چهارشنبه 6 تیر 1403

شرط به صحنه آمدن آراء خاکستری به نفع مسعود پزشکیان / درخواست ویژه روحانیِ اصلاح طلب از علمای حوزه علمیه قم

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
شرط به صحنه آمدن آراء خاکستری به نفع مسعود پزشکیان / درخواست ویژه روحانیِ اصلاح طلب از علمای حوزه علمیه قم

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با توجه به این مشکلات و اولویت‌های فعلی در کشور، من آقای پزشکیان را در این قسمت‌ها فرد لایق می‌دانم؛ چون انسانی است که هم با کارشناسان و کاربلدان ارتباط دارد و هم تجربیات خوبی در کار اجرا دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گفتگوی محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با جماران را در ادامه می خوانید؛

با توجه با اینکه در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داریم، می‌خواهیم نظر حضرت‌عالی را نسبت به اولویت‌های این انتخابات در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی بدانیم؟

مشکل اولیه این کشور تاکنون روابط خارجی و سیاست خارجی‌اش بوده است. یک دولتی باید روی‌کار بیاید که با نگاه باز دنیا را بشناسد و همان کاری که آقای ظریف در اول دولت آقای روحانی برای مذاکره شروع کرد، همان راه را ادامه بدهد. به امید اینکه مانعی بر سر راه چنین تفکری نباشد. تا وقتی سیاست خارجی ما درست نشود، سیاست داخلی ما هم درست نمی‌شود.

مشکل دیگری که دولت بعدی در پیش دارد و باید برایش تلاش کند، مسئله اقتصادی است. ما بعد از چهار دهه از عمر انقلاب، هنوز مسئله تورم را حل نکردیم؛ یعنی دولت بعدی باید یک راهکاری نشان بدهد که بتواند این تورم‌ها را کاهش بدهد.

مسأله دیگر، اولویت‌های اقتصادی است. دولت بعد، حالا هرکسی که روی‌کار می‌آید، باید مسائل اقتصادی برایش در اولویت باشد. نه مثل کسانی که درگذشته قولی دادند و عمل نکردند. البته علتی هم که نتوانستند عمل بکنند این بود که وزرا و مدیران ناکارآمد را روی‌کار گذاشتند؛ وعده‌ها خوب بود، اما مدیران و وزیران خیلی لایق کار نبودند.

به نظر من در این چند سال گذشته فرهنگ، هنر و دانشگاه‌های این مملکت آسیب دیده‌اند. دولتی که روی‌کار می‌آید باید فرهنگ، هنر و دانشگاه را از این آسیب‌ها نجات بدهد. تنها راهش هم این است که مدیران لایق را سرکار بگذارد. این خطی برخورد کردن، جناحی فکر کردن، خیلی حزب‌اللهی خشک اندیشیدن و امثال این‌ها به نظر من دردی را چاره نمی‌کند؛ باید کاردانی و تخصص و کاربلدی در رأس برنامه‌های رئیس‌جمهور آینده باشد. در مملکت ما بحمدالله مدیران و کاردانان لایق و استعدادها هم در مسائل فرهنگی و هم در مسائل اقتصادی زیادند؛ اما فعلاً هرکدام این‌ها در یک گوشه‌ای رفته‌اند.

با توجه به این مشکلات و اولویت‌های فعلی در کشور، من آقای پزشکیان را در این قسمت‌ها فرد لایق می‌دانم؛ چون انسانی است که هم با کارشناسان و کاربلدان ارتباط دارد و هم تجربیات خوبی در کار اجرا دارد. سال‌ها در دولت و مجلس بوده است و همه را به نیکی می‌شناسد. سخنران خوب است و بیان خوبی دارد. فرهنگ دینی‌اش خیلی خوب است؛ ادبیات مذهبی‌اش بالا است. به نظر من ادبیات سیاسی‌اش هم خیلی خوب است. در میان موجودین انسان بسیار لایقی است.

ترکیبی که اعلام شده است را چگونه می‌بینید؟ آیا می‌تواند برای آمدن مردم به‌پای صندوق‌ها رغبتی مردم ایجاد کند؟

بستگی دارد به اینکه کاندیداها بتوانند چقدر رویکرد نو، ادبیات نو و طرح‌های نو ارائه بدهند. بحث‌های کلیشه‌ای و گذشته‌ای را تکرار نکنند؛ یعنی واقعاً راهکار نشان بدهند. اگر برای حل مسئله تورم، مسئله مسکن و سیاست خارجی راهکار عملی نشان بتوانند که محقق بشود، ممکن است آرای خاکستری هم پای صندوق بیایند. ولی اگر یک چنین اتفاقی نیفتد، ممکن است حضور مردم کمتر باشند. از سوی دیگر، همت دوستان اصلاح‌طلب هم خیلی مهم است؛ از حوزه علمیه قم گرفته تا دوستان اصلاح‌طلب تهران، این‌ها همه باید عزم‌شان را جزم کنند که برای مردم در جامعه رغبت ایجاد بکنند تا مردم پای صندوق رأی بیایند.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1918452