دوشنبه 16 مهر 1403

سامسونگ چوب اشتباهاتش را خورد | چینی ها بار دیگر قدرت نمایی کردند

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
سامسونگ چوب اشتباهاتش را خورد | چینی ها بار دیگر قدرت نمایی کردند

منتظر می‌رود که سود شرکت سامسونگ در فصل سوم امسال، به دلیل افزایش تقاضا برای تراشه‌ها، چهار برابر بیشتر از قبل افزایش یابد، با این حال، روند بهبود آن به نسبت ضعیفتر شده است.

با توجه به پیش‌بینی‌های 29 تحلیلگر، سود عملیاتی شرکت سامسونگ در فصل منتهی به 30 سپتامبر به مبلغ 10.33 تریلیون وون (حدود 7.57 میلیارد دلار) افزایش یافت. این افزایش به مقدار 2.43 تریلیون وون سود ثبت شده در همان دوره سال گذشته قابل توجه است، اما نسبت به 10.44 تریلیون وون در فصل دوم، تغییر چندانی نداشته است.

به گفته تحلیلگران، بازار جهانی نیمه رسانا، تحت تاثیر تقاضا برای تراشه‌های مورد استفاده در سرورهای هوش مصنوعی، از رکود سال گذشته بهبود یافته، اما بهبود تقاضا برای تراشه‌های مرسوم در تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها آهسته شده است.

این شرکت کره جنوبی تلاش می‌کند در رقابت برای تامین تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته برای انویدیا، به پای رقیبان کوچک‌تر خود شامل «اس کی هاینیکس» و «میکرون» برسد و در عین حال، با رقابت فزاینده رقیبان چینی برای تراشه‌های کالایی روبروست.

انتظار می‌رود سود عملیاتی واحد تراشه سامسونگ در سه ماهه سوم، به 5.5 تریلیون وون برسد که کاهش 15 درصدی در مقایسه با سه ماهه دوم خواهد داشت.

به گفته تحلیلگران، واکنش دیرهنگام سامسونگ به بازار تراشه هوش مصنوعی که حاشیه سود بالاتری دارد و آسیب‌پذیری این شرکت نسبت به وضعیت بازار چین و تراشه‌های موبایل‌های سنتی، سامسونگ را در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای ضعیف‌تر، شکننده کرده است.

تحلیلگران برآورد کردند فعالیت تراشه غیرحافظه سامسونگ که شامل طراحی تراشه و کسب و کار تولید قرارداد است، در سه ماهه سوم ضررده بود و نتوانست با شرکت TSMC که پرنفوذتر بود و اپل و انویدیا را در میان مشتریان خود دارد، رقابت کند.

رویترز در سپتامبر گزارش کرد سامسونگ 30 درصد از کارکنان برخی از واحدهای خود در خارج از کره جنوبی را اخراج می‌کند که منعکس‌کننده مشکلات برای این کشور است.

فروش گوشی‌های تاشوی گران قیمت هم احتمالا مایوس‌کننده بوده است و بر سود این شرکت که با رقابت فزاینده رقیبانی نظیر هواوی مواجه است، تاثیر گذاشته است. طبق برآورد 10 تحلیلگر، سود عملیاتی واحد تلفن همراه و شبکه این شرکت در سه ماهه سوم، به 2.6 تریلیون وون رسید که یک پنجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت سهام سامسونگ الکترونیکس در سال جاری تاکنون، 23 درصد کاهش یافت و پس از «اس کی هاینیکس» ایستاد که رشد 23 درصدی داشت. این شرکت، آمار مقدماتی درآمدهای سه ماهه خود را روز سه شنبه اعلام خواهد کرد و گزارش کامل را اواخر ماه جاری منتشر می‌کند.

سامسونگ چوب اشتباهاتش را خورد | چینی ها بار دیگر قدرت نمایی کردند 2