جمعه 10 فروردین 1403

سامانه تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری راه‌اندازی شد

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
سامانه تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری راه‌اندازی شد

سامانه ثبت اطلاعات تشکل‌های حرفه‌ای در ذیل سامانه «جانا» راه‌اندازی شد. پس از انجام خوداظهاری در سامانه، دسترسی تشکل‌ها به سامانه‌های وزارت و همچنین امضاء و تائید پروانه‌های بهره‌برداری در چارچوب مقررات فراهم می‌شود.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری کشور خبر داد.

اسماعیل برات در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این سامانه که در آستانه «روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی (22 مردادماه)» راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: تاکنون سامانه‌ای برای دریافت اطلاعات و آمار تشکل‌ها وجود نداشت و این موضوع بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌ها را با دشواری روبه‌رو کرده بود، از همین رو با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر معاونت گردشگری در چند ماه اخیر، خوشبختانه سامانه ثبت اطلاعات تشکل‌های حرفه‌ای در ذیل سامانه «جانا» راه‌اندازی شده و زمینه استفاده از ظرفیت این‌گونه تشکل‌ها فراهم است، به نحوی که پس از انجام خوداظهاری در سامانه، دسترسی تشکل‌ها به سامانه‌های وزارت و همچنین امضاء و تائید پروانه‌های بهره‌برداری در چارچوب مقررات فراهم می‌شود.

او با اشاره به شکل‌گیری تشکل‌های حرفه‌ای، گفت: تبلور این حق بر اساس اهداف هر تشکل در قوانین موضوعه و سایر مقررات به انحاء گوناگون ظهور یافته است. بعضی از آن‌ها بر اساس قوانین کار، برخی مطابق با قانون نظام صنفی و برخی دیگر نیز در چارچوب آئین‌نامه تشکل‌های مردم‌نهاد (NGO) وزارت کشور تاسیس و فعالیت می‌کنند، لیکن تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری، در زمره تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی هستند که مستند به قوانین و آئین‌نامه‌های بالادستی و در چارچوب دستورالعمل اجرایی وزارت گردشگری با هدف دفاع از منافع مشروع و قانونی اعضاء، پذیرفتن امور تصدی‌گری، کمک و تعامل با وزارتخانه برای توسعه صنعت گردشگری تأسیس شده و فعالیت می‌کنند.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره اهداف اولیه شکل‌گیری تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری نیز توضیح داد: ما به دنبال شکل‌گیری تشکل های قوی هستیم. تشکل‌های حرفه‌ای و فعال با مشارکت بالا، پیگیر و مطالبه‌گر، مستقل و در عین حال همراه و مصلح که با کمک به بخش دولتی، سازندگی و پویایی را به دنبال داشته باشد. ما از هر انتقاد عادلانه و نقد سازنده‌ای استقبال می‌کنیم؛ زیرا معتقدیم انتقاد بخش خصوصی موجب می‌شود در مسیر صحیح گام برداریم.

او همچنین گفت: اولویت دادن به منافع گروهی، واگذاری امور تصدی، ایجاد فرصت‌های برابر، ضرورت استقلال تشکل‌ها و اثرگذاری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان، از جمله اهداف شکل‌گیری این‌گونه تشکل‌ها بود و خوشبختانه اکنون نهال این‌گونه تشکل‌ها رشد کرده و در حال تبدیل شدن به درختی تناور است که امیدواریم برکات آن به توسعه و رونق صنعت گردشگری بیانجامد.

برات همچنین به اهمیت و جایگاه تشکل‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: به طور کلی وجود تشکل‌های فعال و نهادهای مدنی از جمله مؤلفه‌های اصلی مردم‌سالاری است و اساساً میزان توسعه‌یافتگی هر کشور با وضعیت تشکل‌های غیردولتی و میزان مشارکت آن‌ها در مسائل اجتماعی، اقتصادی، صنفی و... ارتباط مستقیم دارد؛ لذا مشارکت اجتماعی اقشار مختلف با روحیه تعاون و همکاری در ایجاد و فعالیت تشکل‌های غیردولتی موجب می‌شود دولت و نهادهای حاکمیتی وظایف و تکالیف خود را با کمترین انحراف به طور صحیح انجام دهند.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری بیان کرد: اهمیت وجود و فعالیت تشکل‌ها، انجمن‌ها و نهادهای مدنی به اندازه‌ای است که در ماده 71 منشور ملل متحد به آن اشاره و تاکید شده است و اصل 26 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود و فعالیت این تشکل‌ها را به عنوان یک حق برای آحاد مردم در نظر گرفته است.

تماشاخانه

ببینید | عروسی سنتی در بوسنی / آرایش عروس یا یک اثر هنری

ببینید | تست اولین خودرو بدون سرنشین در خیابان‌های شهر تورین ایتالیا

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
سامانه تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری راه‌اندازی شد 2
سامانه تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری راه‌اندازی شد 3
سامانه تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری راه‌اندازی شد 4
سامانه تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری راه‌اندازی شد 5