پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

زبان هنر راوی حزن انگیزترین واقعه تاریخ

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زبان هنر راوی حزن انگیزترین واقعه تاریخ

تهران - ایرنا - علی بحرینی هنرمند نقاش سال‌هاست که آثار ماندگاری را با مضامین مذهبی و محوریت اهل بیت (ع) خلق کرده است و توانسته در راستای به کارگیری زبان هنر در انتقال مفاهیم قدسی و شیعی نقش مهمی در جامعه ایفا کند.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، نگران حرم اثر علی بحرینی از مجموعه آثار رستاخیز است که با تکنیک رنگ روغن در ابعاد 2×3 متر خلق شده است. این مجموعه با موضوع و مضمون وقایع عاشورا و بازگشت اسرای کربلا از شام به مدینه است.

آثار این هنرمند در خصوص اهل بیت (ع) و ارزشهای الهی است. امر قدسی حاکی از تجلی عوالم برتر در ساحت‌های نفسانی و مادی هستی است که منشأ صدور آن عالم روحانی است که فوق ساحت روانی یا عالم نفس قرار دارد. داستان نهضت حسینی و قصه جانسوز ایثار و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارش، آن چنان بر قلب ها تاثیر گذارده که پس از گذشت چهارده قرن از آن حادثه عظیم، غبار کهنگی و فراموشی را بر خود ندیده است.

مجموعه آثار «فصل سرخ» را با موضوع عاشورا که متأثر از تابلو «عصر عاشورا» استاد فرشچیان است در کنار مجموعه آثار «مهر و ماه» با موضوع حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) بخشی از آثار مجموعه ای این هنرمند با مضامین دینی است که با دیدن این آثار گویی در حلول هلال محرم، خون پاک شهیدان کربلا، در رگ های تاریخ جوششی تازه می یابد و عاشقان دلسوخته را شوریده تر و تشنگان حقیقت را شیفته تر می‌سازد.

بحرینی برای خلق آثار مجموعه «رستاخیز» تلفیقی از رئال، مینیاتور و امپرسیونیسم را به کار گرفته است که همین موضوع آن را نسبت به دیگر آثار متمایز می‌کند و از این رهگذر، هنرمند می کوشد تا با الهامات مذهبی به تبیین شکل های هنری این حادثه بپردازد و با ایجاد رابطه عمیق بین ریشه های اصلی و خاستگاه واقعه، با اثر هنری خویش رابطه ای ناگسستنی ایجاد کند. انتخاب رئال را برای نزدیکی ذهن به وقایع عاشورا انتخاب کرده است. مینیاتور نیز برای لطافت بخشیدن به آثار و امپرسیونیسم را به منظور دمیدن حس و حال هر یک از وقایع عاشورا به تابلوها به کار گرفته شده است.

بحرینی هنرمندی است که نقاشی را به صورت تجربی آموخته و در این مسیر استادی نداشته است. وی متولد 1 فروردین 1349 است و قریب به سی سال به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کشد و تاکنون 18 نمایشگاه انفرادی در استان بوشهر و حدود 11 نمایشگاه انفرادی در سراسر کشور برپا کرده است. وی همچنین در 25 نمایشگاه گروهی نقاشی حضور داشته است. تابلوهای عید غدیر خم، غربت حضرت فاطمه (س)، غربت حضرت علی (ع)، میلاد یاس و تجلی ظهور عنوان برخی از آثار این هنرمند است. علاقه‌مندان می توانند مجموعه آثار این هنرمند در صفحه شخصی علی بحرینی ببینند.

برچسب‌ها

پرونده خبری

زبان هنر راوی حزن انگیزترین واقعه تاریخ 2