شنبه 29 اردیبهشت 1403

سلامت مدارس در گرو مختل کردن گردش ویروس کرونا در جامعه است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سلامت مدارس در گرو مختل کردن گردش ویروس کرونا در جامعه است

سنندج - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر مدارس نگرانی اصلی این دانشگاه در زمینه اشاعه ویروس کرونا است که اگر در سطح جلامعه گردش این ویروس مختل شود، مدارس در سلامت کامل خواهند بود.

دکتر ابراهیم قادری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وضعیت کلی استان از نظر بیماری کووید 19 تقریبا خوب است ولی هنوز ویروس در جامعه گردش دارد و به همین دلیل است که افراد مسن و بیماران مزمن زمینه‌ای، بخاطر این گردش ویروس و ابتلای به آن جان خود را در برخی شهرستان‌ها از دست می‌دهند.

وی با اشاره به رعایت بسیار خوب پروتکل‌های بهداشتی از سوی مساجد، هیات‌های عزاداری و نیز در برگزاری آزمون‌های مختلف، گفت: بحث مدارس مقداری با این امکان متفاوت است چرا که توجیه و آموزش کودکان سخت بوده و آنها خود را زیاد ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نمی‌بینند.

وی لازمه تامین سلامت مدارس را در گرو مختل کردن گردش ویروس در جامعه اعلام و تاکید کرد: کسانی که علائم بیماری و یا احساس کسالت دارند حتما باید ازماسک استفاده کرده و دست‌های خود را مرتب با آب و صابون شست وشو دهند و از حضور در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها به شدت پرهیز کنند چرا که کودکان حاضر در این مهمانی‌ها به راحتی بیمار شده و از آنجا که علائم در آنان کمتر است، آن را به مدرسه منتقل خواهند کرد.

قادری راه دوم مختل کردن گردش ویروس کرونا در جامعه را بستری سریع بیماران دارای علائم شدید اعلام کرد و اظهار داشت: افرادی که علائم شدید از جمله تنگی نفس شدید دارند باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه و بستری شوند چون با جداسازی این بیماران، گردش ویروس هم مختل می شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه یک ماه و نیم قبل درباره موج دیگری از بیماری در استان در اواخر شهریور هشدار داده بودیم، اضافه کرد: هم اکنون شاهد موج خفیفی از بیماری در استان هستیم و این موج زیاد شدید نیست و همه شهرستان‌های استان در وضعیت زرد به سر می‌برند که هنوز مشخص نیست این موج شهریور چقدر طول خواهد کشید و با اتخاذ تدابیر لازم توانستیم از شدت آن کم کنیم.

وی درباره بروز موج دیگری از بیماری کووید 19 از نیمه دوم آبان در استان هشدار داد و افزود: بیمارانی که تشخیص داده نشوند همانند آتش زیرخاکستری هستند که با تجمع آنان شاهد شعله کشیدن این آتش خواهیم بود.

قادری به بازدید ادواری سیستم بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی از اصناف، اداران و مدارس اشاره کرد و افزود: در بیشتر این اماکن اصول بهداشتی و پروتکل‌ها بخوبی رعایت می شود ولی رفتار مدارس در ادامه سال تحصیلی قابل پیش بینی نیست و ممکن است در طول آذر نتوانند پنجره‌ها را برای تهویه مناسب باز بگذارند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل رد مدارس حاشیه شهر کمبود ماسک و ناتوانی برخی دانش آموزان در تهیه آن است که امیدواریم برخی نهادها و خیرین بتوانند آن را تامین کنند.

*س_برچسب‌ها_س*