چهارشنبه 18 مهر 1403

سه هزار و 750 کارگاه خراسان شمالی منتظر حمایت کرونایی دولت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سه هزار و 750 کارگاه خراسان شمالی منتظر حمایت کرونایی دولت

بجنورد - ایرنا - تاکنون سه هزار و 750 واحد کارگاهی کارفرمایی و خویش‌فرمایی در استان خراسان شمالی با ثبت‌نام در سامانه کارا، متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی دولت شده‌اند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی روز دوشنبه در نشست شورای اشتغال استان با اعلام این مطلب اظهار داشت: از فرمانداران، دستگاه های تخصصی و سایر مسوولان استان انتظار می رود برای سرعت دادن به کار ثبت نام مشمولان دریافت این تسهیلات در سامانه کارا، اطلاع رسانی مناسبی صورت دهند.

محمد بدری اظهار داشت: سهم استان از اعتبارات تسهیلاتی دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، در این مرحله، پرداخت 2 هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات است.

وی افزود: این تسهیلات با نرخ 12 درصد و دوره بازپرداخت آن با احتساب دوره تنفس، 24 ماهه خواهد بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این استان 11 هزار و 200 صاحب کسب و کار خسارت دیده از کرونا مورد حمایت قرار می گیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی هم گفت: در این مرحله، کارگاه های خسارت دیده از کرونا که کد تامین اجتماعی و کارگر بیمه شده دارند، مشمول دریافت حمایت های دولت می شوند و امید می رود در مرحله بعد، حمایت ها شامل کسب و کارهای بیمه نشده هم باشد.

حسن نوری اظهار داشت: براساس شیوه نامه ابلاغی، رقم تسهیلات در سه سطح 60 میلیون ریالی، 120 میلیون ریالی و 160 میلیون ریالی تعیین شده است.

وی تصریح کرد: کسب و کارهایی که آسیب شدید دیده اند، به ازای هر نفر بیمه شده 120 میلیون ریال و واحدهایی که تعطیل شده اند به ازای هر بیمه شده 160 میلیون ریال تسهیلات دریافت می کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: رانندگان مسافری درون شهری و برون شهری هم 60 میلیون ریال تسهیلات می گیرند.

وی افزود: پرداخت تسهیلات به رانندگان، یک مرحله ای است و متقاضیان مشمول، مستقیما به بانک معرفی می شوند اما پرداخت تسهیلات به سایر متقاضیان دومرحله ای است و باید در دستگاه تخصصی مربوط، مورد بررسی قرار گیرد.

نوری با اشاره به سهم شهرستانی استان از پرداخت تسهیلات به 11 هزار و 200 کسب و کار آسیب دیده از کرونا، گفت: سهم بجنورد و راز و جرگلان، پنج هزار و 472 واحد کارگاهی، شیروان 2 هزار و 383 واحد، اسفراین هزار و 533 واحد، مانه و سملقان 506 واحد، فاروج 123 واحد، گرمه و جاجرم هزار و 178 واحد تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این استان عمده اشتغال مردم در بخش کشاورزی است که فاقد وضعیت کارگاهی، بیمه شده و تامین اجتماعی است از این رو فعالان این حوزه نمی توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا، مربوط به بخش حمل و نقل و گردشگری است، تصریح کرد: حمایت دولت، مشمول کسب و کارهایی است که دارای کد کارگاهی مورد تایید تامین اجتماعی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: سهم استان از دریافت این اعتبارات تسهیلاتی، نیم درصد کل اعتباری است که در سطح کشور اختصاص یافته و یک درصد از کل مشمولان را شامل می شود.

وی گفت: این تسهیلات به ازای شمار کارگران بیمه شده، پرداخت می شود و در این استان، تعداد واحدهای کارگری خویش فرمایی و کارفرمایی که دارای کارگر بالا باشند، کم است به دیگر سخن، کارگاه ها، عمدتا کوچک و متوسط است و بر این اساس سهم ریالی استان از این حمایت ها پایین است.

نوری با بیان اینکه پرداخت تسهیلات، در گام نخست از رانندگان آغاز می شود، افزود: آن دسته از بنگاه‌هایی که پیامک وزارت کار را دریافت و در سامانه کارا ثبت کرده اند و مشمول دریافت تسهیلات شده‌اند، پرونده آنان به بانک عامل ارسال شده که می‌توانند به بانکی که در سامانه معرفی کرده مراجعه و روند دریافت تسهیلات خود را تکمیل کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: بخشی از تسهیلات بابت جبران دستمزد کارگران و بخشی هم بابت جبران هزینه هایی است که تحمیل شده است.

14 رسته آسیب دیده کرونا شناسایی شده است که هتل داران، رستوران ها، مهدهای کودک، باشگاه های ورزشی، واحدهای تولید پوشاک و گلخانه های تولید گل از آن جمله است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*