جمعه 7 اردیبهشت 1403

" شهرک‌های صنعتی" ظرفیت آشکار توسعه و جهش تولید در استان اصفهان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
" شهرک‌های صنعتی" ظرفیت آشکار توسعه و جهش تولید در استان اصفهان

اصفهان - ایرنا - گسترش شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای شتاب توسعه پایدار اقدامی موثر و تعیین‌کننده در استان اصفهان است و با سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها می‌توان در جهت جهش تولید گام‌های موثری برداشت.

به گزارش ایرنا، تاکنون 75 مجوز ایجاد شهرک و ناحیه صنعتی در استان اصفهان صادر شده و از میان آنها 70 مورد به بهره برداری رسیده است. اصفهان با 12 هزار هکتار از نظر تعداد و اراضی شهرک‌های صنعتی مقام نخست را در کشور دارد.

حفظ واحدهای صنعتی و تولیدی موجود و حمایت از واحدهای صنعتی غیرفعال و بازگرداندن آنها به چرخه تولید، از برنامه‌های مهم دولت محسوب می‌شود و احیای این واحدها بعنوان راهکاری موثر در راستای توسعه اصفهان است که می‌تواند به اقتصاد این استان رونق بیش از پیش ببخشد.

دولت یازدهم و دوازدهم در سال‌های اخیر با حمایت از واحدهای صنعتی مانند اجرای طرح‌های رونق و رفع موانع تولید، ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط و طرح اشتغال فراگیر، راهبرد حمایت از تولید داخلی و کاهش نرخ بیکاری را در دستور کار خود قرار داده است. به گفته مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، این استان سال گذشته رتبه نخست کشور در جذب تسهیلات تبصره 18 و رونق تولید را کسب کرد و حدود 850 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی استان پرداخت شد.

اصفهان از حیث تعداد واحد صنعتی رتبه دوم، از لحاظ اشتغال صنعتی رتبه سوم و از نظر تعداد معادن فعال با 860 معدن، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

بیش از 25 درصد قراردادهای شهرک‌های صنعتی اصفهان در دولت تدبیر و امید منعقد شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: بیش از 25 درصدکل قراردادهای منعقد شده در شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

محمد جواد بگی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از مجموع 10 هزار و 240 قرارداد منعقد شده از 35 سال گذشته تاکنون در شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان،2 هزار و 614 فقره در این دولت انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار و 379 هکتار از اراضی صنعتی به متقاضیان واگذار شده است ادامه داد: یک هزار و 241 هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان در قالب 2 هزار و 614 مورد قرارداد، برای فعالیت‌های تولیدی به سرمایه‌گذاران در دولت تدبیر و امید واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان افزود: 2 هزار و 275 واحد تولیدی در مساحت یک هزار و 66 هکتار در هفت سال گذشته به بهره برداری رسید و برای 37 هزار 723 نفر اشتغال ایجاد شد.

وی با اشاره به ایجاد شغل برای 37 هزار و 723 نفر در هفت سال گذشته اضافه کرد: بطور میانگین سالانه پنج هزار و 500 شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان ایجاد شده است.

بگی خاطرنشان کرد: 2 شهرک و ناحیه صنعتی جدید گلستان و انالوجه در این دولت آماده واگذاری شده و سه ناحیه صنعتی جدید کاشان سه، ماهیان زینتی و ناحیه صنعتی پادنا در حال احداث است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی 2 شهرک صنعتی جدید، جندق در شهرستان خوروبیابانک و رکن آباد در شهرستان لنجان هم امسال آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به وضعیت امکانات زیربنایی موجود در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی اظهار داشت: تامین آب به میزان 705 لیتر بر ثانیه در 67 شهرک و ناحیه صنعتی استان انجام شده است.

وی ادامه داد: 71 شهرک و ناحیه صنعتی این استان با 745 مگاوات برق به شبکه فوق توزیع کشور و 90 درصد واحدهای صنعتی فعال در 57 شهرک صنعتی در هفت سال گذشته به شبکه گاز متصل شدند.

بگی ادامه داد: 14 مدول تصفیه خانه به ظرفیت حدود 12 هزار متر مکعب در شبانه روز در هفت سال گذشته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اصفهان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: 69 شهرک و ناحیه صنعتی از مجموع 70 شهرک فعال اصفهان به شبکه مخابراتی و ارتباطی متصل هستند و 15 شهرک نیز به فیبر نوری مجهز شده‌اندو تجهیز 15 شهرک دیگر به این فناوری در حال اقدام است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: ایستگاه آتش نشانی در 26 شهرک و ناحیه صنعتی این استان با حدود 35 خودرو اطفا حریق ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اداره امور 23 شهرک و ناحیه صنعتی از مجموع 70 شهرک و ناحیه صنعتی استان اصفهان به بخش خصوصی واگذار شده و واگذاری هفت شهرک دیگر هم در دست اقدام است.

300 لیتر بر ثانیه سهمیه آب به شهرک های صنعتی اصفهان اختصاص یافت

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: حدود 300 لیتر بر ثانیه آب و پساب بعنوان منابع آب پایدار در دولت تدبیر و امید به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اصفهان اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: این مقدار آب از طریق اجرای حدود100 کیلومتر خط به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای استفاده کارگران و صنعتگران انتقال یافت.

بگی ادامه داد: تامین آب یکی از مهمترین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع و ایجاد زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات حمایتی به صنایع کوچک و متوسط هم از وظایف اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: انتقال پساب شهری برای مصارف صنعتی برای نخستین بار در کشور و استان انجام شد.

به گفته بگی، در زمان حاضر سامانه استحصال پساب در مجموعه شهرک‌های صنعتی استان بارگذاری شده که پساب را در حد استاندارد آب آشامیدنی تصفیه و در اختیار واحدهای صنعتی قرار می‌دهد.

وی بازگشت پساب به چرخه مصرف و کاهش مصرف آب، بهینه سازی مصرف و حفظ محیط زیست را از مهمترین اهداف شرکت شهرک‌های صنعتی در ایجاد تصفیه خانه‌های پساب عنوان کرد و افزود: پساب شهری در این روش بطور کامل تصفیه و بازچرخانی شده و قابلیت استفاده تا چندین بار را پیدا خواهد کرد و این چرخه میزان مصرف آب را در شهرک‌های صنعتی استان کاهش می‌دهد.

به گفته وی، هم اکنون تامین آب 67 شهرک و ناحیه صنعتی استان به میزان 705 لیتر بر ثانیه انجام شده است.

بگی خاطرنشان کرد: نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به یک هزار و 700 لیتر بر ثانیه آب است که تا امروز حدود 700 لیتر بر ثانیه آن محقق شده و 300 لیتر دیگر در حال اجراست.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت طرح های هدایت آب توسط مسوولان ادامه داد: حجم مصرف آب کل واحدهای صنعتی معادل 3 تا 5 درصد مصرف آب کل استان است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با بیان اینکه حدود 90 درصد آب در بخش کشاورزی استان مصرف می شود، اظهار داشت: مقایسه اشتغال در بخش‌های کشاورزی و صنعت تفاوت تراز را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه 14 مدول تصفیه خانه به ظرفیت حدود 12 هزار متر مکعب در شبانه روز در شهرک‌های صنعتی استان ایجاد شده است، اضافه کرد: مطالعات طراحی تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرک‌های صنعتی جی، منتظریه، راوند کاشان، نجف آباد 2 و فناوری انجام و مدول دوم در شهرک‌های صنعتی رنگسازان، امیرکبیر کاشان در این دوره اجرا شده است.

بگی گفت: همچنین مطالعات طراحی سامانه استحصال آب صنعتی شهرک صنعتی مورچه خورت با ظرفیت 500 متر مکعب در روز و سامانه استحصال آب از فاضلاب شهری در شهرک صنعتی رنگسازان با ظرفیت 2 هزار و 500 متر مکعب در روز اجرا شده است.

وی همچنین در مورد توسعه فضاهای سبز گفت: در هفت سال گذشته 673 هکتار فضای سبز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان افزود: 10 درصد از فضای شهرک‌های صنعتی باید برابر قانون به فضای سبز اختصاص یابد که اکنون این مقدار فضای سبز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایجاد شده است.

آسان‌سازی ارائه جواز تاسیس واحدهای صنعتی در اصفهان ضروری است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز گفت: آسان‌سازی روند ارائه جواز تاسیس به واحدهای تولیدی و صنعتی جدید در اصفهان ضروری است و این امر مشارکت تمامی دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد.

ایرج موفق در جمع فعالان طرح‌های صنعتی استان اصفهان در محل خانه صنعت، معدن و تجارت این استان افزود: با توجه به ساماندهی واحدهای صنعتی، تمامی مجوزهای تاسیس مجموعه‌های تولیدی جدید در شهرک‌های صنعتی صادر می‌شود لذا درخواست ما همکاری بیشتر سازمان محیط زیست در ارتباط با صدور جواز برای مجموعه‌های جدید است.

وی اضافه کرد: طرح ارزیابی زیست محیطی شهرک‌های صنعتی در استان اصفهان انجام و منطقه‌بندی هر یک مشخص شده است و بر همین اساس مجوزهای جدید صادر می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان تشکیل کانون کارآفرینان را مفید دانست و خاطرنشان کرد: این منطقه بیش از 100 فعال اقتصادی و صنعتگر بزرگ و شاخص دارد و ایجاد چنین کانونی در راستای پیشبرد اهداف بویژه ارتقای تولید داخلی، جهش تولید و بهبود صادرات نقش بسزایی خواهد داشت.

موفق با اشاره به برخی واحدهای ارز دیجیتالی در استان اصفهان گفت: این مجموعه‌ها شرایط خوبی دارند و امیدواریم با اصلاحیه‌ای که در آیین‌نامه فعالیت آنها اعمال می‌شود بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها را برای نیل به جهش تولید خواستار شد و گفت: برای مثال از شرکت برق می‌خواهیم مساعدت خود را افزایش دهد تا منجر به قطع برق واحدهایی که معوقه دارند نشود.

وی با تاکید بر حمایت از شرکت‌های کوچک، متوسط و واحدهای صنفی استان به عنوان اولویتی اساسی در سال جاری اظهارداشت: از سوی دیگر زمینه سازی مناسب برای توسعه طرح‌های سرمایه گذاری در این منطقه باید بیش از گذشته جدی گرفته شود.

زمین‌های راکد شهرک‌های صنعتی اصفهان بازپس گرفته می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: سرمایه‌دارانی که تا آخر سال 97 در شهرک‌های صنعتی زمین تحویل گرفتند، موظف هستند در اسرع وقت فعالیت خود را آغاز کنند، در غیر این صورت حکم آزادسازی صادر خواهد شد.

سید حسن قاضی‌عسکر چندی پیش در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی شهرستان کاشان بیان کرد: برخی سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی اصفهان زمین تحویل گرفته‌اند اما هیچ اقدامی در آن انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به هزینه ایجاد زیرساخت‌های این شهرک‌ها از جمله آسفالت، آب، برق و گاز برای دولت افزود: انشعاب آب، برق و گاز نیز در صورتی که فعالیتی انجام ندهند، گرفته شده و به سرمایه‌گذاران فعال که نیاز شدید برای آغاز فعالیت دارند، واگذار خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با هشدار به سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: این شهرک‌ها جای بورس‌بازی و زمین‌خواری نیست.

وی تاکید کرد: سرمایه‌داران باید بدانند که دیگر نمی‌توانند با تحویل زمین در شهرک‌های صنعتی آن را بلااستفاده و راکد نگه دارند بلکه باید زمانی زمین را تحویل بگیرند که برنامه و طرح آنها آماده و قابل اجرا باشد.

قاضی‌عسکر ادامه داد: بر اساس سیاست مولدسازی، نمی‌توان یک شهرک صنعتی را برای اجرای طرح‌ها آماده کرد اما عده‌ای آن را راکد نگه دارند و دولت اقدام به ایجاد شهرک دیگر کند.

وی گفت: به سرمایه‌دارانی که در زمین ساخت و ساز انجام داده‌اند و راکد ماندند نیز هشدار می‌دهیم یا باید به سرمایه‌گذاران فعال اجاره بدهند یا از خیر زمین بگذرند زیرا شهرک صنعتی جای بورس بازی و زمین‌خواری نیست بلکه فقط برای فعالیت و تولید اقتصادی است.

کارشناسان معتقدند که اصفهان دارای ظرفیت بسیاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است که اگر موانع موجود برداشته و فرایندهای مورد نیاز تسهیل شود شاهد رونق هرچه بیشتر و حدوث اتفاق‌های خوب در آن خواهیم بود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور 11 درصد، سرمایه‌گذاری 10 درصد، اشتغال صنعتی 8 درصد و رتبه‌اش در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی، دوم است.

بر اساس آمار سال 98، چهار میلیون و 455 هزار نفر در این استان در زمره جمعیت بالای 10 سال قرار دارند که از بین آنها، یک میلیون و 652 هزار نفر با سهم 37 درصد از کل جمعیت فعال، شاغل محسوب می‌شوند.

اصفهان با بیش از 9 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه 221 هزار میلیارد ریال و اشتغال 263 هزار نفر، حدود 840 معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه بیش از 10 هزار میلیارد ریال و حدود 180 هزار واحد صنفی، از صنعتی‌ترین استان‌های کشور بشمار می‌رود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*