یک‌شنبه 15 مهر 1403

شرایط دریافت ارز اربعین ارزان تر از بازار آزاد | در کدام سامانه ثبت نام کنیم؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
شرایط دریافت ارز اربعین ارزان تر از بازار آزاد | در کدام سامانه ثبت نام کنیم؟

بانک مرکزی ارز اربعین 1403 را با تخصیص حداکثر 200 هزار دینار به متقاضیان ارائه می‌دهد. قیمت این ارز تقریباً 23 درصد کمتر از قیمت بازار آزاد است.

با نزدیک شدن به اربعین حسینی، بانک مرکزی اعلام کرده است که مبلغ ارز اربعین برای زائران همانند سال‌های گذشته، 200 هزار دینار برای هر فرد است. قیمت این ارز بر اساس نرخ فروش اسکناس ETS تعیین می‌شود که در حال حاضر، حدود سه هزار و 540 تومان برای هر 100 دینار عراق است. بنابراین، زائران برای دریافت 200 هزار دینار ارز اربعین، باید حدود هفت میلیون تومان پرداخت کنند.

این در حالیست که هر 100 دینار عراق در بازار آزاد حدود چهار هزار و 610 تومان معامله می‌شود. به این ترتیب، قیمت فروش ارز اربعین توسط بانک مرکزی حدود 23 درصد کمتر از نرخ بازار آزاد است و زائران با دریافت 200 هزار دینار از بانک مرکزی، حدود دو میلیون و 140 هزار تومان نسبت به خرید ارز از بازار باز سود می‌کنند.

چگونه ارز اربعین 1403 را دریافت کنیم؟

ارز اربعین برای همه زائران بالای 5 سال در نظر گرفته شده است. نخستین قدم برای متقاضیان دریافت این ارز، ثبت نام در سامانه سماح است که از تاریخ 17 تیرماه، مصادف با اولین روز محرم آغاز می‌شود. نکته مهم آن است که این ارز فقط به افرادی پرداخت می‌شود که با ثبت نام در این سامانه، کد پیگیری دریافت کرده باشند.

پس از ثبت نام، متقاضیان می‌توانند با در دست داشتن اصل کارت ملی و گذرنامه یا برگه تردد اربعین، از تاریخ 20 مردادماه تا پنجم شهریورماه به بانک‌های منتخب ملی، صادرات، تجارت، سپه و پست بانک مراجعه و تا سقف 200 هزار دینار، ارز اربعین دریافت کنند. البته این رقم 200 هزار دیناری، سقف پرداخت ارز اربعین است و امکان دریافت ارز کمتر از این مقدار هم وجود دارد.

نکته قابل توجه دیگر نیز آن است که دریافت ارز اربعین، مانعی برای دریافت ارز مسافرتی یورویی محسوب نمی‌شود.

شایان ذکر است که فروش ارز تنها به زائرانی انجام خواهد شد که در سامانه سماح ثبت‌نام نموده‌اند.

فروش ارز اربعین (اسکناس) به زائرین به صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ 200 هزار دینار عراق به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS، که معادل ریالی آن حدود 62تا 65 میلیون ریال است.

ارز اربعین 1403 به کدام یک از زائران تعلق می‌گیرد؟

فروش ارز به تمامی زائرین بالای 5 سال، از تاریخ 1403/05/20 تا تاریخ 1403/06/05 تعلق می‌گیرد.

کدام بانک ها اقدام به ارائه ارز اربعین می‌کنند؟

براساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فروش ارز در بانک های منتخب بانک ملی، صادرات، تجارت، سپه و پست‌بانک انجام می‌شود.

فروش ارزش اربعین محدودیتی برای دریافت ارز مسافرتی ایجاد می‌کند؟

براساس اعلام بانک مرکزی، فروش ارز به زائرین محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

برای دریافت ارز اربعین نیاز به ثبت نام در سامانه سماح است؟

فروش ارز تنها به زائرانی انجام خواهد شد که در سامانه سماح ثبت‌نام نموده‌اند و مجوز خرید ارز (کد پیگیری مربوط) را دریافت کرده‌اند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز اربعین چیست؟

مدارک مورد نیاز برای مراجعه به بانک و دریافت اسکناس دینار عراق، ارایه اصل کارت ملی و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) معتبر زائر است.