شنبه 29 اردیبهشت 1403

زلزله انتخاباتی در آمریکا؛ «ترامپ» رد صلاحیت شد

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
زلزله انتخاباتی در آمریکا؛ «ترامپ» رد صلاحیت شد

در اقدامی بی‌سابقه، دادگاه عالی کلرادو، دونالد ترامپ را از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا کنار گذاشت. در اقدامی بی‌سابقه، دادگاه عالی کلرادو، دونالد ترامپ را از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا کنار گذاشت. ، فرانس24 نوشت: دادگاه عالی کلرادو در اقدامی بی‌سابقه دونالد ترامپ رییس جمهور سابق ایالات متحده را از شرکت در انتخابات سال 2024 این ایالت کنار گذاشت. این دادگاه حکم...

در اقدامی بی‌سابقه، دادگاه عالی کلرادو، دونالد ترامپ را از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا کنار گذاشت.

، فرانس24 نوشت: دادگاه عالی کلرادو در اقدامی بی‌سابقه دونالد ترامپ رییس جمهور سابق ایالات متحده را از شرکت در انتخابات سال 2024 این ایالت کنار گذاشت. این دادگاه حکم داد که ترامپ به استناد به قانون «ممنوعیت شورشیان» در اصلاحیه چهاردهم، واجد شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نیست.

ترامپ تا روز 4 ژانویه (دو هفته دیگر) فرصت دارد علیه این رای تقاضای تجدیدنظر بدهد. استناد دادگاه عالی کلرادو به وقایع 6 ژانویه سال 2020 است که در آن هواداران ترامپ با حمله به کاپیتول هیل، برای ساعاتی مرکز دمکراسی آمریکا را اشغال کردند. در این حمله چندین نفر کشته و صدها نفر متهم شدند. دادگاه کلرادو ترامپ را به تحریک هوادارانش به شورش علیه بنیان‌های دمکراتیک ایالات متحده متهم کرده است.

با اینکه این تصمیم فقط برای ایالت کلرادو قابل اجرا است اما بی‌شک تاثیری عمیق و جدی روی سایر ایالت‌ها خواهد گذاشت. در همین حال مقامات این ایالت تاکید کرده‌اند که موضوع حذف ترامپ از انتخابات سال 2024 باید تا روز 5 ژانویه - آخرین مهلت قانونی برای تعیین فهرست نامزدهای مقدماتی جمهوریخواهان - حل و فصل شود؛ چون حزب جمهوریخواه باید تا روز 5 مارس نامزد نهایی خود را برای رویارویی با جو بایدن دمکرات تعیین کند.

بندی که دادگاه عالی کلرادو به آن اشاره کرده مربوط به دوران جنگ‌های داخلی آمریکا است. در این بند آمده: مقاماتی که سوگند حمایت از قانون اساسی کشور را خورده‌اند، اگر در شورشی شرکت کنند از تصدی مناصب دولتی در آینده منع خواهند شد. با این حال عده‌ای می‌گویند این عبارت مبهم است چرا که به مقام ریاست جمهوری اشاره نمی‌کند و تا به حال تنها دو بار از سال 1919 اعمال شده است.

در همین حال ترامپ خود را در مورد وقایع ژانویه 2020 و به خطر انداختن بنیان‌های دمکراسی آمریکایی و تلاش برای براندازی انتخابات این سال، بی‌گناه می‌داند. با این حال او ده‌ها پرونده باز دارد که راه وی برای رسیدن دوباره به کاخ سفید را نه غیرممکن اما بسیار سخت می‌کند.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

زلزله انتخاباتی در آمریکا؛ «ترامپ» رد صلاحیت شد 2