شنبه 14 مهر 1403

روستاییان سروآبادی خطر وقوع حریق در جنگل و مراتع را جدی بگیرند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روستاییان سروآبادی خطر وقوع حریق در جنگل و مراتع را جدی بگیرند

سنندج - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد با اشاره به سکونت 85 درصدی جمعیت این شهرستان در روستاها تاکید کرد: روستاییان باید خطر وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع را در فصل گرم سال جدی بگیرند.

مسلم مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شروع فصل گرما اظهار داشت: با گرم تر شدن هوا در روزهای آینده و شروع فصل تابستان احتمال وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: کشاورزان، دامداران و طبیعت دوستان که در محیط های طبیعی برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، از روشن کردن آتش خودداری و حداکثر ملاحظات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حریق را رعایت کنند و در صورت مجبور بودن به روشن کردن آتش، با فاصله از درختان و گیاهان خشک اقدام و سپس آن را خاموش کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد یادآور شد: کشاورزان از آتش زدن بقایای مزارع خودداری کرده و شهرداران و دهیاران نیز از آتش زدن مکان‌های دفن زباله که در مجاورت جنگل‌ها و مراتع قرار دارند، خودداری کنند.

مرادی با بیان اینکه نجات جنگل‌ها و مراتع از خطر آتش سوزی، نیازمند مشارکت همگانی است، تاکید کرد: شهروندان و طبیعت دوستان در صورت مشاهده حریق، با حساسیت لازم وارد شده و برای اطلاع رسانی از طریق شماره گیری 1504 یگان حفاظت منابع طبیعی و خاموش کردن آتش اقدام کنند.

وی با اشاره به آتش سوزی گسترده جنگل های روستای برقرو و لنگریز بخش کلاترزان سنندج که در مجاورت عرصه های منابع طبیعی شهرستان سروآباد قرار دارد، گفت: متاسفانه هنوز فصل گرما آغاز نشده که این آتش سوزی به جان جنگل و مراتع با ارزش منطقه افتاد که این زنگ خطری جدی برای عرصه‌های منابع طبیعی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد اضافه کرد: حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی که سرمایه ارزشمند و گرانبهای جامعه است نیازمند احساس مسوولیت همه افراد است و تنها وظیفه ادارات خدمات رسان، منابع طبیعی و محیط زیست نیست بلکه همه اقشار باید در این ارتباط احساس مسوولیت کنند.

از مساحت 120 هزار کیلومتری شهرستان سروآباد نیز 57 هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، 12 هزار هکتار آن را اراضی ملی و 51 هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*