جمعه 30 شهریور 1403

سایپا از خودروی جدیدش رونمایی کرد | ماشین لاکچری اروپایی به زودی در ایران

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
سایپا از خودروی جدیدش رونمایی کرد | ماشین لاکچری اروپایی به زودی در ایران

سایپا قصد دارد به زودی تولید سیتروئن C3-XR را در کارخانه خود آغاز کند. به نظر می‌رسد با تولید این خودرو در ایران، همکاری‌های جدیدی در زمینه صنعت خودرو با فرانسه ایجاد شود.

سال‌ها پیش، خودروسازان فرانسوی همکاری نزدیکی با شرکت‌های ایرانی داشتند. از جمله این خودروسازان می‌توان به «پژو» و «سیتروئن» اشاره کرد که مدل‌هایی مانند «زانتیا، پژو پارس، 405، 206 و غیره» را در کارخانه‌های سایپا و ایران خودرو مونتاژ می‌کردند. متأسفانه، سیاست‌های نادرست خودروسازان ایرانی باعث توقف همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی، به ویژه فرانسوی‌ها، شد و این شرکت‌ها به سرعت از ایران خارج شدند.

پس از خداحافظی چند 10 ساله شرکت‌های خودروسازی فرانسوی از ایران، حالا خبر رسیده که شرکت سایپا قرار است تعداد 2 هزار دستگاه کراس اوور سیتروئن C3-XR را به زودی کارخانه خود تولید کند. این یعنی که همکاری ایران و فرانسه در تولید خودرو دوباره از سر گرفته شده است. البته باید منتظر ماند و دید که استراتژی سایپا و سیتروئن برای ایحاد روابط جدید چیست.

تولید سیتروئن C3-XR در کارخانه سایپا

روابط عمومی سایپا، از تولید کراس اوور سیتروئن C3-XR در کارخانه خود به صورت مونتاژی خبر داد. این خودرو توسط شرکت سایپا سیتروئن ساخته شده که با همکاری جدید شرکت فرانسوی با سایپا شکل گرفته است.

طبق آنچه سایپا اعلام کرده، برای سال 1403 تعدد 2هزار دستگاه از این خودرو فرانسوی و برای سال 1404 نیز 20 هزار دستگاه در برنامه تولید قرار دارد. لازم به ذکر است که 20 درصد از تولید این کراس‌اوور ایرانی‌سازی است و سایپا تصمیم دارد این درصد را به 50 درصد افزایش دهد.

نکته‌ای که این وسط به چشم می‌آید، تصمیم سایپا برای استفاده از لوگو و نشان تجاری سیتروئن در این خودرو است که روندی برعکس ایران خودرو است. ضمناً نام دیگر سیتروئن C3-XR «سایپا سیلک» است.

مشخصات فنی سیتروئن C3-XR [+ آپشن های سیتروئن C3-XR‌]

کراس‌اوور سیتروئن C3-XR در اصل نسخه‌ای از سیتروئن C3 است که سایپا پیش‌تر به تعداد محدود تولید کرده بود. این خودرو نمونه‌ای مانند پژو 2008 است که از یک پیشرانه 106 لیتری توربوشارژ بهره می‌برد. اما نسنه سایپایی C3 داری یک موتور 106 لیتری تنفس طبیعی از نوع ME16 است. همچنین گیربکس C3 از نوع جعبه‌دنده شش‌سرعته DAE مشترک ری را و تار است.

قدرت تولید شده پیشرانه این خودرو بین 108 تا 113 اسب‌بخار و گشتاور آن بین 144 تا 150 نیوتن‌متر است.

سایپا از خودروی جدیدش رونمایی کرد | ماشین لاکچری اروپایی به زودی در ایران 2
سایپا از خودروی جدیدش رونمایی کرد | ماشین لاکچری اروپایی به زودی در ایران 3