جمعه 10 فروردین 1403

سرگردانی بیماران در کمبود کیت آزمایشگاهی!/ تراژدی بی پایان در حوزه سلامت

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سرگردانی بیماران در کمبود کیت آزمایشگاهی!/ تراژدی بی پایان در حوزه سلامت

مدتهاست در زمان نقد از کمبودها در حوزه سلامت شاهد اظهار و نظر شتابزده مسئولان هستیم که بارها باعث بروز تناقض گویی یا پاسکاری در این حوزه شده‌ایم، گویا این تراژدی هیچگاه پایانی ندارد و متاسفانه طی چند ماه گذشته با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی در کشور مواجه بودیم که بسیاری از مسئولان آزمایشگاهی از این کمبود گلایه مند هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کمبود کیت‌های‌های آزمایشگاهی مسئله‌ای است که طی چند ماه گذشته مسئولان آزمایشگاهی از آن گله‌مند هستند، چرا که نه تنها سرعت انجام آزمایش‌ها را پایین آورده بلکه تشخیص بیماری‌ها در کشور را دچار اختلال کرده است و در حال حاضر یکی از مشکلات جدی حوزه سلامت محسوب می‌شود.

جالب است بدانید کیت‌هایی که در گذشته از شرکت‌ها 700 یا 800 هزار تومان خریداری می‌شد؛ حال بابت هر کدام از آن‌ها باید 4 یا 5 میلیون پرداخت شود، حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از آزمایشگاه‌ها مجبورند به سراغ کیت‌های قاچاق بروند.

مشکل کمبود کیت صحت دارد

دقیقا اواخر شهریور بود که عبدالحسین ناصری رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت کمبود کیت‌های آزمایشگاهی را تایید کرد و گفت: در تهیه کیت‌های آزمایشگاهی مشکلاتی وجود دارد. این مشکل را بار‌ها با مدیر کل غذا و دارو در میان گذاشته‌ایم. بحث تفاوت نرخ ارز به میان آمده است. باید نرخ ارز به نیمایی تغییر پیدا کند. چون در حال حاضر یک بلاتکلیفی وجود دارد. ما پیشنهاد داده‌ایم یارانه‌ای که به کیت‌ها پرداخت می‌شود، قطع شود. البته بیمه‌ها پوشش دهند تا فشاری به بیمار وارد نشود.

به گفته رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، کمبود کیت وجود دارد؛ اما نباید کیت‌های قاچاق را تهیه کرد.

ناصری گفت: یکی از دلایل کمبود تجهیزات تشخیصی آزمایشگاهی تحریم‌های ظالمانه است که روی تامین به موقع و کافی وسایل تشخیصی آزمایشگاه پزشکی تاثیر منفی داشته، اما این کمبود تجهیزات آزمایشگاهی فراگیر نیست. در عین حال اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو پیگیر تامین کیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی بوده و امیدواریم این مشکل به زودی مرتفع شود.

اختلال در تشخیص بیماری با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی

مدتها از وعده رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت میگذرد که نه تنها این مشکل مرتفع نشد بلکه باعث گلای مندی مسئولان آزمایشگاهی شده که حسین فاطمی رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران دراین باره اظهار داشت: 70 تا 80 درصد تشخیص بیماری‌ها از طریق آزمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد. دقت کیت‌ها و دستگاه‌های آزمایشگاهی برای تشخیص درست بیماری‌ها بسیار مهم است. اما کمبود کیت‌های آزمایشگاهی به شدت تشخیص بیماری‌ها را در کشور دچار اختلال کرده است.

وی گفت: دستگاه‌های آزمایشگاه‌های تشخیصی دو دسته شامل دستگاه‌ها «باز» و «بسته» هستند. یکسری دستگاه‌های جدید و مدرن هستند که اصطلاحا دستگاه «بسته» یا close نامیده می‌شوند. این دستگاه‌ها فقط با کیت خودشان کار می‌کنند. کیت‌های دستگاه‌های دیگر روی آنها جواب نمی‌دهد و متاسفانه کیت این دستگاه‌ها به شدت کمیاب و گران شده است.

رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاه‌های بالینی ادامه داد: دستگاه‌های تشخیصی «باز» و قدیمی خطای زیادی دارند و فقط با دستگاه‌های بسته می‌توان دقیقاً مشخص کرد که وضعیت بیمار چگونه است. استفاده از دستگاه‌های نسل قدیم هم بیماران و مردم را سرگردان می‌کند؛ چون باید به آزمایشگاه‌های متعدد مراجعه کنند و هم پزشک در تشخیص وضعیت بیمار سردرگم می‌شود. آزمایشگاه‌ها هم به علت تفاوت جواب‌ها مورد اتهام قرار می‌گیرند.

وی گفت: یکی از علل این کمبود شدید، تغییر نرخ ارز واردات تجهیزات پزشکی از ارز ترجیحی به نیمایی است که البته حالت ابهام دارد و به طور دقیق معلوم نیست ارز ترجیحی را برای واردات این تجهیزات برداشته‌اند یا نه. اما عملاً بسیاری از تجهیزات پزشکی با ارز نیمایی وارد می‌شود.

به گفته رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاه‌های بالینی؛ اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت مدعی شده بود که برای جبران هزینه این کیت‌ها و لوازم آزمایشگاهی با احتساب اینکه این لوازم با چه ارزی وارد شده مابه‌التفاوت هزینه آن از طریق بیمه‌ها پرداخت می شود اما چنین مکانیزمی عملی نیست.

رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاه‌های بالینی ادامه داد: بسیاری از آزمایشگاه‌های بیمارستان‌ها هم به علت نبود کیت‌های تشخیصی دستگاه‌های آزمایشگاهی بسته، به مشکل خورده‌اند و بسیاری از بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها نیز در تشخیص بیماری افراد مراجعه‌کننده دچار مشکل شده‌اند.

وزیر بهداشت کارد زرد گرفت

وزیر بهداشت در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، 15 آذرماه) مجلس به خاطر علت عدم توجه به مسائل بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی کارت زرد دریافت کردند، در ادامه نشست به خدمات آزمایشگاهی اشاره شد و عنوان شد بحشی از خدمات آزمایشگاهی در سطح کشور عادلانه توزیع نشده و برای یک آزمایش ساده بیمار باید ده‌ها کیلومتر راه را بپیماید.

به گزارش دانا؛ مسئله کمبود کیت در آزمایشگاه‌های طبی یکی از مشکلات جدی حوزه سلامت محسوب می‌شود، در واقع باید گفت کمبود کیت آزمایشگاهی با جان انسان‌ها در ارتباط است و کوتاهی در تأمین آن باعث بروز مشکلات زیادی در مسیر سلامتی افراد خواهد شد. مشکلی که باید زودتر به آن رسیدگی شود، زیرا وزارت بهداشت مسئولیت تأمین تجهیزات پزشکی را به عهده دارد، خواسته یا ناخواسته باعث به وجود آمدن این وضعیت و کمبود کیت در بازار شده است که باید در این زمینه پاسخگو باشد!.