چهارشنبه 13 تیر 1403

سومین همایش ملی فضای مجازی، حکمت و حکمرانی برگزار شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
سومین همایش ملی فضای مجازی، حکمت و حکمرانی برگزار شد

واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی سومین همایش ملی فضای مجازی، حکمت و حکمرانی را با هدف بررسی ساحت‌های مختلف حکمرانی از منظر فضای مجازی در روز یکشنبه 10 تیر برگزار کرد.

واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی سومین همایش ملی فضای مجازی، حکمت و حکمرانی را با هدف بررسی ساحت‌های مختلف حکمرانی از منظر فضای مجازی در روز یکشنبه 10 تیر برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، «سومین همایش ملی فضای مجازی، حکمت و حکمرانی» در روز یکشنبه 10 تیر 1403 با حضور عزیز نجف‌پور آقابیگلو، رییس واحد الکترونیکی و دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنری دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگران و محققان حوزه‌های مرتبط با فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای همایش نجف‌پور آقابیگلو ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: فضای مجازی چالش‌های جدی را برای حاکمیت و هویت ملی ما ایجاد کرده است. عبارت چالش الزاما بار منفی ندارد. آنچه اهمیت دارد نوع مواجهه ما با چالش‌هاست که برای ما فرصت و یا تهدیدهای مختلفی ایجاد می‌کند.

رییس واحد الکترونیکی در ادامه با پرداختن به این نکته که عبارت «سکوهای بین‌المللی» یک دروغ و جهل بزرگ است افزود، ما در اصل با سکوهای آمریکایی مواجهیم که به تنظیم‌گری، علی‌الخصوص تنظیم‌گری محتوا می‌پردازد و اگر ما در این فضا رویکرد مدیریتی نداشته باشیم قطعا مدیریت خواهیم شد.

وی افزود: کل مسأله در فضای مجازی این است که چگونه از مزایای این فضا استفاده بهینه کنیم به نحوی که حاکمیت ملی ما مورد تعرض قرار نگیرد. جمهوری اسلامی برخواسته از توده مردم است و مردم می‌خواهند استقلال ملی و هویت فرهنگی اسلامی آنها حفظ شود.

نجف‌پور آقابیگلو در ادامه افزود: سیاست‌های کشور در مقابل سکوهای خارجی به دو دسته تقسیم می‌شوند. سیاست اول گفت‌وگو و تعامل با این سکوها با هدف پذیرش قوانین و مقررات کشور ما بوده که با وجود تلاش‌های مکرر نتیجه‌ای دربر نداشته است.

وی ادامه داد: سیاست دوم، توسعه سکوهای بومی است که کارهای بسیار خوبی هم در این زمینه انجام شده است. اما این دو سیاست در عین لازم بودن، ناقص هستند. ما نیازمند سیاست سومی هستیم که عبارت است از همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای همسو و آن‌دسته از کشورهایی که حاضر به پیروی از سیاست‌های سایبری آمریکا نیستند. من نام این همکاری را «جنبش عدم تعهد سایبری» می‌گذارم.

وی در ادامه گفت: واقعیت این است که ملت ایران نیازی به جهانی شدن ندارد، در واقع ملت ایران جهانی شده است. بنابراین نیاز به ارتباطات جهانی با سکوهای ارتباطی جهانی دارد. سکوهای بین‌المللی که بین مردم آزادی‌خواه و مستقل دنیا تعریف شوند و ضمن ایجاد فضای ارتباطی آزادانه، به قوانین ملی کشورها نیز احترام بگذارند.

نجف‌پور به بیان فعالیت‌های مورد نیاز جامعه ایران در حوزه فضای مجازی پرداخت و تاکید کرد: ما به شدت نیازمند بازطراحی نظام آموزشی و پژوهشی فضای مجازی کشور هستیم. زیرا یا به ابعاد فنی مهندسی این حوزه پرداخته شده و یا بعد انسانی اجتماعی. درحالیکه فضای مجازی شامل این دو حوزه به صورت همزمان است.

وی ادامه داد: در واقع فضای مجازی موجودیتی جدید است که فهم مهندسی، فلسفی و علوم اجتماعی را هم‌زمان دربرمی‌گیرد. موضوع بعدی، هماهنگی، هم‌افزایی و یکپارچگی در نظام حکمرانی است. توسعه دولت الکترونیک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ارائه خدمات اجتماعی و ارتقاء بهره‌وری از طریق سکوهای ایرانی باید در نظر گرفته شود. متاسفانه ما از فقر سواد حکمرانی سایبری در رنج هستیم. یکی از پیشنهادهای من ارتقاء سواد حکمرانی فضای مجازی، علی‌الخصوص برای مسؤولان است. وی با تاکید بر اینکه همه کشورها در حال ترسیم آینده سایبری فیزیکی خودشان هستند افزود، ما به شدت نیازمند بررسی آینده سایبری فیزیکی کشورمان هستیم.

در ادامه محمدهادی همایون با بیان این مسأله که ما نیازمند آشنایی بیشتر با فضای مجازی هستیم گفت، این عالم زبان، قوانین و حال و هوای خودش را دارد. وی تاکید کرد سرعت، موضوع فلسفی بسیار مهم دنیای مدرن است که با افزایش آن، کنترل سخت می‌شود.

در ادامه همایش، دو پنل تخصصی با عناوین «حکمرانی و تنظیم‌گری فضای مجازی» با حضور داود طالقانی، سید سجاد شریعتی، محمدحسین سیاح طاهری و مهدی اسلامی و «حکمرانی اقتصاد و دارایی‌های دیجیتال (رصد بازار مالی با نگاهی به تپ‌کوین‌ها / ناتکوین و همستر)» با حضور محسن رضایی صدرآبادی، محمد طهرانی، محمدرضا فلاح و امیر عباس امامی برگزار شد و شرکت کنندگان در پنل‌ها به بررسی موضوعات مرتبط به پنل تخصصی خود پرداختند.

در پایان مراسم و بعد اقامه نماز و پذیرایی ناهار، از مقالات برتر ارسال شده به همایش با اهدا لوح تقدیر و هدیه، تقدیر شد.