دوشنبه 9 مهر 1403

زنجان با 45 هزار تن، رتبه اول تولید زیتون کشور را دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان با 45 هزار تن، رتبه اول تولید زیتون کشور را دارد

زنجان - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: میزان تولید زیتون در این استان به دلیل آورد سالانه متفاوت بوده اما به طور متوسط با حدود 45 هزار تن در سطح زیر کشت بیش از 20 هزار هکتار، رتبه اول کشور را دارد.

علی یگانه‌فرد روز یکشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان اظهار داشت: 9 گمرک تخصصی زیتون در کشور وجود دارد و انتظار می‌رود زنجان نیز به عنوان گمرک تخصصی زیتون پیش‌بینی شود.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان با عضویت در اتاق SPAX تونس که پیش از این استان‌های قزوین و مازندران به عضویت آن درآمده‌اند و عضویت در اتاق‌های مرتبط با زیتون تسالا نوکی یونان و والنسیا اسپانیا و همچنین ثبت جهانی این محصول در سازمان جهانی کشاورزی (فائو) فعالیت‌ها را برای معرفی و برند کردن زیتون استان زنجان توسعه داد.

یگانه‌فرد با اشاره به پیشنهاد برگزاری سمینار مشترک با تجار و فعالان اقتصادی زیتون ترکیه از سوی اتاق بازرگانی زنجان، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در حال توسعه بوده که تمهیدات لازم در اتاق بازرگانی زنجان نیز برای برگزاری و حضور علاقه‌مندان در نمایشگاه‌های مجازی دنیا در حال تدارک است.

رییس اتاق بازرگانی زنجان به بیان مشکلات بخش زیتون این استان پرداخت و گفت: مشکلات حوزه زیتون و توسعه تولید آن از سوی اتاق بازرگانی زنجان، احصا و برای آن پیشنهاداتی در نظر گرفته شده که می‌توان در بخش‌های مختلفی عملیاتی کرد.

وی اظهار داشت: تبدیل 500 هزار هکتار از اراضی شیبدار کشور به باغات زیتون در راستای برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، برخورداری زیتون از یارانه و حمایت‌های دولتی مانند دانه‌های روغنی و حمایت از توسعه ظرفیت صادراتی و صنایع تبدیلی از جمله پیشنهادات برای توسعه این بخش است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت تولید زیتون در کشور گفت: ایران با تولید 57 هزار تن زیتون، رتبه 9 تولید زیتون و رتبه 35 تولید روغن زیتون جهان را دارد.

وی اظهار داشت: برای صادرات و همچنین توسعه تولید این محصول در کشور، جای کار و ظرفیت بالایی وجود دارد.

یگانه‌فرد خاطرنشان کرد: با وجود روغن زیتون در کیفیت‌های متفاوت، قیمت‌های ایران پایین‌تر از قمیت‌های جهانی است.

وی با بیان اینکه 95 درصد تجارت حوزه زیتون مربوط به روغن زیتون است، افزود: این در حالی است که ایران حدود سه درصد صادرات زیتون دارد که می‌توان با تقویت شرکت‌های صادراتی در این زمینه، توسعه پیدا کند.

یگانه فرد با بیان اینکه نقشه راه صادراتی استان توسط اتاق بازرگانی، تهیه و تدوین شده است، گفت: در صورت تصویب این نقشه راه، می‌توان در سال جاری در راستای عملیاتی کردن آن و توسعه صادرات استان زنجان گام برداشت.

رییس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به راه‌اندازی کمیته احیای واحدهای تعطیل این استان و برگزاری اولین جلسه این کمیته، اظهار داشت: بانک اطلاعاتی واحدهای تولیدی در حال تهیه بوده و اطلاعات کلی 250 واحد تعطیل، احصا و تک‌به‌تک مشکلات آن‌ها بررسی و برای حل آن‌ها تلاش می‌شود.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی زنجان در شناسایی و جذب سرمایه‌گذار می‌تواند کمک‌حال دستگاه‌های استان باشد، ابراز کرد: با توجه به فراگیری موضوع بورس طی ماه‌های اخیر 2 جلسه کارشناسی در اتاق زنجان برگزار شده و همچنین برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی برای عموم مردم و آگاهی‌بخشی به مردم در دست انجام است.

محمود ضرابی، نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی زنجان نیز با اشاره به بحث برندینگ زیتون، گفت: ایجاد برندینگ برای زیتون زنجان، می‌تواند این استان را در این بخش در سطح ملی و جهانی شناخته‌تر کند.

رییس شورای ملی زیتون ایران نیز با اشاره به مشکلات عدیده تولید و صادرات زیتون و روغن زیتون، گفت: استان‌های قزوین و گیلان، موضوع اراضی شیبدار و مشکلات آن را حل کرده‌اند که مدیران ارشد استان زنجان نیز باید این مشکل را در زنجان حل کنند.

مهدی عباسی اظهار داشت: زیتون ایران در بین کشورهای جهان، شناخته شده و به نام زیتون خوشنام و خوش‌طعم ایرانی مطرح می‌شود.

وی ابراز کرد: زیتون طارم به نام زیتون استان‌های همجوار به فروش می‌رسد در حالی که می‌توان با ایجاد بازارچه عرضه بین ابهر و زنجان در راستای هویت دادن به زیتون استان زنجان حرکت کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: رده شهرک صنعتی طارم، سه بوده و امکان احداث تصفیه‌خانه و روغن‌کشی وجود ندارد.

ناصر فغفوری افزود: باید رده این شهرک صنعتی تا 6 ارتقا یابد تا بتوان برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه در این شهرک، تصمیم‌گیری کرد.

*س_برچسب‌ها_س*