پنج‌شنبه 5 مهر 1403

سقوط شطرنج ایران پس از پنج سال

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سقوط شطرنج ایران پس از پنج سال

تهران - ایرنا - فدراسیون جهانی شطرنج در حالی فهرست برترین‌های این رشته در ماه پایانی سال 2019 را منتشر کرد که تیم ایران پس از چند سال، سقوط 9 پله‌ای را تجربه کرد و تا رتبه بیست و نهم جهان پایین آمد.

فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) آخرین فهرست ماهانه این فدراسیون را منتشر کرد. در این فهرست تیم شطرنج ایران برای نخستین بار در چهار سال گذشته، سقوط 9 پله‌ای را تجربه کرده و تا رتبه بیست و نهم جهان پایین آمد.

تیم شطرنج ایران در ابتدای سال 2015 با 2479 امتیاز در جایگاه پنجاه و یکم جهان قرار داشت و از آن تاریخ به بعد با سیر صعودی تا به رده بیستم جهان رسید. تیم‌های روسیه آمریکا و چین در صدر این جدول رده‌بندی قرار دارند.

در این رده‌بندی شطرنج ایران با میانگین 2548 امتیاز همچنان در جایگاه سوم آسیا قرار دارد. در آسیا نیز چین و هند در جایگاه اول و دوم قرار دارند.

در بخش مردان، «پرهام مقصودلو» با ریتینگ 2674 در جایگاه نخست مردان ایران و شصت و چهارم جهان قرار گرفته است. پس از وی، «محمد امین طباطبایی» و «احسان قائم‌مقامی» در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. «مگنوس کارلسن» بلژیکی همچنان نفر نخست شطرنج جهان است و «فابیانو کاروانا» آمریکایی در جایگاه دوم قرار دارد. «دینگ لیرن» چینی هم سوم است.

«علیرضا فیروزجا» که به تازگی با پرچم فیده به مسابقات روسیه رفته بود و خبر تغییر تابعیتش تایید شد با 2723 امتیاز در جایگاه بیست و هفتم جهان قرار گرفته است.

در بخش زنان نیز «ساراسادات خادم الشریعه» با 2494 واحد ریتینگ در جایگاه سیزدهم برترین زنان جهان قرار دارد. «مبینا علی‌نسب» دوم و «میترا حجازی پور» در جایگاه سوم قرار دارند.

در بخش زنان جهان «هو یفان» و «جو ونجون» 2 شطرنج باز چینی در رده‌های نخست و دوم هستند.

*س_برچسب‌ها_س*