جمعه 4 آبان 1403

روسیه 3 ماهواره اینترنتی به فضا فرستاد

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
روسیه 3 ماهواره اینترنتی به فضا فرستاد

روسیه توانست در آخرین فعالیت فضایی خود، 3 ماهواره اینترنتی را به منظور تکمیل خوشه Skif و افزایش سرعت اینترنت به 100 گیگابایت داده در هر ثانیه با موفقیت پرتاب کند.

روسیه 4 ماهواره به مدار زمین فرستاده و این پنحمین عملیات پرتاب فضایی این کشور در بازه دو هفته اخیر است. یکی از این محموله‌ها نمونه اولیه ماهواره‌ای ارتباطاتی برای فراهم کردن اینترنت است.

روز شنبه یک موشک سایوز همراه 3 ماهواره برای خوشه ارتباطی Gonets-M و یک فضاپیمای نمایشی به نام Skif-D در ساعت 22:57 دقیقه به وقت مسکو از مقر فضایی وستوچنی در شرق روسیه به فضا پرتاب شد.

طبق بیانیه راسکاموس (سازمان فضایی روسیه) هر 4 ماهواره به مدار تعیین شده خود رسیدند. ماهواره‌های خوشه Gonets-M یعنی Gonets-M 33، Gonets-M 34 و Gonets-M 35 هرکدام 280 کیلوگرم وزن دارند.

آن‌ها به خوشه Gonets-M می‌پیوندند که در ارتفاع 1500 کیلومتری زمین مدار می‌زند. این ماهواره‌ها طوری طراحی شده اند تا داده‌ها را منتقل و سرویس‌های ارتباطات ماهواره‌ای برای مشتریان ثابت و موبایل را در هر نقطه‌ای از جهان فراهم کنند.

البته Skif-D روز شنبه به ارتفاع بالاتری رفت. این ماهواره طوری طراحی شده تا در مدار نزدیکی قطب زمین و در ارتفاع 8070 کیلومتری بالای زمین مدار بزند. ماهواره مذکور یک ابزار نمایشی و نمونه اولیه از نخستین ماهواره روسی برای دسترسی به پهنای باند اینترنت در مناطق دورافتاده مانند مناطق قطبی در این کشور است.

پیش بینی می‌شود خوشه Skif به تدریج شامل 12 ماهواره شود که هرکدام از آن‌ها قادر به تاباندن 100 گیگابایت داده به ازای هر ثانیه هستند.

عملیات روز شنبه در حالی انجام می‌شود که روسیه در ماه اکتبر فعالیت‌های فضایی زیاده داشته و در دو هفته اخیر 5 پرتاب انجام داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان هم اکنون دیگران می خوانند 3 آبان 1401 - 17:35

بیشتر بخوانید

روسیه 3 ماهواره اینترنتی به فضا فرستاد 2