جمعه 8 تیر 1403

شرایط خرید سکه در حراج فردا | واردات طلا به کجا رسید؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
شرایط خرید سکه در حراج فردا | واردات طلا به کجا رسید؟

به گفته سخنگوی مرکز مبادله، تاکنون در کل 12 حراج قبلی، مجموعاً 178 هزار و 610 قطعه سکه طلا به متقاضیان حراج اختصاص یافته است.

اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا ایران اعلام کرد که سیزدهمین جلسه حراج سکه طلا فردا، دوشنبه 4 تیرماه، در مرکز مبادله برگزار خواهد شد. او افزود: تمام سکه‌هایی که در این حراج عرضه می‌شوند، ضرب سال 1386 بانک مرکزی ایران هستند و بدون بسته بندی عرضه خواهند شد. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعا 5 قطعه سکه است به شکلی که می‌توان 5 قطعه ربع سکه یا 5 قطعه نیم سکه یا 5 قطعه تمام سکه و یا ترکیبی از هر سه شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه را در سبد خود داشته باشد، اما در نهایت نباید جمع هر سه با هم بیشتر از 5 قطعه باشد. او می‌گوید: واریز وجه معاملات از طریق کارت‌های هدیه، بن کارت، کارت اعتباری مرابحه و کارت‌های بانکی فاقد شماره شبا ممنوع است. بالسینی در پاسخ به این پرسش که هزینه تحویل و انبارداری چه میزان است؟ اظهار کرد: هزینه تحویل 30 هزار تومان به ازای هر سکه برای کل دوره خواهد بود و به شعب بانک عامل پرداخت می‌شود. همچنین هزینه انبارداری 50 هزار تومان در هر روز به ازای هر سکه خواهد بود و این هزینه شامل روز‌های تعطیل رسمی نیز است. او در نهایت می‌گوید: در مجموع 12 حراج برگزار شده قبلی جمعا 178 هزار و 610 قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان حراج تخصیص داده شده است.

حباب سکه از قیمت جلو افتاد

قیمت طلا در ششمین روز هفته برخلاف سکه کاهش پیدا کرد. هر مثقال طلای 18 عیار با افت 30 هزار تومانی با رقم 14 میلیون و 556 هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای 18 عیار با کاهش 10 هزار تومانی روی رقم سه میلیون و 360 هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و 315 هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز شنبه با رشد قیمت همراه شد. حباب سکه امامی 376 هزار تومان، سکه بهار 412 هزار تومان، نیم سکه 188 هزار تومان، ربع‌سکه 195 هزار تومان و سکه گرمی 22 هزار تومان رشد داشت.

این در حالیست که قیمت طلا و سکه در هفته پایانی خرداد با بازدهی متفاوت از هم بسته شد. این روند مثبت و منفی در یک ماهه خرداد نیز پایدار بود. طلای جهانی این هفته نیز همانند هفته های گذشته در زمان بسته بودن بازار طلا در داخل، آخر هفته افزایشی داشت. آیا این رشد 30 دلاری، بازار داخلی را با خود همراه می کند؟

قیمت طلا و سکه در هفته چهارم (هفته گذشته) خرداد با بازدهی متفاوت از هم بسته شدند. بازدهی طلا رشد 1.78 درصدی داشت و سکه با کاهش بازدهی 0.37 درصدی به کار خود پایان داد. معامله گران شرایط رکودی را همچنان دامنگیر بازار فلز زرد می‌دانند و معتقدند تا زمانی که دست بازارساز بر گلوی دلار است، بازار طلا نیز در منطقه‌ای مشخص نوسان خواهد داشت.

آخرین جزئیات درباره واردات طلا

ارزش شمش طلای استاندارد وارد شده به کشور در مدت مشخص شده به مبلغ 476 میلیون دلار رسید، در حالی که در سال گذشته در همین بازه زمانی، 2 تن شمش طلا به ارزش 130 میلیون دلار وارد کشور شده بود. این گزارش حاکیست، 91.64 درصد از وزن شمش طلای وارداتی در این مدت از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است.

براساس این گزارش، گمرک باشماق و مشهد با اختصاص 5 و 1.51 درصد از وزن کل واردات شمش طلا به کشور در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

شایان ذکر است، هیئت دولت در آذرماه سال 1401 مصوب کرد تا تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از این مصوبه، واردات شمش طلا به کشور آغاز شد.