جمعه 28 اردیبهشت 1403

روحانی سخن بگو!

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
روحانی سخن بگو!

به گزارش مشرق، روزنامه آرمان امروز که مواضع اصلاح‌طلبان میانه را منتشر می‌کند نوشته است که روحانی پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان تغییر وضعیت داده و سخن خواهد گفت!

در بخشی از این گزارش آمده است:

روحانی در این شرایط چه رد صلاحیت شود چه تایید صلاحیت، برنده انتخابات است. روحانی با این کار کسب اعتبار مردمی می‌کند و در فضای سیاسی کشور اگر ایشان رد صلاحیت شود، زبان اش باز می‌شود تا حرف‌های ناگفته را بزند. در واقع با قدرت و شدت بیشتری می‌تواند بحث خالص سازی را افشا کند به همین خاطر احتمال رد صلاحیت او کم است. هرکسی بتواند در فضای سیاسی جریاناتی را علیه خالص سازان سامان بدهد مورد خشم قرار می‌گیرد. آنچه برای روحانی مهم است بحث رای آوردن اش است نه اینکه در مجلس خبرنگان کاری انجام بدهد. روحانی مگر چند درصد مجلس خبرنگان حساب می‌شود؟ مگر مجلس خبرنگان مجلسی است که بحث سیاسی در آن جریان داشته باشد. درست است که برخی چهره‌های آن‌ها آدم‌های داغ سیاسی باشند، اما عملکرد خبرگان به معنی عملکرد سیاسی نیست. حضور روحانی در مجلس خبرنگان یک مانور سیاسی است.

البته این ادعا مخالفانی نیز دارد، مدتی قبل صادق زیباکلام گفته بود که آقای روحانی و آقای هاشمی هر دو نتوانستند گامی برای دموکراسی بردارند اما آنها یک تفاوت مهم دارند. آقای هاشمی نشان داد که می‌خواهد گام‌هایی در این زمینه بردارد ولی آقای روحانی تاکنون نشان نداده که دموکراسی برایش اهمیت دارد. یک نطق طی 4سال دوم نمی‌توان از ایشان پیدا کرد که از مردم قدردانی کرده باشد که در انتخابات به او رای دادند.

بررسی کنش‌های حسن روحانی به‌عنوان لیدر جریان اعتدال بیانگر آن است که وی در بحبوحه اعتراضات سال گذشته و در نقطه‌ای میان سید محمد خاتمی (که اصلاحات درون قانون اساسی را پیشنهاد کرده بود) و میرحسین موسوی (که خواهان تأسیس مجلس مؤسسان تغییر قانون اساسی شده بود) بر ضرورت «تقدم همه‌پرسی بر انتخابات» تأکید کرده بود تا در فضای رادیکال اعتراضات سال گذشته سیگنال‌هایی دال بر لزوم برخی تغییرات در سیاست‌ها و راهبردهای نظام را گوشزد کند.

بر اساس طراحی‌های صورت گرفته راهبرد انتخاباتی روحانی در میانه پیشنهادهای 15 گانه خاتمی و تأسیس مجلس موسسان میرحسین موسوی بود و می‌کوشید تا جمیع مطالبات اصلاح‌طلبان ساختاری، عبور کرده از ساختار و معترضین را نمایندگی کند. بر همین اساس روحانی با طرح کلی همه‌پرسی در سیاست داخلی، سیاست خارجی، فضای اجتماعی و فرهنگی، اقتصاد، زمینه را برای طرح مصداق‌های سخنانش در فضای مجازی از طریق تیم رسانهایش را فراهم ساخت.