پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نیست

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نیست

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز (یک‌شنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تبریک به نمایندگان مجلس یازدهم و هیئت رئیسه و آرزوی توفیق برای خدمت به آنها در این دوره، گفت: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در روابط بین الملل است که شاید در 100 سال گذشته و به‌خصوص 70 سال گذشته و بعد از پایان جنگ جهانی دوم، بی‌سابقه است.

وی افزود: این تغییرات در روابط بین‌الملل بنیادین است و ماهیت بسیاری از مفاهیم در روابط بین الملل در حال تغییر است. این تغییر بعد از پایان امپراتوری شرق آغاز شد، البته غرب فکر می‌کرد که این پایان به معنای پیروزی است و به زودی فهمیدند که شرایط جدیدی در روابط بین الملل حاکم شده است. اشتباه برداشتی که در دهه 90 کردند، غرب همچنان تاوان آن را می دهد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در شرایط سیال گذار بین‌المللی که 30 سال است ما در آن بوده و پایانی برای آن فعلا متصور نیستیم، مهم‌ترین نکته فهم دقیق و عدم اشتباه است، اظهار داشت: هر کسی در دوران گذار دچار فهم اشتباه شود، دچار مشکلات اساسی شده و بعضی حکومت‌ها به پایان رسیده‌اند.

ظریف افزود: متاسفانه ایران هم در تاریخ معاصر در مقاطع گذار به دلایلی مختلفی به رغم اهمیت شرایط مهم و استراتژیک خود تا پیش از انقلاب اسلامی، نتوانسته نقش خودش را ایفا کند. فرصت‌ها از دست رفت، شاید به این دلیل که در گذشته جهت گیری های جهانی شناخته نشد و کنش‌گری فعال و انسجام داخلی نداشتیم و شاید مهم تر از همه نخبگان جامعه ما در دوران گذار نه تدبیر کافی و نه شجاعت لازم را داشتند که شرایط گذار بتوانند شرایط کشور را به شکلی مدیریت کنند تا شرایط گذار در کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه شرایط گذار دو مشخصه مهم دارد، به تبیین این دو مشخصه پرداخت و تاکید کرد: مشخصه اول «شدن مداوم» یا «سیالیت» همه جانبه و ائتلاف‌های کوتاه مدت فرصت طلبانه و تحول در مفاهیم است. تحول دوم جابجایی مراکز و کانون‌های قدرت در روابط بین‌المللی حرکت از جهانی است که همه چیزش در غرب اتفاق می‌افتاد از اتفاقات مهم تا تصمیم گیری‌های مهم غرب محور بود به جهانی که امروز این چنین نیست

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همه مفاهیم بین الملل و روابط سیاسی دچار تحول بنیادین شده است. نه اینکه مفاهیم قبلی نابود شده، اما مفاهیم جدیدی جایگزین شده که فرصت های ویژه ای برای کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است. امام (ره) اولین کسی بود که این موضوع و تحول را تشخیص داد.

ظریف اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این بوده که سیاست خارجی فشار را از دوش مردم بردارد و اگر نمی‌تواند حداقل فشار تحمیل نکند.

وی با بیان اینکه اقدامات آمریکا، زورمدارانه و تروریسم اقتصادی است، افزود: آمریکا جنگ تمام عیار بر ایران حاکم کرده است تا از ایران تهدید امنیتی ایجاد کند اما آنها منزوی شده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال تصریح کرد: سیاست خارجی حوزه دعوای گروهی و جناحی نیست؛ سیاست‌های کلی در این حوزه از سوی رهبر انقلاب تعریف شده است.

ظریف گفت: ما در وزارت خارجه دیدگاه حزبی نداریم.