یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

سورپرایز آبی‌ها در رختکن برای سرمربی / جشن خاص 43 سالگی فرمانده استقلال (عکس)

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
سورپرایز آبی‌ها در رختکن برای سرمربی / جشن خاص 43 سالگی فرمانده استقلال (عکس)

سرمربی استقلالی‌ها امشب شمع 43 سالگی را پس از رسیدن به صدر جدول با تیم محبوبش، فوت کرد.

به گزارش ورزش سه، 16 شهریور عددی است که روی شناسنامه جواد نکونام جلوی تاریخ تولدش نقش بسته اگرچه تاریخ تولد واقعی او 16 مهر است. خانواده نکونام در زمان تولد فرزندشان تصمیم گرفتند او را یک ماه بزرگ‌تر کنند تا یک سال زودتر به مدرسه برود و همین باعث شده تا خصلت سرعت در موفقیت در شخصیتش شکل بگیرد.

او به همه چیز خیلی زود رسید، 16 17 سالگی در حالی که پاس ستاره‌های درخشان و باتجربه‌ای در خط هافبک داشت اما شماره 6 را بالاخره از آن خود کرد و توانست یکی از بهترین بازیکنان تاریخ این باشگاه شود. او در همان 17 سالگی به تیم ملی دعوت می‌شد اما پشت خط ستاره‌های تیم ملی قرار می‌گرفت تا اینکه در سال 2000 و در مسابقات غرب آسیا اولین بار پیراهن تیم ملی را برتن کرد در زمانیکه جوانان جای زیادی در تیم‌ها نداشتند و اعتقاد خاصی به فرصت به بازیکنان کم سن و سال نبود.

در 22 سالگی همراه با تیم ملی در مسابقات بوسان قهرمان شد و یک سال بعد با پاس قهرمانی در لیگ برتر را جشن گرفت و به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد. درخشش او در لیگ قهرمانان آسیا و زدن 4 گل در مرحله گروهی باعث شد تا بشیکتاش ترکیه و کایزرسلاترن آلمان به او پیشنهاد رسمی بدهند اما نکونام راه دیگری را در ذهنش ترسیم کرده بود، او ابتدا به الوحده و سپس به الشارجه رفت و توانست نامش را بیشتر سر زبان‌ها بیندازد.

پس از اینکه نکونام توانست با تیم ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی 2006 بدرخشد و از عوامل اصلی صعود بود، پیشنهاد هرتابرلین آلمان و اوساسونا اسپانیا به دستش رسید اما ترجیح داد تا مسیر متفاوتی از مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی، وحید هاشمیان، خداداد عزیزی و کریم باقری در پیش بگیرد و به بهترین لیگ جهان در آن روزها برود.

لیگی که رئال مادرید و بارسلونا در آن آقایی می‌کردند و ستاره‌های بزرگی چون مسی، کاناوارو، راموس، کاسیاس، دیوید بکهام، رونالدو، ژاوی و اینستا و... در آن شاغل بودند. نکو قرارداد دو ساله با اوساسونا امضا کرد اما شش سال در این باشگاه ماند و در 149 بازی 24 گل زد. گل در دقیقه 120 دیدار با بوردو فرانسه شاید یکی از مهم‌ترین گل‌های تاریخ این باشگاه باشد که توانست این تیم را به جمع 16 تیم برتر اروپا برد و البته ماجراجویی‌های اوساسونا تا جمع چهار تیم ادامه داشت و در نهایت باخت مقابل سویا، امپراطور لیگ اروپا آن‌ها را از رسیدن به فینال باز داشت.

نکو پس از شش سال حضور در اوساسونا به تیم محبوب خانوادگی‌اش آمد و گل قهرمانی را در اهواز برابر فولاد زد، فولادی‌که بخش عظیمی از سرنوشت او را شامل شد.او اما پس از استقلال در الکویت بازی کرد و دوباره به اسپانیا با اوساسونا بازگشت. حضور کوتاه او در اوساسونا و بازگشتش با پیراهن سایپا به فوتبال ایران او را کم کم به روزهای پایانی فوتبال می‌رساند، تا اینکه به العربی قطر رفت و پس از چند ماه تصمیم به خداحافظی گرفت.

کاپیتان تیم ملی که همیشه مورد ستایش سرمربیان خود بوده و همبازیانش از پشتکار و دیسیپلین او صحبت می‌کردند با 151 بازی ملی از این حیث در فوتبال ایران رکورددار است و خیلی زود با تصمیم کارلوس کی‌روش سرمربی وقت تیم ملی به کادرفنی پیوست اما این حضور طولانی نبود.

نکو که همیشه دوست دارد خودش نفر اول باشد با خونه به خونه پا به دنیای سرمربیان گذاشت و خیلی زود پس از نتایج درخشان و با توجه به اختلافاتش با مالک باشگاه، به نساجی رفت و در حالی که صعود این تیم یک معجزه می‌خواست اما معجزه‌گر شد و این باشگاه را پس از 24 سال به سطح اول فوتبال ایران باز گرداند. او در لیگ برتر نیز با نساجی مدت کوتاهی را ادامه داد و سپس از این تیم رفت و جایش را به مجید جلالی دادند.

نکو پس از آن به فولاد آمد و باشگاهی که 7 فصل بود رنگ آسیا و قهرمانی را ندیده بود را تحویل گرفت، او در همان فصل نخست تیمش را به رده سوم رساند و سهمیه آسیایی را به هواداران هدیه داد. فصل بعد قهرمانی در حذفی و فصل بعدترش پس از چهار هفته دوری به دلیل تصمیم اشتباه مدیران باشگاه، به این تیم بازگشت و این بار سوپرجام را برای تیمش گرفت و در لیگ قهرمانان آسیا تیمش را از مرحله گروهی بالا برد.

نکونام فصل قبل خریدهای کهکشانی داشت اما اوضاع بر وفق او نبود، مشکلات عجیبی که در اهواز برایش پیش آورده بودند، او را مجاب کرده بود تا از فولاد برود.

اتحاد هواداران استقلال در ابتدای امسال باعث شد تا نکو به نیمکت استقلال برسد، در حالیکه در سالیان اخیر بارها این پیشنهاد به او شده بود اما تعهدش به فولاد و مردم خوزستان مانع شده بود تا قید تیم قرمزپوش اهواز را بزند. او پس از قبول هدایت استقلال در‌پنج بازی اخیر تیمش چهار برد کسب کرده و با برد امروز مقابل مس رفسنجان تیمش را به صدرجدول لیگ برتر رساند، همان چیزی که هواداران استقلال از او می‌خواهند اگرچه با دست بسته و مشکلات فراوان.

او امشب در حالی شمع 43 را فوت کرد که در این 3-4 ماه حضورش در استقلال، روزهای سختی را گذرانده و شاید به بهانه همین تولد دقایقی را به دور از مشکلات و شایعات از ته دل‌بخندد و با آشتی اخیری که با خطیر مدیرعامل تیمش داشته، تمرکز صد در صدی اش را برای موفقیت‌های بیشتر در استقلال بگذارد.

بازیکنان استقلال پس از برد و صدرنشینی که به سرمربی خود هدیه دادند، جشن کوچکی برای او‌در همان رختکن ترتیب دادند تا جشن تولد 43 سالگی همیشه برای نکونام به یادماندنی باشد.

سورپرایز آبی‌ها در رختکن برای سرمربی / جشن خاص 43 سالگی فرمانده استقلال (عکس) 2
سورپرایز آبی‌ها در رختکن برای سرمربی / جشن خاص 43 سالگی فرمانده استقلال (عکس) 3