شنبه 14 مهر 1403

روستائیان زنجان مراقب جولان و حمله گرگ‌ها در فصل سرد باشند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روستائیان زنجان مراقب جولان و حمله گرگ‌ها در فصل سرد باشند

زنجان - ایرنا - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: روستاییان این استان باتوجه به فصل سرما و برف، مراقب جولان و حمله گرگ ها باشند و اقدامات حفاظتی و مراقبتی را جدی تر بگیرند.

پرویز رستمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه گرگ‌ها بطور معمول از انسان‌ها دوری می کنند و هرگز بی دلیل به افراد حمله نمی‌کنند افزود: زمستان ها به دلیل پوشیده شدن زمین از برف و یخ، طعمه در طبیعت کم یافت می‌شود بنابراین این جانور وحشی به منظور تغذیه به سکونتگاه های انسانی به ویژه جوامع روستایی نزدیک تر می شود که این نیز برای انسان ها و دام های اهلی خالی از تهدید و خطر نیست.

وی با اشاره به اینکه این گونه جانوری به دلیل کمبود طعمه ناشی از شکار بی رویه شکارچیان به ناچار به سکونت‌گاه‌های انسان نزدیک می شوند، اظهار داشت: شهروندان و روستاییان باید از پراکنش زباله ها، پسماندهای غذایی و لاشه حیوانات تلف شده در اطراف شهرها و روستاها اجتناب کنند چراکه زباله، پسماند غذایی و لاشه حیوانات، عامل و محرک قوی برای نزدیک شدن گرگ‌ها و همچنین سگ‌های ولگرد به سکونت‌گاه‌های انسانی است.

رستمی با بیان اینکه اغلب حملات به انسانها از سوی گرگ‌های هیبریدی (سگ گرگ) که خطرناک تر از گرگ‌های معمولی هستند صورت می‌گیرد، اظهار داشت: گرگ‌های هیبریدی هیچگونه ترس و واهمه‌ای از نزدیک شدن به انسان و سکونتگاه های انسانی ندارند اما در بسیاری از مواقع حمله های صورت گرفته به گرگ ها نسبت داده می شود.

وی به روستاییان توصیه کرد در فصل زمستان از چرای دام ها در طبیعت به جد اجتناب کنند که متاسفانه بعضا مشاهده می شود برخی از صاحبان دام به منظور صرفه‌جویی در مصرف علوفه، مبادرت به این کار می کنند و گرگ های گرسنه نیز با دیدن دام ها در طبیعت به فکر حمله افتاده و اگر فرصت مهیا باشد دام ها را می‌درند.

رستمی از روستاییان و شهروندان خواست در صورت مشاهده گونه های جانوری درنده چون گرگ در اطراف سکونتگاه های خود بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های 3-33541001 اطلاع دهند تا اقدمات لازم برای متواری کردن آنها صورت گیرد.

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به روستاییان توصیه کرد در این فصل از سال مراقب حمله گرگ‌ها باشند و هشدارهای این اداره کل در خصوص حفاظت و مراقبت از سالمندان و کودکان و دام های اهلی را بسیار جدی بگیرند تا پشیمانی بار نیاید.

به گزارش ایرنا، آخرین حمله گرگ به انسان در استان زنجان مربوط به سال 96 است و طی سال های 93، 94 و 95 به ترتیب 2، 1 و 6 نفر و سال 96 نیز 13 نفر از شهروندان و روستائیان این استان مورد حمله گرگ ها قرار گرفته و زخمی شدند.

*س_برچسب‌ها_س*