شنبه 29 اردیبهشت 1403

زیان انباشته خودروسازان به 82 همت رسید / زیاندهی ادامه دارد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
زیان انباشته خودروسازان به 82 همت رسید / زیاندهی ادامه دارد

بررسی آخرین وضعیت صورت های مالی خودروسازان مربوط به 9 ماهه سال جاری نشان می دهد که زیان انباشته 3 شرکت مادر خودروساز به بیش از 82 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بررسی آخرین وضعیت صورت های مالی خودروسازان مربوط به 9 ماهه سال جاری نشان می دهد که زیان انباشته 3 شرکت مادر خودروساز به بیش از 82 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت خودروسازی کشور با چالش‌های متعددی همچون بهره‌وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذی‌نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو مواجه است.

وضعیت نامطلوب مالی و زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی یکی از نتایج اخذ تصمیمات نادرست و چالش‌های مزبور است.

بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان که البته یک گزارش غیر تلفیقی بوده و فقط به سه شرکت مادر ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو مربوط می‌شود و شرکت‌های زیرمجموعه را لحاظ نکرده است، نشان می‌دهد که زیان انباشته این صنعت در 9 ماه نخست امسال بیش از 82 هزار میلیارد تومان بوده است.

این در حالیست که مجموع زیان انباشته 9 ماهه سال 1400 معادل 68 هزار و 400 میلیارد تومان بوده، بنابراین تا پایان آذر ماه امسال حدود 13 هزار و 600 میلیارد تومان به زیان انباشته خودروسازان افزوده شده است.

به این ترتیب مجموع زیان انباشته نسبت به 9 ماهه سال گذشته حدود 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

جزئیات زیان خودروسازان در 9 ماهه 1401

بررسی جزئیات گزارش مذکور نشان می‌دهد که زیان انباشته شرکت ایران خودرو (بدون در نظر گرفتن شرکت‌های زیرمجموعه) تا پایان آذر امسال به حدود 41 هزار میلیارد تومان رسیده است.

نکته قابل توجه در گزارش ایران خودرو این است که این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه امسال، در مجموع بیش از 114 میلیارد تومان سود را در صورت‌های مالی خود به ثبت رسانده است. در اینجا باید اشاره شود که ایران خودرو مابه‌التفاوت قیمت دستوری و قیمت تمام‌شده محصولات را به عنوان سهم دولت، از زیان خود تفکیک کرده است بنابراین در این مدت برای خود زیانی در نظر نگرفته است.

بررسی جزئیات فروش این شرکت نیز نشان می‌دهد که طی 9 ماهه سال جاری بیش از 421 هزار و 50 دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده است که برای آن بالغ بر 138 هزار میلیارد تومان هزینه کرده و در مقابل، 440 هزار و 379 دستگاه خودرو را به فروش رسانده که از این محل بیش از 128 هزار میلیارد تومان پول دریافت کرده است؛ بنابراین سود (زیان) ناخالص ایران خودرو در 9 ماه امسال بالغ بر 9 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است.

ایران‌خودرویی‌ها از ناحیه فروش بیش از 273 هزار دستگاه از خانواده پژو، بیش از 11 هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند.

همچنین این شرکت در مجموع بالغ بر 52 هزار دستگاه از اعضای خانواده سمند فروخته و از محل فروش این تعداد دستگاه خودرو حدود هزار و 400 میلیارد تومان ضرر کرده‌است.

ایران خودرو بیش از 57 هزار دستگاه دنا نیز فروخته که از این ناحیه 770 میلیارد تومان زیان و همچنین با فروش بیش از 29 هزار دستگاه رانا، زیانی تقریباً 249 میلیارد تومان دیده است.

این شرکت اما در بخش «سایر محصولات» و «فروش قطعات و لوازم» سودآور بوده و به ترتیب سودی حدوداً یک هزار و 300 میلیارد تومان و دو هزار و 500 میلیارد تومان از این ناحیه سود کرده است.

همچنین بررسی صورت‌های مالی شرکت سایپا (بدون در نظر گرفتن زیرمجموعه‌ها) نیز بیانگر زیان انباشته بیش از 28 هزار میلیارد تومانی تا پایان آذر ماه است. این شرکت در 9 ماهه امسال نیز بیش از سه هزار و 700 میلیارد تومان زیان دیده است.

بررسی جزئیات فروش این شرکت نیز نشان می‌دهد که طی 9 ماهه سال جاری 257 هزار و 453 دستگاه محصول با هزینه 42 هزار میلیارد تومان تولید کرده و در مقابل، 291 هزار و 483 دستگاه خودرو فروخته که از این محل 43 هزار و 300 میلیارد تومان پول دریافت کرده است. بنابراین سایپایی‌ها بیش از 915 میلیارد تومان سود ناخالص در بازه زمانی تحت بررسی به دست آورده‌اند.

سایپا از ناحیه فروش حدوداً 235 هزار دستگاه تیبا، کوئیک و ساینا بیش از یک هزار و 129 میلیارد تومان زیان دیده است.

از سوی دیگر این شرکت از محل فروش حدود 33 هزار و 362 دستگاه وانت پراید (‌پراید 151‌) بالغ بر 980 میلیارد تومان سود کسب کرده است.

سایپایی‌ها همچنین بیش از 24 هزار دستگاه شاهین در 9 ماه امسال به فروش رسانده‌اند که از این محل بالغ بر 900 میلیارد تومان سود به دست آورده‌اند.

بررسی صورت‌های مالی شرکت پارس‌خودرو نیز نشان می‌دهد که زیان انباشته این شرکت تا پایان آذر ماه به بیش از 13 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است؛ همچنین این شرکت در 9 ماهه امسال بیش از 4 هزار و 800 میلیارد تومان زیان دیده است.

پارس‌خودرو در 9 ماهه امسال بالغ بر 100 هزار دستگاه محصول تولید کرده و نزدیک به 105 هزار دستگاه خودرو نیز فروخته است که از این محل بالغ بر 15 هزار و 500 میلیارد تومان پول دریافت کرده است.

بنابراین با توجه به زیان دو شرکت سایپا و پارس خودرو، به نظر می‌رسد این دو شرکت بر خلاف ایران خودرو، جبران زیان از سوی دولت برای قیمت گذاری دستوری را لحاظ نکرده‌اند.

به گزارش مهر، نکته دیگر در مورد گزارش زیان خودروسازان اینکه، این گزارش فقط در مورد شرکت‌های مادر است و شرکت‌های زیرمجموعه لحاظ نشده‌اند بنابراین احتمالاً اینکه مسئولان دولتی از جمله حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده است که زیان خودروسازان به حدود 150 هزار میلیارد تومان رسیده و قطعه سازان نیز این رقم را حدود 120 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند، صحت داشته باشد.