جمعه 31 فروردین 1403

ستاری: اماکن نوآورانه روح کارآفرینی و خلاقیت را در کالبد شهرها می‌دمند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ستاری: اماکن نوآورانه روح کارآفرینی و خلاقیت را در کالبد شهرها می‌دمند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین افتتاح این کارخانه با بیان این که کارخانه درخشان یزد به عنوان یکی از نمادهای کارآفرینی و توسعه این استان، امروز بار دیگر اما با ساختاری نوآورانه و خلاق احیا شده است، گفت: استان یزد همواره نماد تلاش، کارآفرینی و اقتصاد بوده است؛ امروز با افتتاح این کارخانه نوآوری قرار است دوباره این جایگاه تاریخی و اثربخش خود را احیا کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به این‌که استان یزد با برخورداری از تمدنی کهن و مردمی سخت کوش، می‌تواند بستری برای توسعه کارآفرینی فناورانه باشد، ادامه داد: مردمان یزد در طول تاریخ کهن این کشور، توانسته‌اند با توسعه و ترویج فرهنگ دیرین کارآفرینی، نقشی مهم و راهبردی در مسیر رو به پیسرفت کشور داشته باشند. این خصیصه ویژگی فرزندان سرزمین‌های کویری است. با هدایت و سوق دادن این فرهنگ به مسیر توسعه و کارآفرینی، می توانیم این رویه را بیش از پیش گسترش دهیم.

ستاری، سازگاری مردم یزد با کمبود آب و نوآوری‌های این حوزه را نمونه ای از ظرفیت های نوآورانه موجود در این استان دانست و گفت: یکی از نمونه های مثال زدنی نوآوری و ابداعات در حوزه انرژی؛ در استان یزد دیده شده است که با وجود محدودیت های تاریخی در حوزه آب؛ این استان سبقه و پیشینه ای تاریخی در نوآوری های این حوزه دارد. اگرچه این استان از معاون و منابع زیرزمینی غنی است اما باید فرهنگ رسوخ نوآوری به این حوزه و گذار از خام فروشی ترویج و نهادینه شود تا نیروی انسانی خلاق و دانش آموخته یزدی، در استان بماند و نوآوری هایش را صرف پیشرفت استان کنند.

وی با تاکید بر این که باید زیست بومی فراهم شود تا جوانان استان بتوانند نوآوری هایشان را به ظهور و بروز برسانند، گفت: زیرساخت هایی مثل کارخانه نوآوری درخشان یزد، محیط‌ها و بسترهای مناسبی هستند تا جوانان خلاق و دانش آموخته جایگاه خود را در تحول مسیر پیشرفت پیدا کنند. دانشگاه ها باید سهم قابل توجهی از کارآفرینی استان را به خود اختصاص دهند و بتوانند با تربیت و راهبری جوانان دانشگاخی به سوی کارآفرین شدن

ستاری همچنین بیان کرد: افتتاح این دست مراکز و کارخانه ها ابتدای یک راه طولانی در مسیر توسعه و پیشرفته مبتنی بر فعالیت و نوآوری است. امیدواریم در کوتاه زمان با توسعه و تکامل فازهای بعدی شاهد رونق زیست بوم فناوری و نوآوری در این استان باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: تغییر محیط شهری به سوی نوآوری و فناوری یکی از ویژگی های راه اندازی کارخانه های نوآوری و خانه های خلاق و نوآوری در دل شهرها است. این کارخانه ها، زایشگاه شرکت‌ها و پرورش جوانان خلاقی است که با یک ایده نوآورانه به این محل ها می آیند و با هدایت و راهبری، با یک شرکت دانش بنیان و خلاق، سهمی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا می‌کنند.

کارخانه نوآوری یزد حل‌کننده مشکلات استان

علی وحدت رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم، گفت: به جرات می توان گفت مفاهیمی که امروز در جامعه رواج یافته است و در متن زندگی مردم مشاهده می شود؛ حتی شعار سال که به نام دانش بنیان نام‌گذاری شد به نوعی مرهون تلاش های ایشان است.

وی افزود: یزد سال ها است در شاخص های نیروی انسانی و قشر تحصیل کرده رتبه های نخست را دارد؛ اما یکی از چالش های این استان، عدم اشتغال این قشر و فاصله هایی است که در این زمینه با ایده‌هایمان داریم. کارخانه نوآوری درخشان می تواند راه حلی برای رفع این چالش باشد. توسعه بومی و منطقه ای می تواند با توجه و حمایت از این کارخانه نوآوری تحقق پیدا کند.

رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: ظرفیت های استانی در نیروی انسانی تحصیل کرده و فرصت های بالقوه موجود در حوزه نوآوری می تواند در کنار حمایت های مسئولان استانی، یزد را به یک استان نوآور و خلاق تبدیل کند. تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت های قانون جهش تولید دانش بنیان، یزد را به یک پایلوت برای استان نوآور و فناور تبدیل کنیم. باید اعتبارهای مالیاتی و منابع قابل تخصیص پیش بینی شده در قانون، عملیاتی شود تا این ظرفیت، به اجرا برسد و یزد به عنوان یکی از استان های پیشرو در عرصه نوآوری مسیر پیشرفت را بپیماید.

ایجاد کارخانه نوآوری تلاش جدی برای احیا و مرمت سازه‌های تاریخی و فرهنگی است

همچنین مهران فاطمی استاندار یزد هم در آیین افتتاح این مرکز، گفت: ارزش این کارخانه نوآوری از راه اندازی ده ها کارخانه بیش تر است. کارخانه نوآورانه صرفا افتتاح یک زیرساخت علمی و فناورانه نبوده و یک تلاش جدی در احیا و مرمت سازه‌های تاریخی و فرهنگی صورت گرفته است. این محل قرار است که به یک کانون و مرکز جوشش دانش، فناوری و نوآوری تبدیل شود.

وی افزود: توسعه یزد فرصت مناسبی برای بروز خلاقیت های جوانان این سرزمین است که این کار نیازمند دو بال فناوری و گردشگری است. این مهم با تلاش شرکت‌های دانش بنیان و خلاق محقق می شود و این کار زمینه ای فراهم کرده است تا افتتاح فاز نخست این کارخانه را شاهد باشیم و به زودی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شاهد توسعه و راه اندازی فازهای دیگر این کارخانه نوآوری باشیم.

قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیت های دانشی و تخصصی را تقویت می‌کند

علی خیر الدین معاون فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری هم در این مراسم، بیان کرد: کار فناورانه و نوآورانه‌ای که در کشور با همت معاونت علمی و فناوری در جریان است به احیای زیرساخت های موجود و تبدیل آن ها به اماکنی برای توسعه فناوری و تبدیل ایده ها به محصولات دانش بنیان و خلاق کمک می کند که این کار جای قدردانی دارد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

سورنا ستاری

دانش بنیان

خلاقیت کارخانه نوآوری این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
ستاری: اماکن نوآورانه روح کارآفرینی و خلاقیت را در کالبد شهرها می‌دمند 2
ستاری: اماکن نوآورانه روح کارآفرینی و خلاقیت را در کالبد شهرها می‌دمند 3