پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

روشنگری درباره ودیعه مسکن 200 میلیون تومانی به نمایندگان

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

بعد از انتشار اخباری درباره پرداخت 231 میلیون تومان به حساب نمایندگان برای حقوق، ودیعه مسکن و هزینه های جانبی هجمه های بسیاری علیه پارلمان ایجاد شد. نایب رییس مجلس در مقام دفاع توضیح داد که 200 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه پرداخت شده و ماهانه از حقوق نمایندگان کسر می شود، 20 میلیون تومان هم هزینه اجاره دفاتر نمایندگان است اما عده ای خواسته یا ناخواسته از باب دوستی یا دشمنی در جهت...

بعد از انتشار اخباری درباره پرداخت 231 میلیون تومان به حساب نمایندگان برای حقوق، ودیعه مسکن و هزینه های جانبی هجمه های بسیاری علیه پارلمان ایجاد شد. نایب رییس مجلس در مقام دفاع توضیح داد که 200 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه پرداخت شده و ماهانه از حقوق نمایندگان کسر می شود، 20 میلیون تومان هم هزینه اجاره دفاتر نمایندگان است اما عده ای خواسته یا ناخواسته از باب دوستی یا دشمنی در جهت تخریب افکار عمومی نسبت به مجلس عمل می کنند.

به گزارش تابناک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز بعد از نشست غیرعلنی یک ساعته در جلسه علنی ابتدا اعتبارنامه منتخب گچساران را مورد بررسی قرار داده و آن را رد کردند.

بعد از آن مجلس وارد بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه جهش تولید و بهبود فضای کار شد و اکثریت نمایندگان به آن رای مخالف دادند با این استدلال که تشکیل این کمیسیون موازی کاری بوده و نمایندگان می توانند این موضوعات را در کمیسیون های تخصصی دنبال کنند.

دو فوریت طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی هم با مخالفت نمایندگان مواجه شد و آن ها به یک فوریت آن رای دادند. طرحی که در صورت تصویب نهایی آن برگزاری آزمون برای استخدام معلمان حق التدریس و نهضتی ها به تعویق افتاده و شرایط جذب اصلاح می شود.

با وجودی که انتخاب رییس کمیسیون اصل 90 از بین 5 گزینه مطرح یعنی حسن شجاعی نماینده ابهر، حجت الاسلام نصرالله پژمان فرنماینده مشهد، مصطفی آقامیرسلیم، نظام الدین موسوی و حجت الاسلام محمود نبویان نمایندگان تهران در دستور کار صحن علنی قرار داشت اما مجلس وارد این دستور نشد و عملا تعیین رییس این کمیسیون به هفته آینده موکول شد.

بعد از آن مجلس وارد استماع تذکرات متعدد نمایندگان درباره مسائل مختلفی همچون حاشیه های به وجود آمده بعد از انتشار خبر دریافت 231 میلیون تومان به عنوان حقوق و ودیعه مسکن نمایندگان شد، موضوعی که واکنش های متعددی را در جامعه به خصوص فضای مجازی به دنبال داشته است. موسی غضنفرآبادی نماینده بم در تذکری از حواشی به وجود آمده برای مجلس در فضای مجازی درباره دریافت ودیعه مسکن 200 میلیون تومانی انتقاد کرد. او در این باره گفت: عده ای فکر می کنند هر ماه این مبلغ پرداخت می شود در صورتی که 200 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه و برای مدت 4 سال به منظور رهن یا اجاره خانه به نمایندگان داده شده که امروز برای اجاره 100 متر خانه در محله های متوسط تهران بیش از 100 میلیون تومان نیاز است. لازم است هیات رئیسه در این خصوص شفاف سازی کند تا جای سوالی در ذهن مردم باقی نماند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی این طور توضیح داد که تعداد زیادی از نمایندگان شهرستان ها هستند و قرار است چهار سال ساکن تهران باشند. قبلا به نماینده ها ودیعه 250 میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه برای رهن یا اجاره خانه داده می شد که در این دوره مبلغ به میزان 200 میلیون تومان کاهش یافته و بنا به تقاضای برخی از نمایندگان به همه هم تعلق نگرفته است. با این مبلغ خیلی از همکاران نتوانستند خانه ای در اطراف مجلس که جزء مناطق متوسط تهران است، پیدا کنند.

وی این را هم گفت که 200 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه به تعدادی از نمایندگان داده شده و آنها آن را باز می گردانند، عده ای خواسته یا ناخواسته از باب دوستی یا دشمنی در جهت تخریب افکار عمومی نسبت به مجلس عمل می کنند از رسانه ها تقاضا داریم که انصاف داشته باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره پرداخت 20 میلیون تومان به هر نماینده هم این طور توضیح داد که این مبلغ بابت هزینه دفاتر پرداخت می شود هر نماینده می تواند دو یا سه نفر را به عنوان کارمند در دفاتر شهرستان خود استخدام کند، زمانی که نمایندگان در تهران هستند دفاتر آنها در شهرستان فعال است و باید به کارمندان خود حقوق بپردازند و اجاره دفاتر بدهند. به حساب دفاتر نمایندگان ماهانه مبلغی واریز می شود که عده ای آن را جزء حقوق نمایندگان تصور کرده اند که اشتباه است.

جلسات مجلس و کمیسیون ها برای مقابله با شیوع کرونا با تمهیدات سختگیرانه تری برگزار می شود. علاوه بر چک کردن درجه تب مراجعان در ورودی مجلس، اجازه ورود هیچ فردی را بدون ماسک داده نمی شود کما اینکه محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس هم گفت که تمامی نمایندگان و مراجعان به مجلس باید از ماسک استفاده کنند. همچنین استفاده از لوازم ضدعفونی به عنوان راهکار دیگری برای مقابله با شیوع در نظر گرفته شده تا اینکه بعدا تصمیمات دیگری گرفته شود. ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز حضور وزرا در پارلمان را محدود کرده است.

با توجه به اینکه هنوز کمیسیون های مجلس فعال نشده تا خوراکی برای جلسات علنی داشته باشد، فعلا نشست های مجلس در دو روز یکشنبه و چهارشنبه تشکیل می شود لذا جلسه بعدی پارلمان یکشنبه (22 تیر) خواهد بود.