سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

شتاب‌دهنده‌ها چگونه مسیر استارت‌آپی شدن را هموار می‌کنند>

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
شتاب‌دهنده‌ها چگونه مسیر استارت‌آپی شدن را هموار می‌کنند>

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ اگر ایده‌ای دارید اما جیبتان خالیست، اولین گزینه تامین مالی خود را معطوف به بانک‌ها نکنید؛ از سال 2005 میلادی در دنیا بستری فراهم شد تا استارت‌آپ‌ها برای تامین نیازهای مالی و فیزیکی چندان نیازمند وثیقه و وام نباشند، با شکل‌گیری گروه‌هایی با عنوان شتابدهنده راه رسیدن به نتیجه دلخواه هموارتر شده است.

شتابدهنده ها سازمان‌هایی هستند که با فراهم‌کردن کمک‌های مالی و خدماتی مثل آموزش منتورشیپ، ارائه فضای کاری و منابع لازم برای زنجیره تأمین، ایده‌های تازه را دریافت و از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنند. گاهی هم ممکن است تنها مشکل استارت‌آپ‌ها نداشتن منابع مالی کافی باشد در نتیجه این سازمان‌ها شرایطی را فراهم می‌کنند تا استارت‌آپ‌های مستعد و سرمایه‌گذاران در کنار یکدیگر قرار گیرند.

بارها پیش آمده که نام مرکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها را کنار یکدیگر شنیده باشیم اما در یک تعریف ساده برای تفکیک این دو باید بگوییم، مرکز رشد بیش‌تر روی جنبه‌های آموزشی تمرکز دارد و وارد جنبه مالی نمی‌شود، هدفش بالابردن سطح دانش ایده‌پردازان و کارآفرینان بوده و زمان پایان برنامه هم سهمی را نخواهد خواست اما شتاب دهنده‌ها به عنوان هم‌بنیان‌گذار و سهامدار در کنار استارت‌آپ‌ها خواهند ماند.

شبکه‌ای از متخصصان در کنار استارت‌آپ‌های نوپا

سراغ یکی از شتاب‌دهنده‌های پرسابقه رفتیم؛ پریسا اسدی کارشناس اجرایی یکی از این شتاب دهنده‌ها در خصوص شروع به کار خود در این حوزه گفت: شتاب دهنده ما در سال 1393 با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها و جوانان با انگیزه اکوسیستم کارآفرینی شروع به کار کرد.

وی با بیان اینکه این شتاب دهنده با در اختیار قرار دادن شبکه‌ای از متخصصان، سرمایه‌گذاران و افراد موفق کارآفرینان جوان را در مسیر راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق همراهی می‌کند، گفت: مجموعه ما در سال 1396 با پیوستن به شناسا که یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر پیشرو در اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور است، شکل جدیدی به خود گرفت.

اسدی درخصوص حمایت‌های مادی و غیرمادی از استارت‌آپ‌ها گفت: در سال جدید این شتاب دهنده برای حمایت از استارت‌آپ‌ها رقمی بالغ بر 400 میلیون به صورت نقد و 400 میلیون کمک غیرنقدی مثل فضای کار اشتراکی، زیرساخت، منتورینگ و مشاوره در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار خواهد داد که این مسئله متناسب با سطح تیم‌ها در جایگاه‌های مختلف و لایه‌های سرمایه گذاری فرق می‌کند و محصولات و خدمات متنوعی ارائه خواهد شد.

کارشناس اجرایی این شتاب دهنده با بیان اینکه این شتاب‌دهنده در سه مرحله پیش شتابدهی، شتابدهی و پساشتابدهی در کنار استارت‌آپ‌ها است، تصریح کرد: پذیرش استارت‌آپ‌ها اولین مرحله از روند حمایت است، سپس تیم‌ها وارد مرحله پیش شتابدهی شده و از خدمات آموزشی، منتورشیپ، فضای کار، مشاوره حقوقی، منابع انسانی و مالی بهره‌مند می‌شوند و در صورت موفقیت با پایش عملکرد آنها را در مسیر جدیدی قرار می‌دهد.

سهم 15درصدی شتاب‌دهنده‌ها از کل سرمایه‌گذاری

اسدی با اشاره بر اینکه این شتاب‌دهنده در سود و زیان استارت آپ‌ها شریک است، ادامه داد: تا امروز 475 تیم به دوره شتابدهی رسیده و جذب سرمایه کرده‌اند و مجموعه ما در ازای 15 درصد سهام تمام امکانات را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد؛ چنانچه تیمی در میانه راه نتواند کار را ادامه دهد، نیازی به پرداخت هزینه از بین رفته نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که منتورها (راه‌برها) تا چه زمانی در کنار تیم‌های جوان خواهند ماند، گفت: راه‌برها تا تا زمانی که تیم به بلوغ برسد در کنار مجموعه هستند و برای همراهیشان بازه زمانی خاصی در نظر گرفته نمی‌شود؛ همچنین، در هر زمینه نیاز باشد برای تیم‌ها مشاورینی تامین می‌شود و دسترسی به آنها راحت است، در حقیقت تلاش می‌کنیم تا از تمام ظرفیت اکوسیستم علمی کشور برای مشاوره بهره ببریم.

اسدی افزود: در حال حاضر سه شعبه به صورت فضای فیزیکی در تهران، اصفهان و مشهد داریم اما بستر آنلاینی هم فراهم کرده‌ایم که تیم‌های جوان در هر نقطه از کشور که نیاز به همراهی و مشاوره داشته باشند، می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای و حمایتی ما بهره ببرند.

وی در پایان در خصوص زمینه‌های تخصصی گفت: هم اکنون این شتاب دهنده علاوه بر استارتاپ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه‌های دیگری مانند فناوری‌های سلامت، فناوری‌های مالی (فین تک)، فناوری‌های آموزشی، راهکارهای سبک زندگی و فناوری‌های حوزه مدیریت منابع طبیعی را نیز پوشش می‌دهد تا بتواند از طریق جذب تیم‌های باانگیزه در حوزه‌های مختلف و مشارکت با آنها، گامی موثر در جهت پیشرفت و رفاه جامعه بردارد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید استارت آپ شتاب دهنده مرکز رشد سرمایه گذاری خطرپذیر این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است