سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

سبقت سامسونگ از اپل / آمریکایی ها قافیه را باختند

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
سبقت سامسونگ از اپل / آمریکایی ها قافیه را باختند

به گفته شرکت بین المللی داده (IDC)، سامسونگ باز هم موفق به پیشی گرفتن از اپل شده و به عنوان برترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته شده است.

به گزارش شرکت بین المللی داده (IDC) در روز یکشنبه، سامسونگ با توجه به داده‌های اولیه، مجدداً از اپل پیشی گرفت و به عنوان برترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته شد.

این غول فناوری کره جنوبی سال گذشته میلادی رتبه اول را به رقیب آمریکایی خود واگذار کرده بود.

داده های شرکت بین المللی داده نشان می دهد که فروش گوشی های هوشمند اپل در سه ماهه اول سال 2024 به دلیل تشدید رقابت از سوی سازندگان آسیایی حدود 10 درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش IDC، اپل در ژانویه تا مارس سال جاری میلادی 50.1 میلیون دستگاه آیفون فروخته است که در مقایسه با 55.4 میلیون دستگاه فروخته شده در مدت مشابه در سال 2023 کاهش نشان می‌دهد.

به گفته این شرکت، اگرچه سامسونگ شاهد کاهش 0.7 درصدی رشد فروش خود بود، اما به نظر می رسد در مجموع نسبت به دوره‌های سه ماهه اخیر در شرکت خود یا اپل، در موقعیت بهتری قرار دارد.

سهم سامسونگ از بازار موبایل های هوشمند در سه ماهه اول 2024 به 20.8 درصد رسید، در حالی که سهم اپل 17.3 درصد بود.

به گفته این شرکت تحقیقاتی، برندهای چینی شیائومی، ترنسشن و اوپو به دنبال سامسونگ و اپل هستند تا پنج سازنده برتر گوشی‌های هوشمند را تشکیل دهند.

شرکت بین المللی داده همچنین اعلام کرد به طور کلی، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول 7.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

کاهش فروش اپل پس از عملکرد قوی آن در سه ماهه چهارم سال 2023 اتفاق می‌افتد، زمانی که سامسونگ را به عنوان تولیدکننده پیشروی گوشی در جهان پشت سر گذاشت و به این ترتیب به دوازده سال سلطه این غول فناوری کره جنوبی پایان داد.

با این حال، کاهش فروش شرکت اپل در سال جاری به چالش های آن در بازارهای کلیدی، به ویژه چین نسبت داده شده است.

برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی در چین، به منظور مقابله به مثل با محدودیت‌های دولت آمریکا برای اپلیکیشن‌های چینی، استفاده کارمندان از دستگاه‌های اپل را محدود کرده‌اند.

پایان امپراتوری غول کره ای؟

اپل در سال 2023 به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شد و از نظر تعداد فروش از سامسونگ پیشی گرفت که موجب شد سلطه 12 ساله این شرکت کره‌ای پایان یابد.

اپل در سال 2023 به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شد و از نظر تعداد فروش از سامسونگ پیشی گرفت که موجب شد سلطه 12 ساله این شرکت کره‌ای پایان یابد.

موفقیت اپل عمدتاً با افزایش تعداد مشتریانی رخ داد که به علت دوام و ویژگی‌های این گوشی‌ها، تصمیم به خرید مدل‌های رده بالاتر، صرف نظر از قیمت آن‌ها، گرفتند.

برعکس، در سال گذشته میلادی، تمرکز سامسونگ بیشتر روی بازارهای متوسط و گران‌قیمت بود که به دلیل افزایش سودآوری مجذوب این بازارها شد. بنابراین، سامسونگ سهم خود را از بازار گوشی‌های رده پایین و ارزان قیمت از دست داد.

با افزایش رقابت از سوی تولیدکنندگان گوشی‌های رده پایین چینی مانند شیائومی، اوپو و ترنشن که با موفقیت سهم اصلی بازار گوشی‌های هوشمند در آفریقا را تصاحب کرده‌اند، سامسونگ برای بازپس‌گیری سهم از دست رفته خود با مشکل مواجه بود.

بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی آی‌دی‌سی، اپل در سال 2023 سهم بازار 20.1 درصدی را از نظر فروش به خود اختصاص داد که سامسونگ با 19.4 درصد و شیائومی با 12.5 درصد در رده‌های بعدی فهرست بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان بودند. اوپو 8.8 درصد و ترنشن نیز 8.1 درصد از سهم این بازار را در اختیار گرفتند.

افزایش حجم فروش، یک پیروزی بسیار مورد نیاز برای اپل در سال 2023 محسوی می‌شود چرا که در همین سال این شرکت مشکلات زیادی را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا واردات و فروش ساعت‌های هوشمند سری 9 و اولترا 2 اپل را در پایان سال گذشته در این کشور ممنوع کرد، زیرا مشخص شد که اپل حقوق ثبت اختراع سازنده دستگاه‌های پزشکی ماسیمو Masimo را نقض کرده است.

این ممنوعیت عمدتاً مربوط به فناوری سنجش اکسیژن خون اپل واچ در این دو مدل که از جدیدترین مدل‌های این برند هستند، صورت گرفت.

اگرچه اپل پس از توقف موقت این ممنوعیت توسط دادگاه تجدید نظر ایالات متحده، توانست فروش ساعت‌های خود را از سر بگیرد، اما این شرکت همچنان باید با یک نبرد حقوقی سنگین مبارزه کند و همچنین با عواقب قیمت این محصول مقابله کند.

این سازنده گوشی های هوشمند همچنین شاهد کاهش تقاضا در چین بوده است، به طوری که تحلیلگران بانک جفریز Jefferies تخمین می زنند که فروش آیفون های چینی در هفته آخر دسامبر تا 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. دلیل اصلی این امر، برندهای دیگر مانند هوآوی و شیائومی بود که محصولات رقابتی را ارائه می کردند.