دوشنبه 28 خرداد 1403

سه دانشگاه ایرانی در فهرست 700 دانشگاه برتر جهان

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
سه دانشگاه ایرانی در فهرست 700 دانشگاه برتر جهان

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، بر پایه ویرایش 2023 نظام رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.» که در سال 2022 میلادی منتشر شده است، دانشگاه تهران به عنوان یکی از برترین مؤسسه‌های جهان شناخته شده و توانسته است در میان 450 دانشگاه پایدار در این سیاهه جای گیرد و دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و شیراز نیز بین 550 دانشگاه پایدار از نظر این نظام رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

بر پایه ارزیابی‌های مؤسسه «کیو. اس.»، دانشگاه تهران در جایگاه نخست ملی و جایگاه 401-450 جهان و دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شیراز به طور مشترک در جایگاه دوم ملی و جایگاه 550 - 501 جهان ایستاده‌اند.

رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.» در تازه‌ترین ویرایش خود نام 700 مؤسسه برتر را منتشر کرده است تا تأثیر زیست‌محیطی و اجتماعی آنها را نشان دهد. هدف این نظام رتبه‌بندی نشان دادن توجه مؤسسه‌ها به توسعه پایدار، به ویژه در زمینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی است.

در این نظام رتبه‌بندی، مؤسسه‌های جهان بر پایه هشت سنجه کلیدی ارزیابی می‌شوند، که این هشت سنجه در دو بُعد فراگیر دسته‌بندی شده‌اند. بُعد «پایداری زیست‌محیطی» دربردارنده سنجه‌های «مؤسسه‌های پایدار»، «آموزش پایدار»، و «پژوهش پایدار» است. بُعد «تأثیر اجتماعی» نیز دربردارنده سنجه‌هایی نظیر «تبادل دانش»، «تأثیر آموزش»، «اشتغال‌پذیری و فرصت‌ها» و «کیفیت زندگی» است.

بهترین امتیاز دانشگاه تهران در سنجه‌های ارزیابی نظام رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.» در سنجه «پژوهش پایدار» با امتیاز 76.9 به دست آمده است. «پژوهش پایدار» سنجه‌ای است که فعالیت‌های پژوهشی یک مؤسسه پیرامون «اهداف توسعه پایدار سازمان ملل» را ارزیابی می‌کند. همچنین دانشگاه تهران در «تبادل دانش» با امتیاز 68.9، در «کیفیت زندگی» با امتیاز 59.1 و در «اشتغال‌پذیری و فرصت‌ها» با امتیاز 53.2 رکورددار در سطح ملی است.

بر پایه گزارش سال 2022 «کیو. اس.»، دانشگاه «University of California, Berkeley: UCB» پیشگام است و «University of Toronto»، «University of British Columbia»، «University of Edinburgh»، «University of New South Wales»، «University of Sydney.»، «University of Tokyo»، «University of Pennsylvania»، «Yale University»، و «University of Auckland» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دانشگاه تهران رتبه بندی دانشگاه آی اس آی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است