یک‌شنبه 1 مهر 1403

سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز!

سال المپیک برای ورزش ایران بیش از هر رشته ای در کشتی خلاصه می شود، جایی که دنیا چشم انتظار هفتمین رویارویی یل جویبار و دیوید تیلور آمریکایی است.

به گزارش ورزش سه؛ کشتی در مجموع دو رشته آزاد و فرنگی کسب 38 مدال از 76 نشان المپیک ورزش ایران را در 32 دوره تابستانی گذشته به نام خود نوشته است که سهم کشتی آزاد هفت طلا، 14 نقره و 17 برنز بوده در حالیکه کشتی فرنگی نیز توانسته چهار طلا، یک نقره و چهار برنز کسب کند، بدین ترتیب وقتی وزنه برداری کشورمان که با 9 طلای المپیک از منظر مرغوبیت مدال در صدر قرار دارد به کما رفته، کاراته در المپیک نیست، تیراندازی افت فاحشی را تجربه می کند و تکواندو هم جوان شده باز به مانند سنت همیشگی همه چیز برای سی و سومین دوره بازیهای المپیک در کشتی به عنوان ورزش ملی و اول خلاصه می شود و بس.

"ورزش سه" به دلیل اهمیت بازیهای المپیک سی و سوم یا همان 2024 به میزبانی پاریس که در تابستان سال جاری از پنجم مرداد آغاز خواهد شد با توجه به جایگاه و محبوبیت کشتی آزاد و فرنگی در نزد علاقمندان ورزش بررسی جامه ای در این رشته داشته تا هم به شایعات و حرفهای درگوشی پایان داده شود و هم نقشه راه کشتی برای المپیک به بهترین شکل برای طرفداران ترسیم شود.

کشتی به دنبال پنج سهمیه باقی مانده المپیک

کشتی آزاد و فرنگی در بازیهای المپیک بر عکس رقابتهای قهرمانی جهان که هر رشته در 10 وزن برگزار می شود، شش وزن دارد یعنی 12 طلا برای دو رشته آزاد و فرنگی مردان و البته شش وزن کشتی آزاد زنان که ایران فعالیتی در آن ندارد.

وزن های المپیکی آزاد 57، 65، 74، 86، 97 و 125 است و فرنگی نیز 0، 67، 77، 87، 97 و 130 که کشتی کشورکان هنوز سهمیه های 57، 74 و 97 کیلوگرم آزاد و 77 و 87 کیلوگرم فرنگی را به دست نیاورده و دو فرصت برای کسب سهمیه المپیک باقی مانده است.

اول، فرصت آسیایی در بیشکک قرقیزستان و دیگری آخرین فرصت در ترکیه که به اصطلاح جهانی محسوب می شود.

این پنج تن در قرقیزستان، علیرضا سرلک در ترکیه

محسن کاوه سرمربی تیم ملی کشتی آزاد برای رقابتهای کسب رقابتهای سهمیه آسیایی المپیک که 31 فروردین 1403 در بیشکک قرقیزستان برگزار خواهد شد سه کشتی گیر کشورمان که در ترکیب تیم اعزامی به قهرمانی آسیا قرار نگرفته اند را انتخاب کرده است.

قهرمانی کشتی و آزاد 2024 آسیا هم در همین شهر بیشکک در تاریخ 23 و 24 فروردین در 10 وزن انجام خواهد شد.

برای کشتی آزاد احمد محمدجوان در 57 کیلو، یونس امامی در 74 و امیرعلی آذرپیرا در 97 به رقابتهای کسب سهمیه آسیایی می روند که اگر هر کدام بتوانند سهمیه را کسب کنند راهی المپیک می شوند.

در 57 کیلو اگر احمد محمدجوان سهمیه کسب نکند آنوقت علیرضا سرلک 17 اردیبهشت عازم رقابتهای ترکیه و بخش جهانی سهمیه المپیک خواهد شد که در صورت کسب سهمیه او مسافر 2024 پاریس نام خواهد گرفت.

در قرقیزستان فقط فینالیستها به المپیک می روند اما در ترکیه سه نفر اول که یک کشتی بین سوم های مشترک برگزار خواهد شد.

اما برای کشتی فرنگی داستان فرق دارد، امین کاویانی نژاد در 77 کیلو و علیرضا مهمدی در 87 کیلو روز دوم اردیبهشت 1403 برای کسب سهمیه المپیک روی تشک شهر بیشکک خواهند جنگید.

اگر سهمیه کسب کنند راهی المپیک می شوند و اگر کار به آخرین آوردگاه کسب سهمیه ی المپیک در ترکیه بکشد کادر فنی و در راس آن دکتر حسن رنگرز نظرات از پیش برنامه ریزی شده را اعلام می کند که فعلا در نزد ورزش سه به امانت مسکوت خواهد ماند.

امیر ده بزرگی طلا بگیرد می رود پاریس اما...

امیر ده بزرگی کشتی گیر 60 کیلوگرمی فرنگی کشورمان که در این وزن پیش از این سهمیه المپیک کسب شده اگر در قهرمانی آسیا صاحب مدال طلا شود راهی پاریس و بازیهای 2024 می شود اما سعید اسماعیلی در 67 کیلو با کسب مدال طلا باید برای رسیدن به پاریس به مصاف محمدرضا گرایی برود.

وضعیت وزن های 97 و 130 هم کاملا مشخص است مسافران المپیک محمدهادی ساروی و امین میرزازاده هستند حال با کسب هر رنگ مدالی در قهرمانی آسیا.

هادی وفایی پور طلا بگیرد در چرخه می ماند

در وزن 86 کیلو آزاد که بخاطر حضور حسن یزدانی کاپیتان تیم ملی امید مدال حتمی در المپیک محسوب می شود همه چیز برای هادی وفایی پور بستگی به رنگ مدال و کسب طلای قهرمانی آسیا در بیشکک دارد.

اگر هادی وفایی پور مدال طلای آسیا را به گردن آویزد در چرخه انتخابی المپیک باقی خواهد ماند و آنوقت باید در کنار حسن یزدانی به تورنمنت بین المللی اعزام شود که حتی شاید در آن رقابت که در ادامه مطلب جزئیاتش را خواهید خواند مسابقه مستقیمی هم بین هادی و یل جویبار بر اساس قرعه یا برد و باخت رقابتها شکل نگیرد.

شایعه ای که شاید یک درصد محقق شود کامران مقابل حسن برای سر شاخ شدن با تیلور حسن یزدانی کاپیتان تیم ملی و دارنده 9 مدال المپیک و جهان از اردیبهشت روی تشک ظاهر می شود و فشار سرشاخ شدن و مرور سنگین فنون کشتی در ماه خرداد به اوج خود خواهد رسید.

وضعیت کتف جراحی شده حسن یزدانی مطلوب است و تمرینات فیزیوتراپی در کنار کار با وزنه به بهترین شکل ممکن پیش می رود.

یل جویبار بدون عجله با وسواس و دقت کارها و بازتوانی پس از جراحی را سپری می کند و در اوج روحیه به پاریس، فینال المپیک، کسب مدال طلا و هفتمین رویارویی با دیوید تیلور می اندیشد.

احتمال رویارویی کامران قاسمپور با حسن یزدانی برای رسیدن به المپیک تنها یک درصد است و البته برگشت کامران به 86 کیوگرم نیز شایعه نیست اما داستانش با آن چیزی که تا کنون بر اساس گمانه زنی منتشر شده کاملا متفاوت است.

کامران آنترناتیو است اگر کتف حسن جواب ندهد

محسن کاوه هوش بالایی به خرج داده است او به شدت به حسن یزدانی امیدوار است و قدر کاپیتان پرافتخار خود را می داند.

حرمت حسن یزدانی برای سرمربی کاربلد تیمی ملی بسیار بالاست اما برای جایگاه کشتی آزاد ایران در جهان و المپیک کامران قاسمپور را در آب نمک خوابانده است برای تنها درصد احتمالی که حتی شاید اتفاق نیفتند.

اگر یل جویبار و کشتی ایران در فشار تمرینات بت مشکلی روبرو نشود و کتف او بعد از عمل جراحی جواب دهد هیچ انتخابی یا رویارویی بین حسن یزدانی و کامران قاسمپور برای المپیک شکل نمی گیرد.

کاوه سرکسیان را از کیسه تجربه بیرون آورد

حسن یزدانی باید قبل از المپیک به تورنمنتی خارجی اعزام شود و برای اینکه تحت فشار غیر اصولی قرار نگیرد محسن کاوه همه چیز را حرفه ای برنامه ریزی کرده است.

تورنمنت سرکسیان ارمنستان در اواخر خرداد 1403 جایی است که به عنوان آخرین تورنمت بین المللی موجود قبل از المپیک محسن کاوه پیدا کرده تا حسن یزدانی در آن روی تشک برود.

درخشش حسن یزدانی در ماه خرداد به ویژه در آخر آن و تورنمنت سرکسیان ارمنستان کار را تمام خواهد کرد و شاهد هفتمین مبارزه یل جویبار با دیوید تیلور این بار در پاریس و المپیک سی و سوم خواهیم بود.

هادی وفایی پور در صورت قهرمانی آسیا با حسن یزدانی به این تورنمنت بین المللی اعزام می شود و اگر طلای قرقیزستان را نگیرد هیچ.

کامران تا المپیک تمرین می کند و این حرفه ایست

به هر حال کامران قاسمپور نه در قهرمانی 2023 جهان، نه بازیهای آسیایی هانگژو، نه قهرمانی کشور، نه قهرمانی 2024 آسیا حضور نداشته و ندارد اما می تواند اگر معادلات به هر دلیل بهم خورد و یک درصد کتف حسن شرایطی غیرقابل پیش بینی را رقم زد با توجه به توانایی های بسیار بالا حکم آنترناتیو داشته باشد یا به کار بردن عقلی سلیم از سوی محسن کاوه برای از دست نرفتن مدال 86 کیلوگرم المپیک 2024.

با بازگشت یل جویبار و کاپیتان تیم ملی به روی تشک همه چیز مشخص می شود و تا اینجای کار هیچ سدی جلودار حسن یزدانی نیست.

پوریا تابان

سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز! 2
سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز! 3
سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز! 4
سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز! 5
سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز! 6
سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز! 7
سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز! 8
سال پرهیجان کشتی و صفر تا صد احتمالات و رقابتها / حسن یزدانی و کامران قاسمپور: شاید خرداد، شاید هرگز! 9