چهارشنبه 18 مهر 1403

شناسایی 9 دسته آسیب اجتماعی و روانی اولویت دار دانش آموزان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
شناسایی 9 دسته آسیب اجتماعی و روانی اولویت دار دانش آموزان

غلامرضا باغ شیرین آسیب های شایع دانش آموزان در گروه های سنی جوان و نوجوان گفت: 9 دسته آسیب اجتماعی و روانی اولویت دار در دانش آموزان مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ غلامرضا باغ شیرین، سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان در نخستین نشست بررسی موانع پیش روی تحقق سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی و روانی دانش آموزان استان یا "نماد" که امروز در سالن اجتماعات مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان برگزار شد گفت: سازوکار شناسایی و فرآیندهای تشخیص و غربالگری در سامانه "نماد" به نحو موثری تمهید شده و سرفصل هایی همچون شناسایی پایه، تشخیص ابتدایی و تصمیم گیری مبتنی بر ارجاع نیز مدنظر قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اتخاذ راهبردهای مبتنی بر پیشگیری های رشدمدار به ویژه در جوامع هدف دانش آموزی و آسیب های شایع دانش آموزان در گروه های سنی جوان و نوجوان اظهار کرد: 9 دسته آسیب اجتماعی و روانی اولویت دار در این سند مدنظر قرار گرفته است. این مقام قضایی اظهار کرد: هدف این است تا با اقدامات مداخله ای بر کاهش عوامل مخاطره آمیز، برگزاری جلسات و دوره های آموزشی برای خانواده ها، خدمات و حمایت های روانی و اجتماعی، خدمات مددکاری به خانواده ها، معاضدت های حقوقی و مالی موردنیاز، مشاوره های خانوادگی و فردی، معاضدت های تحصیلی، درمان و جداسازی و بازتوانی نرخ آسیب های اجتماعی گروه های هدف دانش آموزی به نحو موثری کاهش یابد و روند امنیت و سلامت روانی و اجتماعی توأم با پیشرفت تحصیلی و پیشگیری از بزهکاری و انحرافات اجتماعی تضمین شود. سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان افزود: در سال های گذشته آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان زاهدان و شهرستان زهک به عنوان پایلوت اجرای طرح، مجری برنامه نماد بوده و 21 هزار و پانصد دانش آموز در 154 مدرسه از خدمات این طرح بهره برداری کردند. باغ شیرین بیان کرد: شیوع ویروس کرونا، کمبود سامانه های هوشمند ارتباطی و آموزشی در جامعه هدف دانش آموزان زهک و ناحیه یک زاهدان و کمبود اعتبارات اجرای طرح، دستیابی مطلوب به اهداف طرح را با چالش جدی مواجه ساخت. وی اظهار کرد: طی سال های 98 و 99 بیش از 13 هزار نفر اعم از دانش آموزان، والدین و مربیان مدارس مخاطب آموزش های ارتقایی، فرزند پروری و توانمندسازی قرار گرفتند و بیش از چهار هزار دانش آموز نیز از طریق سامانه نماد مخاطب تکنیک های غربالگری واقع شدند. این مقام قضایی اظهار کرد: هدف این است با گسترش موثر خط ملی نماد با شماره 1570 فرآیندهای غربالگری و ارجاعات تسریع یابد و با سامانه مدارشدن طرح نماد در سراسر استان، طیف گسترده ای از دانش آموزان سیستان و بلوچستان از خدمات مطلوب این سند ائتلاف در سال جاری بهره مند شوند. انتهای پیام /