دوشنبه 2 مهر 1403

سودآورترین بازار ایران در 6 ماه گذشته

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
سودآورترین بازار ایران در 6 ماه گذشته

نیمه اول امسال به پایان رسید. بررسی بازدهی بازارهای مختلف در این مدت نشان می‌دهد در نیمه اول سال 1403 بازدهی طلای 18 عیار 15.5 درصد بوده است. نیمه اول امسال به پایان رسید. بررسی بازدهی بازارهای مختلف در این مدت نشان می‌دهد در نیمه اول سال 1403 بازدهی طلای 18 عیار 15.5 درصد بوده است. به گزارش عرشه آنلاین نیمه اول امسال به پایان رسید. بررسی بازدهی بازارهای مختلف در این مدت نشان می‌دهد،...

نیمه اول امسال به پایان رسید. بررسی بازدهی بازارهای مختلف در این مدت نشان می‌دهد در نیمه اول سال 1403 بازدهی طلای 18 عیار 15.5 درصد بوده است.

به گزارش عرشه آنلاین نیمه اول امسال به پایان رسید. بررسی بازدهی بازارهای مختلف در این مدت نشان می‌دهد، طلا صعودی‌تر بوده است. این در حالی است که تغییرات در بازار ارز و سرمایه حکایت دیگری داشته است. طبق آمار، دلار تا حدی تثبیت شده و نسبت به شش ماه پیش تغییرات مثبتی را ثبت نکرده است. در ادامه تغییرات شاخص بورس نیز نشان می‌دهد بازدهی بورس از دلار جامانده است. اتفاقی که با وعده 400 میلیارددلاری همتی فاصله زیادی دارد.

بازدهی طلا و سکه در صدر

نگاهی به بازدهی بازار‌ها در میانه‌سال 1403 نشان می‌دهد که در 6ماهه ابتدایی امسال طلای 18 عیار با رشد 15.5 درصدی بیشترین بازدهی را داشته و پس از آن سکه امامی و ربع‌سکه به ترتیب با رشد 15 و 13 درصدی، بیشترین بازدهی را از آن خود کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که رشد 21.7 درصدی انس طلای جهانی در نیمه اول امسال، محرک اصلی رشد قیمت طلا و سکه در کشور بوده است. انس طلای جهانی در پایان شهریورماه و پس از کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به عدد بی‌سابقه 2625 دلار رسید که یک قله تاریخی بشمار می‌رود.

بازدهی منفی دلار

در نیمه اول امسال اتفاقات سیاسی و اقتصادی بسیاری رخ داد که می‌توانست اثرات بزرگی در بازار ارز کشور داشته باشد، اما برخلاف این اتفاقات، نرخ دلار بازدهی منفی 3.5 درصدی داشته که حاکی از آرامش و ثبات این بازار بوده است.

بانک ها برنده وضعیت بی ثبات سایر بازارها

نگاهی به بازدهی بازار‌ها در 6ماهه اول امسال حاکی از آن است که تا پایان شهریورماه، نرخ سود شبکه بانکی پیشتاز بازدهی بازار‌ها بوده است. اما در پایان شهریورماه بازار طلا و سکه توانست خود را به بازدهی سود بانک‌ها نزدیک کند. نرخ سود بانکی در نیمه اول امسال بازدهی 11.5 درصدی داشته و در جایگاه چهارم بازدهی بازار‌ها قرار گرفته است.

تغییر مسیر بورس در روزهای پایانی شهریور

در نیمه اول امسال، بازار سهام بازدهی منفی 4.4 درصدی داشت. البته بازار سهام علی‌رغم اینکه در پنج‌ماهه ابتدای امسال بی‌رمق بود، در شهریورماه بازدهی 2.9 درصدی داشته که می‌تواند نشانه‌ای از تغییر مسیر بازار سرمایه در نیمه دوم سال و آغاز روند روبه‌بهبود باشد.

چرا بازارها باثبات بودند؟

محمد بیات، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره وضعیت بازارها در نیمه نخست سال 1403 گفت: درگذشته تنش‌های سیاسی به‌شدت بر بازارهای مالی کشور اثرگذار بود و موجب نوسانات شدید و حتی جهش‌های قیمتی در این بازارها می‌شد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اما در یک سال اخیر شاهد تغییر قابل‌توجه این روند در اکثر بازارها به جز بازار سرمایه بوده‌ایم. وی افزود: آرامش و ثبات در سایه مدیریت مؤثر و حضور فعالانه بانک مرکزی در بازار ارز و سکه و بهبود شاخص‌های اقتصادی میسر شده است. بیات تأکید کرد: باتوجه‌به نوسان شدید طلا در شهریورماه (ناشی از افزایش انس طلای جهانی و هم‌زمانی آن با ماه ربیع‌الاول) احتمال کاهش قیمت طلا و سکه در روز‌های آتی وجود دارد و سرمایه‌گذاری در طلا و سکه به دلیل احتمال رخ دادن سناریو‌های مختلف، با ریسک بالایی همراه است.

منبع: فارس --> هم اکنون دیگران می خوانند

بیشتر بخوانید

سودآورترین بازار ایران در 6 ماه گذشته 2