یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

سدهای تهران فقط 25 درصد آب دارند

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
سدهای تهران فقط 25 درصد آب دارند

استان تهران با کسری 107 میلی متری بارش مواجه است که از این نظر در رتبه پنجم از بین 31 استان قرار دارد.

در حالی که بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 22 درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است، استان تهران نیز 107 میلیمتر در این بازه زمانی کسری بارندگی دارد.

بر اساس آخرین داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، استان تهران با کسری 107 میلی متری بارش مواجه است که از این نظر در رتبه پنجم از بین 31 استان قرار دارد.

به‌طور میانگین سالانه تا نیمه اردیبهشت حدود 240 میلی متر بارش در استان تهران می‌بارد اما امسال حدود 134میلی‌متر آن دریافت شده است. با این وجود میزان کم‌بارشی در برخی ایستگاه‌ها نظیر شمیرانات حدود دو برابر کسری بارش استان است، به‌طوری‌که میزان کسری در شمیرانات 211 میلیمتر کمتر از نرمال و دماوند 185 میلیمتر کمتر از حد نرمال است. میزان کسری بارش در تهران نیز حدود 72 میلیمتر کمتراز حد نرمال برآورد می‌شود.

به گفته احد وظیفه - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی - استان تهران با کم‌بارشی و کم‌آبی بسیار گسترده‌ای مواجه است و آب پشت سدهای استان تهران بسیار کمتر از حد ظرفیت سدها است و می‌توان گفت که تنها 25 درصد آب دارند این درحالیست که اردیبهشت‌ماه با توجه به بالا رفتن دما، بارندگی و ذوب برف در ارتفاعات جزو پرآب‌ترین ماه‌ها محسوب می‌شود و استان‌ها باید در وضعیت مطلوبی باشند اما متاسفانه وقتی به رودخانه‌ها مراجعه می‌کنیم، شرایطی از حجم آبی را می‌بینیم که این شرایط در شهریورماه بر آن‌ها حاکم است که رودخانه‌ها به کمترین میزان حجم آبی می‌رسند. می‌توان گفت که بخش‌های غربی استان تهران به مراتب وضعیت بهتری نسبت به بخش‌های شرقی استان و سمنان و خراسان رضوی وضعیت بسیار بدتری نسبت به مناطق غربی کشور دارند.

منبع: همشهری

هم اکنون دیگران می خوانند 20 اردیبهشت 1402 - 12:28

بیشتر بخوانید

سدهای تهران فقط 25 درصد آب دارند 2