جمعه 7 اردیبهشت 1403

ساخت بیمارستان جایگزین مراکز درمانی نمازی و سعدی در شیراز نیازمند تأمین زمین است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ساخت بیمارستان جایگزین مراکز درمانی نمازی و سعدی در شیراز نیازمند تأمین زمین است

شیراز - ایرنا - نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بر لزوم شتاب بخشی به عملیات اجرایی مرکز جایگزین بیمارستان نمازی و یا بیمارستان سعدی در شیراز تاکید کرد و گفت: سالهاست که اتفاق نظری برای محل ساخت بیمارستان جایگزین نمازی و سعدی وجود ندارد؛ اگر این دو بیمارستان تأمین زمین شوند، تأمین مالی امکان‌پذیر خواهد بود.

جعفر قادری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مطرح بوده این است که چرا در طول سال‌های پس از انقلاب به جز بیمارستان مسلمین و بیمارستان در دست ساخت تأمین اجتماعی، هیچ بیمارستان دولتی در شیراز ساخته نشده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دلایلی که در این سالها شاهد ساخت بیمارستان دولتی در شیراز نبودیم این است که در این مقطع زمانی تعداد قابل توجهی بیمارستان توسط نهادهای عمومی غیر دولتی، خیرین و بخش خصوصی در شیراز ساخته شده است.

قادری اضافه کرد: در شهرستان‌های فارس حتی شهرستان‌های کم‌جمعیت استان تعداد قابل توجهی بیمارستان ساخته شده است، به گونه‌ای که در برخی از شهرستان‌ها بیشتر از حد نصاب جمعیت بیمارستان و تخت بیمارستانی وجود دارد.

وی افزود: اگر این دو موضوع را در کنار هم بگذاریم تا حدی ابهام روشن می‌شود. دلیل این تناقض به این بر می گردد که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز سالهاست که اتفاق نظری برای محل ساخت بیمارستان جایگزین نمازی و سعدی و تأمین زمین این دو بیمارستان وجود ندارد.

قادری بیان داشت: استدلال مسئولین دانشگاه علوم پزشکی این است که اعتبار بیمارستان به نیروهای تخصصی بیمارستان است و در صورت ساخت بیمارستان در جنوب شهر پزشکان متبحر از آن استقبال نمی کنند.

او عنوان کرد: آنها استدلال می‌کنند که اگر این تخصص‌ها از این بیمارستان گرفته شود، جایگاه خود را از دست می‌دهد. به همین بهانه طرح جایگزین بیمارستان های نمازی و شهید فقیهی سالها است که بلاتکلیف مانده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مدت ها بود که تأمین زمین از سایت دانشگاه شیراز پیگیری می‌شد ولی تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی برای تأمین زمین از سایت دانشگاه شیراز هم نتیجه نداده است. به عبارت دقیق تر دلیل عدم تأمین مالی، عدم تأمین زمین است.

وی یادآور شد: اگر این دو بیمارستان تأمین زمین شود به راحتی می‌تواند تأمین مالی شود، چراکه بیمارستان نمازی یک بیمارستان با کارکرد شهری و یا حتی استانی نیست و تنها نمایندگان شیراز و استان فارس نیستند که از تأمین مالی بیمارستان نمازی حمایت می‌کنند، بلکه نمایندگان سایر استان‌ها هم که به نوعی خودشان یا موکلینشان از این بیمارستان استفاده کرده‌اند، در تأمین مالی این دو بیمارستان کمک می‌کنند.

قادری اضافه کرد: برخی از پزشکان ما انتظار دارند که برای احداث بیمارستان جایگزین نمازی در منطقه مرکزی و غرب شیراز تأمین زمین بشود در حالی که زمین‌های منابع ملی ما در مناطق دورتر غربی با فاصله تا مرکز شهر قرار دارد. تنها در این محدوده زمین‌های شهرداری و مالکین خصوصی واقع شده است.

وی با بیان اینکه ارزش تجاری این زمین‌ها مانع از کمک شهرداری به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تأمین زمین می‌شود، گفت: به عبارت دقیق‌تر زمین‌های ملکی قابل تأمین توسط شهرداری در شرق شیراز وجود دارد. وقتی که چنین نگاهی در دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد مطمئناً در شرق و غرب شیراز امکان تأمین زمین وجود ندارد. بنابراین قبل از اینکه این گله متوجه مسئولین و نمایندگان باشد، بهتر است این گله را متوجه نگاه حاکم بر دانشگاه علوم پزشکی کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: استاندار فارس که خودشان بیش از 12 سال رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس بوده‌اند بخوبی می‌دانند که در صورت تأمین زمین، تأمین منابع مالی برای احداث بیمارستان نمازی امکان‌پذیر است.

وی گفت: قبول داریم که طولانی شدن موضوع به صلاح نیست و تا بیش از این دیر نشده باید برای حل این مشکل اقدام کرد. یک راه برای حل این مشکل استفاده از ظرفیت منطقه ویژه سلامت، سایت دانشگاه علوم پزشکی در شهر صدرا و یا زمینهای کنار سیلوی اکبرآباد است.

قادری بیان کرد: راه دیگر این است که این نگاه‌ها را نادیده بگیریم و در قسمت شرق شیراز تأمین زمین بکنیم و سریعتر عملیات اجرایی جایگزین بیمارستان نمازی و یا بیمارستان سعدی را شروع کنیم. در این صورت قطعا تامین مالی با سرعت انجام می شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاید راه حل بینابین این باشد که از این دو بیمارستان، لااقل بیمارستان سعدی را برای مردم ساکن در شرق شیراز در محدوده شرقی احداث و بیمارستان نمازی را برای جذب توریست داخلی و خارجی در منطقه مناسب‌تری از شهر احداث کنیم.

بیمارستان نمازی بیمارستانی آموزشی - درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز واقع در شهر شیراز است. این بیمارستان در سال 1334 خورشیدی با 300 تخت بیمارستانی به دست محمد نمازی بنیان‌گذاری شد و در آن زمان مجهزترین بیمارستان خاورمیانه به شمار می‌رفت. توسعه بیمارستان در سال‌های بعد ادامه یافت و هم‌اکنون حدود 1000 تخت در این بیمارستان فعال است.

بیمارستان شهید فقیهی یا همان بیمارستان سعدی سابق، جزو بیمارستانهای دولتی شهر شیراز می باشد. این بیمارستان، بیمارستانی است آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ظرفیت 373 تخت ثابت که در سال 1330 شمسی تاسیس گردید.

برچسب‌ها