دوشنبه 16 مهر 1403

سران کشور، پیگیر اعتراض بازنشستگان

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
سران کشور، پیگیر اعتراض بازنشستگان

چند نماینده مجلس نسبت به اجرا نشدن همسان سازی حقوق بازنشستگان اعتراض کردند. قالیباف از پیگیری موضوع در جلسه سران قوا گفت، وزیر کار نیز از تامین کسری بودجه اجرای این قانون خبر داد شاید هیچ گاه به اندازه امروز اجرای تام و تمام قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان حیاتی نبوده است. از سویی صراحت قانون برنامه 5 ساله هفتم، لایحه بودجه سالانه 1403 و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی و از سوی دیگر نیز تورم...

شاید هیچ گاه به اندازه امروز اجرای تام و تمام قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان حیاتی نبوده است. از سویی صراحت قانون برنامه 5 ساله هفتم، لایحه بودجه سالانه 1403 و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی و از سوی دیگر نیز تورم و کوچک شدن سفره بازنشستگان، ضرورت اجرای همه جانبه و البته فوری قانون همسان سازی را فراهم آورده است. اما فغان و درد که با وجود گذشت بیش از 6 ماه از سال جدید و ماه‌ها از ابلاغ قانون برنامه و لایحه سالانه، اجرای این قانون به دلیل فقدان بودجه لازم ناقص و با پرداخت‌های علی الحساب اجرا شده که نتیجه اش همچنان سفره و سبد معیشت خالی بازنشستگان است. البته که در کنار نبود بودجه کافی، تغییر و تحولات دولت و احتمالا غیبت چند مسئول «دلسوز» مزید بر علت شده است که همسان سازی همچنان اندر خم یک کوچه بماند.

تخصیص بودجه و پیگیری در نشست سران

حالا اما رئیس مجلس موضوع همسان سازی را در نشست سران قوا مطرح کرده و دیروز نیز در پی تذکر چند نماینده درباره علت اجرایی نشدن این قانون، از پیگیری موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در نشست سران قوا خبر داد. قالیباف گفت: یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده که برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم در نظر گرفته شده حدود 70 تا 75 هزار میلیارد تومان است و برای اجرای این قانون کفایت می‌کند.

در همین زمینه نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: اما تغییر و تحولات ماه‌های اخیر و تغییر دولت باعث شد اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی طول بکشد و به اطاله موضوع بینجامد. در عین حال منابع برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کاملا حساب شده، دیده شده است و در این باره هیچ مشکلی نداریم.

اعتراض نمایندگان به اجرا نشدن همسان سازی

نطق‌ها و تذکرات شفاهی دیروز نمایندگان در صحن مجلس، در چند مورد با رنگ و بوی اعتراض و انتقاد به اجرانشدن قانون همسان سازی همراه بود:

صدیف بدری: مجلس در زمینه بازنشستگان صراحتا قانون همسان سازی را تصویب و براساس قانون‌گذاری خود برای مصوبات، محل منابع را تعیین کرده است اما این دولت به این موارد اعتنایی ندارد.

حسین حاجی‌دلیگانی: رئیس مجلس و هیئت رئیسه وظیفه دارند از جایگاه و شأن مجلس دفاع کنند، ما در برنامه هفتم توسعه بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را مصوب کردیم که برای سه دسته که دو دسته آن مشابه آن هستند، برای بازنشستگان لشکری و کشوری سه میلیون و یک میلیون علی الحساب واریز کرده‌اند ولی قانون اجرا نشده است. باید قانون اجرا شود و اطمینان داده شود که از اول فروردین 1403 انجام شده است. اما یک دسته فراموش شده است و آن دسته سوم عزیزانی هستند که از تامین اجتماعی بازنشسته شده‌اند که برای آن‌ها سه میلیون تومان علی الحساب واریز شده است، از طرفی نیز ما در قانون بودجه آورده‌ایم که دولت 130 همت به تامین اجتماعی پرداخت می‌کند که تا به امروز نزدیک به 30 همت به صورت نقدی و اوراق پرداخت شده است و از طرفی نیز تامین اجتماعی علت پرداخت نکردن را نداشتن بودجه اعلام می‌کند.

ماجرای لایحه 2فوریتی چیست؟

روز گذشته، رئیس مجلس از پس گرفتن یک لایحه دوفوریتی توسط دولت خبر داد. اما ماجرای این لایحه چه بوده که نیامده، پس گرفته شد؟ ظاهرا دولت معتقد است، منابع پیش بینی شده برای اجرای قانون همسان سازی در سال 1403 از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، کفایت نمی‌کند که دیروز رئیس مجلس درباره آن توضیح داد: «تا جایی که بنده مطلع هستم دوستانمان در دولت این لایحه را پس گرفته اند. از آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم این موضوع را مورد پیگیری قرار دهند. همچنین بنده روز گذشته این موضوع را خدمت رئیس جمهور مطرح کردم. در این بخش بحثی وجود دارد که افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، کفایت مصوبات مذکور را نمی‌کند. از این رو بنده توضیحاتی درباره این مصوبه به رئیس جمهور دادم و تاکید داشتم که یک درصد ارزش افزوده بین 70 تا 75 همت اعتبار داشته و این منابع برای آن قانون کفایت می‌کند.»

اعتراض بازنشستگان به چیست؟

در این میان، بخشی از بازنشستگان از دریافت علی الحساب‌های یک میلیون تومانی همچنان محروم اند. حاجی دلیگانی، نماینده مجلس می‌گوید: دولت به دلیل پرداخت نشدن مطالبات قانونی خود که شامل 130 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی می‌شود، نتوانسته است بخش عمده‌ای از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را انجام دهد. همچنین، پرداخت‌های مربوط به نیروهای لشکری و کشوری نیز به طور کامل صورت نگرفته است، در حالی که این افراد حتی یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب دریافت نکرده‌اند.

وزیر کار: کسری بودجه تامین شد

ساعاتی پس از بحث‌های داغ درباره همسان سازی در مجلس، احمد میدری وزیر کار عصر دیروز از تامین کسری منابع اجرای قانون متناسب سازی مستمری بازنشستگان خبرداد. او اعلام کرد: با دستور معاون اول رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه مبلغ 8 هزار میلیارد تومان منابع به قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اختصاص یافت. وی همچنین با اعلام این که تا پایان سال 30 هزار میلیارد تومان هم اوراق بدهی، برای تامین منابع متناسب سازی مستمری بازنشستگان به سازمان تامین اجتماعی داده می‌شود، گفت: براساس قانون منابع یک درصدی افزایش مالیات بر ارزش افزوده، برای متناسب سازی مستمری بازنشستگان صندوق کشوری در نظر گرفته شده است. میدری همچنین با اشاره به وجود برخی ابهامات درخصوص جدول حقوقی بازنشستگان کشوری و فولاد، گفت: برای حل مشکل با مجلس مکاتباتی انجام شده است اما تا زمان مشخص شدن موضوع، ماهانه مبالغی به صورت علی الحساب پرداخت می‌شود.

منبع: خراسان --> هم اکنون دیگران می خوانند

بیشتر بخوانید