جمعه 8 تیر 1403

سعید جلیلی باید به این سوالات پاسخ دهد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
سعید جلیلی باید به این سوالات پاسخ دهد

یک نامزد ریاست جمهوری باید با در نظر گرفتن قانون اساسی و اسناد و قوانین بالادستی و بویژه برنامه هفتم توسعه، روشن و آشکار کند که در هر بخش از بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و اداری و سیاسی و ورزشی و آموزشی و تربیتی کشور بطور مشخص چه برنامه عملیاتی دارد.

در این تحلیل کوتاه، عملکرد آقای سعید جلیلی در سه مناظره اخیر بین نامزدهای ریاست جمهوری (دوره چهاردهم) را از دیدگاه خودم بیان می‌کنم:

1- آقای جلیلی در تبیین شعار «یک جهان فرصت» واضح و موفق عمل نمی‌کند.

جلیلی باید با انبوهی از مصداق‌ها و تبیین‌های موردی در هر بخش از موضوعات و سوالات و مسایل مطرح در مناظره‌ها، به گونه‌ای واضح و قابل فهم برای مخاطب، بیان می‌کرد که «یک جهان فرصت» مشتمل بر چه فرصت‌هایی و در چه زمینه‌هایی است؟

2- آقای جلیلی در تبیین شعار «یک ایران جهش» واضح و موفق عمل نمی‌کند.

از سخنان و دیدگاههای آقای جلیلی می‌شود به این نتیجه رسید که جلیلی باور دارد که جمهوری اسلامی ایران در موارد و صنایع و زمینه های زیادی، جهش را محقق کرده است هر چند؛ حوزه‌ها و صنایع جهش یافته را بطور دقیق و کامل، تبیین نکرده است. گذشته از این، می‌توان گفت به باور جلیلی، جهش در آن موارد محقق شده و ما به جهش در موارد دیگری نیاز داریم و آقای جلیلی، تبیین و روشن نمی‌کند که در چه موارد و صنایع و حوزه‌هایی و به چه ترتیب و با چه برنامه‌ای می‌خواهد «یک ایران جهش» رقم بزند.

3- پاره‌ای از مخالفت‌ها و زاویه‌هایی که جلیلی با fatf و برجام و تحریم‌ها دارد با ایده ایشان برای توسعه روابط اقتصادی و صادرات و تجاری خارجی (حتی با بلوک شرق و حتی با همسایگان و نیز با چگونگی بهره‌گیری از فرصت‌های عضویت در پیمان‌هایی همانند شانگهای و بریکس) ایجاد تعارض و ابهام می‌کند.

جلیلی باید حداقل بطور کلی تبیین کند که چه برخورد و موضعی در قبال نظام‌های پولی و بانکی و گمرکی حاکم بر مراودات کنونی تجاری و اقتصادی جهان خواهد داشت؟

نظام‌هایی که هم اکنون بر این‌گونه مراودات حاکم است مانع توسعه روابط اقتصادی و تجاری ما با جهان و مانع بهره‌گیری حداکثری از منافع عضویت در شانگهای و بریکس می‌شوند.

جلیلی باید تبیین کند که به چه ترتیبی در غیاب عدم التزام به نظام‌های بانکی و پولی و گمرکی و حمل و نقل و بیمه کنونی می‌خواهد روابط تجاری و اقتصادی خارجی و صادرات ایران را در کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت، توسعه بدهد؟

4- آقای جلیلی در پاسخ به سوالات و موضوعات مطرح در مناظره‌ها تاکنون بیشتر به جنبه‌های نظری مسایل و بعضاً به ایده پردازی درباره آنها پرداخته است و برنامه اجرایی منسجم و قابل توجهی را مطرح نکرده است.

این ضعف را بقیه نامزدها هم دارند و به جز آقای قالیباف (او نیز هر چند از بقیه بهتر ظاهر شده ولی همچنان کلی نگری داشته است) بقیه نامزدها نیز باورها و برنامه‌های قابل اجرای متناسب با نیاز و شرایط کشور، مطرح نکرده‌اند.

یک نامزد ریاست جمهوری باید با در نظر گرفتن قانون اساسی و اسناد و قوانین بالادستی و بویژه برنامه هفتم توسعه، روشن و آشکار کند که در هر بخش از بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و اداری و سیاسی و ورزشی و آموزشی و تربیتی کشور بطور مشخص چه برنامه عملیاتی دارد.

آقای جلیلی، در اغلب موارد، تصویر واضح و برنامه‌های اجرایی مشخصی از چگونگی اداره کشور و اداره امور مردم در دولتش ارایه نمی‌کند.

5- جلیلی درباره پیام رسان‌ها و برنامکها و سامانه های داخلی، اشاره و سپاسگزاری ارزشمندی داشت نسبت به کارآفرینان و دست‌اندرکاران ایرانی نشان و ایتا و بله و اسنپ و...

جلیلی در این مورد، تقریبا نشان داد منظورش از فعال بودن و منفعل نبودن در برابر دیگران چیست.

جلیلی باید بکوشد درباره همه موضوعات و مسایل دیگر نیز به گونه قابل فهم برای مخاطبان، روشن کند که با چه برنامه‌هایی و به چه روش‌هایی می‌خواهد نگرانی ها و دغدغه‌های کارآفرینان و شرکت‌ها و فعالان اقتصادی و مردم را برطرف کند؟

می‌خواهد اقتصاد و بنگاه داری را به کدام سمت و سو ببرد؟

چگونه می‌خواهد ایجاد رونق اقتصادی کند؟

چگونه می‌خواهد وفاق ملی ایجاد کند؟

چگونه و در چه مواردی و با چه روش‌هایی می‌خواهد از وضعیت منفعل به وضعیت فعال برسیم؟

6- درباره ورزش حتی در مناظره فرهنگی و اجتماعی از آقای جلیلی دیدگاه‌ها و برنامه‌های منسجم و مشخص دریافت نکردیم که البته دست‌اندرکاران مناظره نیز این ایراد را داشتند که اساسأ هیچ بخشی از مناظره را به ورزش و برنامه‌های نامزدها در این زمینه اختصاص ندادند.

7- سعید جلیلی در مواردی به برنامه‌های قبلی خود اشاره می‌کند همانند طرح سفر و وان و....

هیچ بروزرسانی قابل توجهی درباره برنامه‌ها و ایده‌های آقای جلیلی نسبت به سال معرفی و رونمایی از این برنامه‌ها دیده نمی‌شود.

عدم رونمایی از برنامه‌ها و ایده‌های جدیدتر، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که نگاه‌ها و برنامه‌های آقای جلیلی در سال 1399 متوقف شده است.

ضرورت داشت و دارد که آقای جلیلی در سال 1403 متناسب با اقتضائات و شرایط کنونی کشور و مردم، برنامه‌های بروز شده، مطرح می‌کرد نه برنامه‌های سه یا چهار سال پیش را.

*حقوقدان

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1923695