دوشنبه 9 مهر 1403

سرازیر شدن معضلات اجتماعی به حاشیه شهرها / لزوم حضور ائمه جماعات مناطق حاشیه نشین در کمیته‌های تصمیم‌گیری

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سرازیر شدن معضلات اجتماعی به حاشیه شهرها / لزوم حضور ائمه جماعات مناطق حاشیه نشین در کمیته‌های تصمیم‌گیری

شأن و جایگاه روحانیت از گذشته این بوده که اگر مردم مسئله‌ای داشتند به طلبه‌ها و ائمه جماعات محل و مسجد منتقل می‌کردند و از این طریق گره‌گشایی می‌شد. امروز نیز باید مسائل مردم به واسطه پیگیری و مطالبه امامان جماعت در مساجد مرتفع شده و در حقیقت مسجد، سنگر مطالبه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی از جایگاه خاصی در کشور و در سطح بین الملل برخوردار است و به واسطه مضجع نورانی و شریف حضرت رضا (ع) علاوه بر مجاوران و ساکنان میزبانی میلیون‌ها زائر را بر عهده دارد. بر همین اساس با تغییر اعضای شورای شهر و سکان مدیریت شهری مشهد، امروز بحث‌ها و گفتمان‌های مختلفی پیرامون ادامه وضعیت حاشیه شهر مشهد و ویژگی هایی در تراز این کلان شهر مذهبی شکل گرفته است که از مهم‌ترین این محافل و صاحب نظران در زمینه‌های مختلف مدیریت شهری و رفع مسائل مردم ائمه جماعات مستقر در حاشیه شهر هستند.

حجت‌الاسلام مهدی امجدی‌زاده، امام جمعه بخش رضویه مشهد در میزگرد «مسجد، سنگر مطالبه» اظهار کرد: در شرایط امروز مساجد زمانی آباد می شود که مشکلات معنوی و زندگی روزمره مردم حل شود و تبدیل به محل مراجعه و تکیه گاه مردم شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه هویت اصلی مسجد در جامعه اسلامی باید احیا شود افزود: مهم ترین اولویت برای رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد، آباد شدن مساجد است البته در پی آن بایستی امام جماعت توانمند در مساجد مستقر شوند یعنی امام جماعت توانایی مواجهه با مسائل مختلف را داشته باشد و در شأن طلبگی شرایط معنوی و اجتماعی را گذرانده و بر خودش مسلط باشد.

30 روستا در رضویه مشهد بدون امام جماعت هستند

امام جمعه بخش رضویه با اشاره به اینکه امام جماعت در زمینه مدیریت باید به سطحی رسیده باشد که بتواند جامعه مخاطب خودش را با قدرت معنوی جذب کند و مدیریت صحیح داشته باشد گفت: برخی ائمه جماعات با همین ویژگی و توانمندی ها در نقاط مختلف مشهد در حال فعالیت هستند و منشأ تحولات مثبت شدند اما باید تعداد این نوع افراد افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 30 روستا در رضویه مشهد بدون امام جماعت هستند و پشتیبانی از ائمه جماعات و بکارگیری تمام ظرفیت‌ها در بخش‌های محروم ضروری است لذا اگر در شبکه تبلیغی از قو‌یترین روحانیون در مناطق حاشیه شهر مشهد استفاده نشود قطعا این مناطق دچار عقب‌ماندگی مضاعف خواهند شد.

حجت‌الاسلام امجدی‌زاده ادامه داد: در حیطه مطالبه‌گری از مسئولان، محرومیت‌های منطقه را دسته‌بندی کردیم و به مواردی از جمله عدم گازرسانی به 18روستای منطقه، عدم آب رسانی به 9 روستا و نبود انشعاب برق در 2 روستای رضویه در نزدیکی مشهد ورود پیدا کردیم و پروژه‌های گازرسانی در حال پیشروی است.

سرازیری معضلات زیست محیطی و آلودگی مشهد به حاشیه

وی افزود: بخش رضویه شهرستان مشهد با 72 روستا دارای 80 هزار نفر جمعیت است، تقریبا تمام معضلات زیست محیطی و آلودگی شهر مشهد به این بخش سرازیر می‌شود، به عنوان نمونه کل زباله‌های مشهد با تریلی‌های بزرگ در حوالی جاده میامی دپو و تخلیه می‌شود به طوری که در روستاهای نزدیک محل دپوی زباله افرادی دچار بیماری سرطان شدند و علاوه بر آن آلودگی شهرک صنعتی چرم شهر نیز مردم منطقه را دچار آزار و اذیت تنفسی قرار داده است.

امام جمعه بخش رضویه با بیان اینکه در موضوع آلودگی و مدیریت پسماند پروتکل‌های تصفیه‌ای باید بر اساس قانون رعایت شود که متأسفانه هیچکدام از این موارد با توجه به هزینه بالا رعایت نشده است تصریح کرد: ریاست آموزش و پرورش بخش رضویه در نشست رسمی شورا اعلام کرد که دانش‌آموزان محور میامی، دچار افت تحصیلی و سطح هوش شده‌اند و کل مردم جاده میامی به واسطه عوارض آلودگی زباله دچار اثرات سوء شدند و البته همه مسئولان نیز از این موضوعات و آسیب ها مطلع هستند.

تدفین اموات مشهد در حاشیه شهر

وی افزود: اموات مشهد در حوزه جغرافیایی بخش رضویه دفن می شوند و قبرستان‌های روستایی نیز مورد استقبال برای تدفین اموات مردم حاشیه شهر از جمله اسماعیل‌آباد، شهرک شهید باهنر و رجایی مشهد قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام امجدی‌زاده خاطرنشان کرد: کلیه فاضلاب مشهد نیز در بخش رضویه تخلیه می‌شود و مرکز دپوی فاضلاب مشهد نیز در این حوزه قرار دارد، تمام عوارض بهداشتی مشهد در این منطقه انتقال می یابد لذا صدمات مشهد در این منطقه وجود دارد در حالیکه خدمات مشهد ارائه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد تمام پسماند شهر را در این منطقه تخلیه می‌کند ولی برای ارائه خدمات تا امروز همکاری صورت نگرفته افزود: جاده میامی توسط تریلی‌های سنگین شهرداری مورت تخریب قرار گرفته و آلودگی این خودروها برای مردم همین منطقه است.

امام جمعه بخش رضویه گفت: ستاد حاشیه شهر مشهد به بنده اعلام کرده است که بدون اجازه این ستاد نباید پیگیر مسائل و مشکلات مردم از نهادها و ادارات مختلف باشم.! در اساس نامه ستاد ساماندهی حاشیه شهر آمده است که خود ستاد نباید ورود اجرایی به مسائل داشته باشد و باید با مجموعه‌های دیگر هم‌افزایی صورت بگیرد اما در موضوعات تبلیغی ستاد حاشیه شهر ورود اجرایی داشته و مسئله‌زا شده است و برخی اقدامات اعزام مبلغ در این مناطق خلاف آیین نامه ستاد است.

لزوم حضور ائمه جماعات مناطق حاشیه شهر مشهد در کمیته‌های تصمیم‌گیر استانداری

وی افزود: در زمینه حاشیه شهر و مسائل پیرامون آن محدوده اسماعیل آباد، شهرک شهید رجایی، باهنر و بخش رضویه از اهمیت دوچندانی به واسطه حضور اقلیت های مذهبی برخوردار است لذا قوانین باید با هماهنگی مسئولان اجرایی شود.

حجت‌الاسلام امجدی‌زاده اظهار کرد: مسئولان در کمیته های استانی رسمی بایستی ائمه جماعات مناطق حاشیه شهر مشهد را برای شناسایی و رفع بهتر مسائل دعوت کنند تا امام جماعت در تصمیم‌گیری مشارکت داده شود.

وی افزود: کنار هم قرار گرفتن ظرفیت مساجد مختلف بسیار در احیای مساجد اهمیت دارد لذا نباید این مراکز، متفرق فعالیت کنند و اگر بتوان مساجد را محله‌محور فعال کرد اقدامی مطلوب خواهد بود تا از شهروندان محلات مختلف لشکر مطالبه گران انقلابی به صورت منسجم در مساجد شکل بگیرد.

امام جمعه بخش رضویه با اشاره به این مطلب که به واسطه کلان شهر بودن مشهد مساجد محوری در ارتباط با محلات معنا و قدرت خواهند یافت تصریح کرد: مساجد برای ارتباط با محلات مختلف حداقل در مناسبت های مذهبی می توانند هم افزایی و مشارکت بیشتری داشته باشند تا قدرت اجتماعی مسجد محله محور در راستای رفع مشکلات و رساندن صدای مردم به گوش مسئولان افزایش یابد.

مسائل مردم با پیگیری و مطالبه روحانیت در مساجد مرتفع شود

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، فعال اجتماعی حاشیه شهر مشهد در ادامه گفت: شآنیت طلبه ها از گذشته همین بوده که اگر مردم مسئله‌ای داشتند به طلبه ها و ائمه جماعات منتقل می کردند و امروز نیز اگر از آبروی طلبه‌ها کاسته شده به همین دلیل کمرنگ بودن فعالیت ها در زمینه رفع مسائل و مشکلات مردم است لذا باید مسائل مردم به واسطه پیگیری و مطالبه روحانیت در مساجد مرتفع و مسجد، سنگر مطالبه شود.

وی با بیان اینکه امام جماعت فقط وظیفه برگزاری نماز جماعت را ندارد افزود: اگر هر کاری در توان روحانیت و طلبه ها بود برای رفع مشکلات مردم انجام دادیم قطعا مساجد نیز رونق پیدا خواهد کرد و قطعا این اقدامات آبرو و پشتوانه نظام اسلامی و جامعه روحانیت است و از منظر دینی نیز اثرگذار و منشأ رشد خواهد شد اما امروز این نوع طلبه و روحانی کمتر شده است.

این فعال اجتماعی حاشیه شهر مشهد گفت: طلبه‌ای موفق است که پیگیری مشکلات مردم را محقق کند و با مسئولان در وسط میدان تا رسیدن به نتیجه پیگیری ها همراه باشد.

چرخه کامل فروش، توزیع و مصرف مواد مخدر در حاشیه شهر مشهد

وی با اشاره به اینکه امروز چرخه کامل فروش، توزیع و مصرف مواد مخدر در اسماعیل آباد به عنوان منطقه حاشیه شهر مشهد وجود دارد افزود: متأسفانه خدمات برای معتادان در برخی نقاط مهیا است که در این بین مردم و جوانان ساکن در این مناطق مورد آسیب های جدی اجتماعی قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی ضمن تأکید بر اینکه رسانه‌های شهری و ملی نباید برای افزایش بیننده به صورت موردی به معضلات بپردازند بلکه باید این مسائل به صورت مداوم پیگیری شود ادامه داد: پشتیبانی از فرد پیگیری کننده مانند امام جماعت به عنوان حلقه واصل مردم و مسئولان در حاشیه شهر مشهد ضروری است تا رفع مطالبات مردم این مناطق به سرانجام برسد حتی ممکن است برای ائمه جماعات تبعات منفی به همراه داشته باشد اما باید این موضوعات پیگیری شود.

وی رویکرد ستاد حاشیه شهر را ایجاد ارتباطات بین دستگاه ها برای خدمت به مردم دانست و افزود: هر منطقه‌ای در حاشیه شهر مشهد دارای اولویت‌های مخصوص خودش است و باید برای یافتن راه حل و راهکار رفع مسائل نیز از مردم همان منطقه استفاده کنیم، رسانه‌ها نباید در مسائل ابتدایی حاشیه شهر توقف کنند بلکه باید تا حصول نتیجه و رفع گره از مسئول مربوطه پیگیری شود.

امام جماعت مساجد حاشیه شهر مشهد با بیان اینکه همواره منافع مردم دارای اولویت است تصریح کرد: از گذشته مساجد، مرکز امور خیر و دارای کارکردهای مختلف اجتماعی و اقتصادی بوده ولی امروز با الگوگیری از مساجد برای برخی اقدامات نهادهایی تعریف شده و این در حالیست که باید این نهادها در کنار مسجد فعالیت داشته باشند و به شئون اصلی مساجد بازگردانده شود.

ضرورت بکارگیری ائمه جماعت دغدغه‌مند در حاشیه شهر مشهد

حجت‌الاسلام عاشوری، امام جماعت مسجد اسماعیل آباد مشهد در ادامه این میزگرد اظهار کرد: ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد با هدف ساماندهی و هم افزایی ارگان های فعال در این مناطق برای خدمات به مردم راه اندازی شد و ماهیانه گزارشات به نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی می رسد که البته اقدام شایسته ای صورت گرفته و بر این اساس طرح ستاد تمدید شده است.

وی با اشاره به ضرورت بکارگیری امامان جماعت قوی و دغدغه‌مند در حاشیه شهر مشهد با معضلات اجتماعی و اقتصادی فراوان افزود: با هدف فعالیت و خدمت به مردم محله اسماعیل آباد در این منطقه به عنوان امام جماعت مسجد مستقر هستم و پیگیری های احداث مدرسه و حسینیه صورت گرفت که با همین پیگیری ها این محله در نگاه مردم و رسانه ها برجسته شده است.

امام جماعت مسجد اسماعیل آباد مشهد گفت: امور مساجد، اوقاف؛ ستاد ساماندهی حاشیه شهر از جمله نهادهایی هستند که باید با هماهنگی و تعامل بیشتری در راستای حل مسائل این مناطق حاشیه شهر فعالیت کنند.

جمع‌آوری انبارهای ضایعات بر عهده شهرداری است

وی با اعلام این مطلب که پهنه اسماعیل‌آباد تا سه راهی دانش مشهد دارای معضلاتی از جمله استقرار کارتن‌خواب‌ها، فروشندگان مواد مخدر، بیکاری، طلاق، کمبود مدارس و ترک تحصیل دانش‌آموزان است افزود: امکانات اولیه از جمه فضای مناسب برای پاتوق، فروش ضایعات یا اجناس سرقتی و دسترسی آسان به مواد مخدر برای حضور و تجمع کارتن خواب‌ها در این منطقه فراهم است و هر نهادی باید بخشی از این چرخه را پیگیری کند.

حجت‌الاسلام عاشوری ادامه داد: از نظر ما از جمله عوامل تجمع کارتن خواب ها فعالیت مراکز دی‌آی‌سی است که با پیگیری صورت گرفته این مراکز جمع آوری شد.

وی افزود: جمع‌آوری انبارهای ضایعات بر عهده شهرداری است ولی در خود شهرداری مشهد گفته می شود وظیفه سازمان بازیافت است که سازمان بازیافت شهرداری نیز معطل دستور شهردار است ولی پس از مرحله اجرا و پلمپ تعدادی مراکز بازیافت به بهانه تأمین امنیت نیروها این اقدام متوقف شده در عین حال که ضابط قضایی با مجریان شهرداری همراه بوده است.

معضل نگهداری معتادان و کارتن‌خواب‌ها حل نشده است

امام جماعت مسجد اسماعیل آباد مشهد تصریح کرد: کلانتری منطقه اسماعیل‌آباد برای جمع‌آوری فوری کارتن‌خواب‌ها و پلمپ مراکز فروش موادمخدر اعلام آمادگی کرده است ولی معضل بعدی محل نگهداری این افراد معتاد و کارتن‌خواب است که هنوز حل نشده باقی مانده است؛ گفته می‌شود در مشهد بین 9 تا 12 هزار کارتن خواب در مشهد وجود دارد که متاسفانه ظرفیت استقرار مراکز نگهداری حدود 4 هزار نفر است و البته مسئول رسیدگی استقرار این افراد نیز شهرداری و بهزیستی هستند و باید برای بهبود وضعیت این افراد برنامه ریزی کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس شنیده ها گویا در منطقه برزش آباد طرح تجمیع معتادان متجاهر توسط سپاه آغاز شده است ولی سرانجام طرح مشخص هنوز مشخص نیست و قابلیت پیگیری دارد افزود: موضوع فروشندگان مواد مخدر به واسطه مقام قضایی حکم برخورد در سلسه مراتب بنا به دلایلی صادر نشده است.

لزوم فعالیت رسانه‌ای ویژه برای رسیدگی به معضلات حاشیه شهر و کارتن خواب‌ها

حجت‌الاسلام عاشوری خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته در پی جمع‌آوری کال اسماعیل آباد که در محدوده شهری هم نبوده، صدها واحد معتادان و مواد فروش ها تخریب شد و البته با زمینی با ارزش برابر تهاتر شد اما امروز به عنوان امام جماعت این منطقه دارای طرح هایی با هدف مشهد بدون کارتن خواب هستیم و در این راستا نیاز به رسانه ای ویژه برای رسیدگی به معضلات مهم حاشیه شهر و کارتن خواب‌های معتاد وجود دارد.

وی با اعلام این مطلب که جمع آوری زباله ها و انبارهای ضایعات برای شهرداری دارای منافع است افزود: سرانه نگهداری روزانه معتاد 150 هزار تومان است و این 5 هزار نفر طی حداقل شش ماه بر اساس ماده 19 نگهداری شود که باید تامین منابع این مهم صورت بگیرد.

در پایان باید به دستگاه های متولی ساماندهی وضعیت حاشیه شهر مشهد متذکر شد که بدون مشورت امامان جماعت مساجد حاشیه شهر که در ارتباط مستقیم با مردم هستند و از شبکه مسائل این مناطق اطلاع جامع دارند، تصمیم هایی که برای محرومیت زدایی گرفته می شود خلق الساعه و غیرقابل تحقق خواهد بود.

انتهای پیام /

سرازیر شدن معضلات اجتماعی به حاشیه شهرها / لزوم حضور ائمه جماعات مناطق حاشیه نشین در کمیته‌های تصمیم‌گیری 2
سرازیر شدن معضلات اجتماعی به حاشیه شهرها / لزوم حضور ائمه جماعات مناطق حاشیه نشین در کمیته‌های تصمیم‌گیری 3
سرازیر شدن معضلات اجتماعی به حاشیه شهرها / لزوم حضور ائمه جماعات مناطق حاشیه نشین در کمیته‌های تصمیم‌گیری 4