شنبه 5 آبان 1403

روز جمعه عید فطر است؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
روز جمعه عید فطر است؟

براساس فقه امام شافعی روئیت هلال ملاک اعلام آغاز و پایان ماه و عید فطر است لذا روز جمعه عید فطر نیست.

ماموستا محمداشرف ایل‌بیگی عصر امروز در نشست صمیمی دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با ائمه شاخص استان کردستان و جامعه مدرسین در سنندج اظهار کرد: براساس فقه امام شافعی روئیت ماه ملاک آغاز و پایان ماه رمضان است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس با توجه به عدم روئیت ماه در کشور ما روز جمعه عید سعید فطر نیست.

دبیر شورای عالی افتا اهل سنت کردستان به توان و ظرفیت بالای تیم‌های رصد روئیت ماه در کشور اشاره کوتاهی کرد و افزود: رکورد رویت ماه توسط رصدگران در کشور ما 11 ساعت است.

دیدار وزیر خارجه اسراییل با الهام علی‌اف / تاسیس سفارت تل آویو در 20 کیلومتری خاک ایران!

به گفته وی، در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام روئیت ماه در غروب روز پنجشنبه با چشم عادی و غیرمسلح امکان‌پذیر نیست.

ایل‌بیگی افزود: این امکان وجود دارد که در شمالغرب آفریقا و بخش‌های غربی اروپا و جزایر اقیانوسیه ماه روئیت شود اما روئیت در غروب روز پنجشنبه در کشور ما امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: نظر به اینکه برخی از کشورهای اسلامی مثل عربستان که از رای جمهور تبعیت می‌کنند بر مبنای روئیت ماه در شمال غرب آفریقا و بخش‌های غربی اروپا و... امکان اعلام عید فطر در روز جمعه وجود دارد.

ایل‌بیگی در ادامه به فعالیت شوراهای افتا و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گریزی زد و گفت: شوراهای افتای استان کردستان از بدو تاسیس مرکز بزرگ اسلامی از سال 58 و 59 به تشکیل آمده و اصل و محور تاسیس خود مرکز بزرگ هم همین شوراهای روحانیت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه شورای روحانیت در بین مردم کردستان بالاست تا جایگاه این شورا را مرکز و محلی برای رسیدگی به مشکلات و شکایات خود می‌دانند.

ایل‌بیگی افزود: در هر شهری که شعبه ای از مرکز بزرگ فعال است شوراهای روحانیت نیز با عضویت 6 تا 7 نفر در شهرهای بزرگ و در شهرهای کوچک 4 نفر به انضمام امامان جمعه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: از سال 95 شورای عالی افتای استان تشکیل و سامانه‌ای برای یک دست کردن حکم و فتواها سامانه جامع که به دفاتر تمام شوراهای افتا وصل است ایجاد شده است.

دبیر شورای عالی افتا اهل سنت کردستان گفت: بانک اطلاعات از فتاوا از زمان تاسیس و شروع به فعالیت شورای عالی افتای استان ایجاد شده و می‌توان به فتاوایی که در مورد موضوعات مختلف صادر شده مراجعه کنیم.

وی ادامه داد: حق‌الزحمه اعضای شوراهای افتاء استان ناچیز است که لازمه ادامه فعالیت شوراهای افتاء نیروی انسانی و تامین منابع مالی است.

ایل‌بیگی اضافه کرد: به دلیل کم کاری مرکز بزرگ و دبیرخانه شورای اهل سنت برخی شعبات در حال انحلال است و کسی انگیزه‌ای برای ورود به این بستر را ندارد.

وی گفت: عدم تمایل و رغبت علما به عضویت و فعالیت در شوراهای افتاء استان نبود حمایت‌های مالی است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.