پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

سفر اژه‌ای به عراق منجر به تعمیق روابط دو کشور می‌شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
سفر اژه‌ای به عراق منجر به تعمیق روابط دو کشور می‌شود

کارشناس مسائل سیاسی گفت: سفر رییس قوه قضاییه به عراق می‌تواند شرایط را برای گسترش و تعمیق روابط دو کشور و همچنین تسهیل در امورات قضایی را به نحو احسن فراهم می کند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: سفر رییس قوه قضاییه به عراق می‌تواند شرایط را برای گسترش و تعمیق روابط دو کشور و همچنین تسهیل در امورات قضایی را به نحو احسن فراهم می کند.

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به سفر اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به عراق در صدر یک هیأت عالی‌رتبه قضائی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و عراق یک روابط عمیق فرهنگی و تمدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، گفت: بنابراین سفر هر یک از مقامات ارشد دو کشور به کشور یکدیگر می‌تواند تعمیق روابط به ویژه در حوزه‌های یاد شده به وجود آورد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اخیراً ریاست محترم قوه قضائیه به جهت یک دیدار رسمی از عراق سفری به این کشور داشتند، یادآور شد: در جریان این سفر در حوزه‌های گوناگون قضائی، مقابله با تروریسم، پیگیری پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان، مبادله زندانیان و موضوعات مهم دیگری در این رابطه و به ویژه تسهیل در خصوص مسائل اقتصادی و احتمالاً مشکلات و گرفتاری‌ها و شکایات تجار دو طرف گفت‌وگوهای بسیار مفید و مناسبی را با طرف‌های عراقی داشتند.

صدرالحسینی بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد که سفر مقامات ارشد دو کشور می‌تواند مسیر اختلال در گسترش و تعمیق روابط دو ملت را نیز که بدخواهان دو ملت پیگیر آن هستند، مسدود کند و به نظر می‌رسد این سفر مهم رئیس قوه قضائیه و امضای توافقات مربوطه می‌تواند مسیر آینده را نیز تسهیل کند و شرایط را برای گسترش و تعمیق روابط و همچنین تسهیل در امورات قضائی به نحو احسن فراهم کند.

وی در مورد همکاری‌های قضائی ایران و عراق و اهمیت آن، نوع همکاری‌ها بیان کرد: مبادله زندانیان، مسئله تسهیل در امورات جاری، تسهیل در شکایات احتمالی که ممکن است طرف‌های تجار در کشور دیگر داشته باشند، در ارتباط با بحث مقابله با تروریسم و موضوع مهم پرونده جنایت آمریکا در عراق و تسهیل در رسیدگی هر چه سریع‌تر به این موضوع از جمله حوزه‌های مشترک میان دو کشور است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: قطعاً در رابطه مسائلی همچون تبادل زندانیان و همچنین مسائل مهم مشترک در حوزه حقوق بشر و حقوق زنان می‌تواند پایه گذاری کمیسیون مشترک برای دفاع از حقوق بشر و همچنین بانوان در چارچوب قواعد اسلامی هم مدنظر باشد.

صدرالحسنیی با اشاره به اهمیت اینگونه سفرها میان ایران و عراق تاکید کرد: هر چقدر مقامات ارشد دو کشور با یکدیگر دیدار داشته باشند، مقامات ارشد دو کشور یعنی رؤسای قوا هر چقدر که سفر کنند و موضوعات و مسائل را از نزدیک مشاهده کنند و برای رفع گرفتارها و مشکلات احتمالی دستوراتی را صادر کنند قطعاً در ارتباط و مبادلات ملی و مردمی و سیاسی می‌تواند تأثیرات قابل توجهی را داشته باشد؛ این موضوع از دو جهت که دشمنان نسبت به ایجاد اختلاف ناامید می‌شوند، مهم است.