شنبه 31 شهریور 1403

سودای آمریکا برای استقرار تسلیحات دوربرد در آلمان

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
سودای آمریکا برای استقرار تسلیحات دوربرد در آلمان

واشنگتن قصد دارد برای نشان دادن تعهد خود به ناتو و دفاع اروپا، استقرار تسلیحات دوربرد در آلمان را در سال 2026 آغاز خواهد کرد.

آمریکا و آلمان روز چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه مشترک خود افزودند که "استقرار دوره ای تسلیحات" از سوی آمریکا به منظور آماده سازی برای استقرار طولانی مدت چنین قابلیت هایی است که شامل موشک‌های SM-6، موشک های کروز تاماهاوک و سلاح های مافوق صوت می شود که برد بیشتری نسبت به تسلیحات فعلی در اروپا دارند

خبر مرتبط استولتنبرگ زیر پای اوکراین را خالی کرد / عدم تعهد ناتو برای حمایت طولانی‌مدت

دبیرکل ناتو اعلام کرد که که ارائه تسلیحات به اوکراین تضمین‌کننده حمایت طولانی مدت این ائتلاف از این کشور نیست.

بر اساس معاهده نیروهای هسته ای میان برد که توسط میخائیل گورباچف از اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در سال 1987 امضا شد، استقرار موشک های زمینی با برد بیش از 500 کیلومتر تا سال 2019 ممنوع بود.

این اولین باری بود که دو ابرقدرت برای کاهش زرادخانه های هسته ای خود به توافق رسیدند و یک دسته کامل از سلاح ها را حذف کردند.

آلمان، مجارستان، لهستان و جمهوری چک همسو با امضاکنندگان این توافق، موشک‌های خود را در دهه 1990 منهدم کردند و بعداً اسلواکی و بلغارستان به آنها پیوستند.

آمریکا در سال 2019 از توافق خارج شد و ادعا کرد که مسکو این توافق را نقض می کند و دلیل نقض این توافق را توسعه موشک کروز موسوم به 9M729 توسط روسیه اعلام کرد که در ناتو به نام SSC-8 معروف است.

--> اخبار مرتبط
سودای آمریکا برای استقرار تسلیحات دوربرد در آلمان 2