پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

سیگنال بیروت به بازار ارز ایران / بوی برجام به بازار فردوسی رسید

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
سیگنال بیروت به بازار ارز ایران / بوی برجام به بازار فردوسی رسید

بازار ارز تهران در روز سه‌شنبه به دلیل رویدادهای اخیر در منطقه، دوباره دچار هیجان شد و نوسانات صعودی را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، در روز چهارشنبه، این هیجان تا حدی کاهش یافت و تعداد کمتری از افراد در موقعیت خرید ارز قرار گرفتند. در این میان، توجه اکثر بازیگران ارزی به سفر نزدیک مسعود پزشکیان به نیویورک و احتمال از سرگیری مذاکرات برجام معطوف شده است.

قیمت دلار که مدتی را در محدوده 59 هزارو 250 تومان سپری کرده بود پس از حوادث اخیر در منطقه، از جمله انفجار پیجرها در نقاط مختلف لبنان، به ویژه بیروت، واکنش هیجانی و افزایشی نشان داد. در روز سه‌شنبه، این قیمت به 59 هزار و 600 تومان رسید و در معاملات پشت خطی شب گذشته به 59 هزار و 850 تومان افزایش یافت.

با این حال در روز چهارشنبه قیمت دلار در تهران نوسان صعودی قابل ملاحظه را ثبت نکرد و نتوانست بالای مرز 59 هزارو 800 تومان تثبیت دهد؛ بنابراین با 59 هزارو 700 تومان بازگشایی شد و عصر با یک پله کاهش نسبت به روز قبل تقریبا ثابت ماند.

از تهران که بگذریم، اسکناس آمریکایی در بازار ارز هرات نیز صبح امروز با گپ مثبت باز شد و به روی 59 هزار 500 تومان قرار گرفت اما در ادامه با رفت و برگشت قیمت درهم امارات نزولی شد و با 59 هزارو 200 تومان بسته شد.

گفتنی است درهم امارات که روز قبل با 16 هزارو 270 تومان به کار خود خاتمه داده بود روز چهارشنبه تا 16 هزارو 320 تومان بالا رفت اما ور ادامه از سرعت صعودی آن کاسته شد و نسبت به روز سه شنبه ثابت ماند.

در حال حاضر، توجه همه به سفر نزدیک مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، به نیویورک و نتایج آن معطوف شده است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که در روزهای اخیر نشانه‌های مثبتی درباره احتمال از سرگیری مذاکرات احیای برجام به بازار ارسال شده و این امر باعث افزایش دقت و توجه بازیگران ارزی شده است.

شایان ذکر است که از زمان آغاز به کار رئیس‌جمهور جدید ایران، او به دنبال بهبود روابط با غرب بوده است. روزنامه فایننشال‌تایمز نیز به تازگی با تحلیل محتوای نخستین کنفرانس خبری رئیس‌جمهور، آن را نشانه‌ای از تمایل به مذاکرات با غرب در آستانه سفر به نیویورک تلقی کرده است. این روزنامه، آمادگی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و رد ارسال موشک به روسیه را دو پیام کلیدی این نشست خبری دانسته است.

برخی از فعالان بازار معتقدند که در حال حاضر بازارساز تلاش می‌کند تا قیمت دلار آمریکایی را در محدوده 58 هزار تومان و 59 هزار تومان نگه دارد. به گفته آن‌ها، ناحیه 59 هزار و 200 تومان تا 59 هزار و 800 تومان برای دلار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر قیمت از این محدوده خارج شده و تثبیت شود، مسیر بعدی آن به روشن تر خواهد شد.

223223

کد خبر 1959684