطر کارگاهی برای آموزش این موضوع پیش‌بینی شده است. همچنین دو کارگاه دیگر با عناوین پادکست و فیمنامه‌نویسی مینی‌سریال با محوریت میراث فرهنگی ملموس و ناملموس برگزار خواهد شد.

روایت‌گری در حفظ میراث فرهنگی بسیار مهم است

در ادامه این نشست احمد آخوندی؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفت: اهمیت تولیدات چندرسانه‌ای در افزایش سواد مردم نسبت به اهمیت بافت‌های تاریخی و آگاهی بخشی محافظت‌محور است. همچنین آگاهی از اقداماتی که بر اثر حوادث طبیعی مثل سیل برای آثار تاریخی اتفاق می‌افتد و ما می‌توانیم از فیلمهای قدیمی استفاده کرده و آثار را مرمت کنیم.

آخوندی افزود: در حفظ میراث فرهنگی ملموس و ناملموس روایت‌گری بسیار مهم است و مردم خواهان دسترسی به روایت صحیح هستند. همچنین میراث ناملموس اگرچه تا حد زیادی حفظ شده اما بخشی از آن هنوز در سینه مردم است و باید قبل از اینکه آنها از میان بروند، برای حفظ آن آثار کاری کرد.

وی گفت: به همین خاطر درصدد هستیم که جامعه هنرمندان یزد را در این زمینه به خوبی پرورش بدهیم. قرار بر این است که از آثار چندرسانه‌ای تولید شده در این جشنواره بانک اطلاعاتی و آرشیو مناسبی جمع‌آوری و منظم شود و در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

جشنواره

وزارت میراث فرهنگی چندرسانه‌ای این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
روایت‌گری در حفظ میراث فرهنگی بسیار مهم است / بودجه میراث فرهنگی کمتر از 10درصد نیاز این حوزه است 2