دوشنبه 23 مهر 1403

سخنگوی سفارت چین در پاکستان: نیاز به معلمی همچون آمریکا نداریم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سخنگوی سفارت چین در پاکستان: نیاز به معلمی همچون آمریکا نداریم

اسلام‌آباد - ایرنا - سخنگوی سفارت چین در پاکستان همزمان با شصت و نهمین سال تاسیس روابط دیپلماتیک 2 کشور، در واکنش به اتهامات واشنگتن علیه مناسبات پکن و اسلام‌آباد به ویژه درخصوص طرح اقتصادی "سی‌پک"، اعلام کرد: ما نیاز به معلمی همچون آمریکا نداریم.

به گزارش رسانه‌های پاکستان، سخنان اخیر "آلیس ولز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا علیه مشارکت اقتصادی پاکستان و چین در قالب طرح راهروی مشترک اقتصادی موسوم به (سی‌پک) و اتهام تحت فشار گذاشتن اسلام‌آباد از سوی پکن با اهرم وام‌های هنگفت، واکنش تند سفارت چین در پاکستان را برانگیخت.

سفارت چین در ساعات پایانی پنجشنبه شب با صدور بیانیه مطبوعاتی، سخنان دیپلمات ارشد آمریکایی را کاملا بی اساس و تکرار لحن قدیمی علیه روابط پکن با اسلام‌آباد تعبیر کرد.

این مسؤول چینی گفت: سخنان آلیس ولز تلاش ناکام و تکراری آمریکا برای تخریب روابط پاکستان و چین به ویژه تحت الشعاع قرار دادن طرح اقتصادی سی‌پک است و پکن مخالف چنین سخنانی می‌باشد.

وی خطاب به آمریکا تاکید کرد که چین تمایلی به سخن گفتن درباره ماهیت روابط واشنگتن با اسلام‌آباد ندارد اما امیدواریم آمریکا به روابط پاکستان و چین و انتخاب این کشورها احترام اساسی بگذارد.

سخنگوی سفارت چین در پاکستان افزود: اتهام و سرزنش‌های بی‌پروا کار را به جایی نمی‌رساند و ما همچنین امیدواریم که آمریکایی‌ها به جنگ سرد و ذهنیت سفر خود پایان دهند.

وی با اشاره به اینکه پاکستان و چین شصت و نهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک میان یکدیگر را جشن می‌گیرند، خطاب به آلیس ولز گفت: ما نیاز به معلم به خصوص معلمی مانند آمریکا نداریم.

واکنش سفارت چین در پاکستان به مواضع مقامات آمریکایی در حالی اعلام می‌شود که آلیس ولز در طول ماه‌های گذشته بارها مناسبات اقتصادی پاکستان و چین را مورد انتقاد قرار داده و پکن را به سوء استفاده از اوضاع معیشتی پاکستان متهم کرد.

در عین حال مقامات پاکستان و چین با واکنش شدید به مواضع تند آمریکا، از ادامه مشارکت مشترک اقتصادی به ویژه پیشبرد طرح راهروی مشترک اقتصادی «سی پک» که بیشترین انتقاد آمریکایی‌ها نیز بر آن معطوف است، خبر دادند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا که در سی‌ام آبانماه سال گذشته نیز در واشنگتن طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین را مشکوک و غیرشفاف دانسته بود، مدعی شد که تامین اعتبار این طرح‌ها از سوی چین باعث افزایش میزان بدیهی‌های پاکستان شده است.

*س_برچسب‌ها_س*