یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

سرو سیمین، مروری بر هنر دست هنرمندان ایران

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سرو سیمین، مروری بر هنر دست هنرمندان ایران

نمایشگاه آثار هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فجر معروف به سرو سیمین 7، از روز قبل کار خود را آغاز کرد.

بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن است هنرهای سنتی، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است. میراث‌های فرهنگی و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می‌گردد دارای ارزش معنوی زیاد بود و بر پشتوانه های فرهنگی هنری گذشتگان بنا شده است.

صنایع دستی حاصل فکر، عمل، ابتکار و خلاقیت مردم یک کشور است و همین باعث توجه بیشتر به اهمیت صنایع دستی می‌شود همچنین و با ویژگی‌های ارزشمند خود از جمله تولیدات غیر وابسته‌ای است که نیاز به حمایتی مبتنی بر شناخت کامل ارزش‌های اختصاصی آن دارد تا بتواند به عنوان یکی از ستون‌های استقلال اقتصادی مطرح شود.

صنایع دستی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در ایجاد اشتغال، افزایش درآمد، صرفه جویی ارزی، افزایش تولید و درآمد ملی داشته است. به باور کارشناسان و برنامه ریزان اهمیت صنایع دستی نه تنها به دلیل درآمدزایی آن نیست بلکه به لحاظ حفظ ارزش ها، اصالت‌ها و خواستگاه فرهنگی و هنری بایدمورد توجه باشد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فجر امسال از تاریخ 26 بهمن تا 4 اسفند در موزه ملی ایران در حال برگزاری است که تا پیش از این شش دوره قبل به صورت ملی برگزار می‌شد.

این جشنواره که با هدف معرفی دستاورد‌های صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در طول یکسال گذشته در زمینه‌های مهر اصالت ملی و بین‌المللی، آثار پیشکسوتان و نشان فاخر صنایع‌دستی، آثار مرتبط با رویش دوباره سرو فرزندانی که پیشه صنایع‌دستی والدینشان را دنبال کرده‌اند برگزار می‌شود علاوه بر معرفی هنرمندان و صنعتگران برجسته به جامعه هنری، تسهیل در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین‌المللی برای فعالان صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی، تقویت زیر ساخت‌های تولید و اشتغال را نیز به همراه خواهد آورد.

همچنین حضور داوران داخلی و خارجی (چهار داور ایرانی و سه داور خارجی) ونیز آثار مرتبط با جشنواره از حدود 12 کشور دنیا و اخذ ایده‌های جدید برای تحقق هم‌گرایی هنر و تجارت و تحقق اقتصاد هویت‌بنیان از دیگر ویژگی‌های قابل توجه در این جشنواره هفتم است.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: تحقق اقتصاد هویت‌بنیان چشم‌انداز اصلی این دوره از جشنواره است و امید داریم بتوانیم نوآوری‌های خوبی در این حوزه داشته باشیم. تقویت توجه و تقویت زنجیره ارزش را دنبال می‌کنیم و هشت استراتژی مهم را برای این جشنواره برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

جلالی ادامه داد: این جشنواره محلی برای گفتگو و تعامل هرچه بیشتر آثار هنرمندان است. برای هر روز برگزاری این جشنواره یک رئیس افتخاری از میان پیشکسوتان حوزه صنایع‌دستی انتخاب شده و در هر روز کارگاه‌های تخصصی به ریاست رئیس افتخاری برگزار خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: با رایزن‌های فرهنگی کشور‌های مختلف نیز مکاتبه و رایزنی شده و از آن‌ها برای حضور در جشنواره و بازدید از نمایشگاه آثار جشنواره دعوت شده‌اند و برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای این جشنواره تدارک دیده شده و در روز جهانی صنایع‌دستی در خرداد 1402، نتایج و ثمره این جشنواره را برداشت خواهیم کرد.

مراسم رونمایی از تمبر اختصاصی این جشنواره با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری، علی لیالی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، محمود لیلی مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی و روح‌الله حسین‌زاده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی برگزار شد.

بعد از رونمایی رسمی از این تمبر، مسئولان و هنرمندان صنایع‌دستی به‌عنوان یادگاری و ثبت روی این تمبر را امضا کردند.

همچنین آیین «علی‌خوانی» با اجرای مرشد ورمزیار در افتتاحیه هفتمین جشنواره صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر انجام شد. مرشد ورمزیار در ابتدای سخنانش گفت: هنر اوج شکوه بندگی انسان در برابر خداوند است. وی همچنین ابیاتی از شاهنامه سترگ فردوسی را برای حاضران خواند.

مرشد به علی‌نامه اشاره کرد و داستانی از چهار سده گذشته پس از اسلام را که ربیع درباره جنگ جمل سروده، روایت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری
سرو سیمین، مروری بر هنر دست هنرمندان ایران 2
سرو سیمین، مروری بر هنر دست هنرمندان ایران 3
سرو سیمین، مروری بر هنر دست هنرمندان ایران 4
سرو سیمین، مروری بر هنر دست هنرمندان ایران 5