شنبه 7 مهر 1403

شکایت میراث جهانی از شهرداری؛ کوه رحمت همچنان تراشیده می‌شود!

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
شکایت میراث جهانی از شهرداری؛ کوه رحمت همچنان تراشیده می‌شود!

سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به فعالیت معدنی در کوه رحمت تخت جمشید توسط شهرداری مرودشت و اهمیت بالای این کوه باستانی چه اقدامی برای حفاظت از این محوطه ثبت جهانی شده کشور در برابر فعالیت معدنی خواهید داشت؟ گفت: تخت جمشید اثر بسیار مهم ایران است و کوه رحمت تخت جمشید نیز به دلیل ارزش‌های باستانی و تاریخی و همچنین ارزش‌های طبیعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بنده با توجه به اخبار منتشر شده از آسیب‌های وارد شده به این مجموعه میراثی کشور و بررسی آسیب‌ها به تخت جمشید سفر خواهم کرد تا در گفتگو با کارشناسان و متخصصین در این مورد به نتیجه برسیم و اقدامات لازم برای حفاظت از کوه رحمت را انجام دهیم.

به گزارش ایلنا، کوه رحمت در عرصه و حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید قرار دارد و دارای سه حریم مشخص است. شهرداری مرودشت، اما در حریم درجه دو تخت جمشید در حال تخریب بخش‌های وسیعی از این کوه با هدف برداشت معدنی است. کوه رحمت از چنان اهمیتی برخوردار است که هخامنشی‌ها تخت جمشید را در دامنه این کوه بنا کردند و پادشاهان ساسانی به دلیل وجود معبد بزرگ آناهیتا در بخشی از این کوه در نزدیکی شهر باستانی استخر تاجگذاری خود را در آن انجام دادند. حتی برخی شاهان ساسانی مدتی نیز به عنوان نگهبان آتش در دامنه این کوه و در معبد باستانی آن خدمت کرده‌اند.

کوه رحمت تخت جمشید همچنین دارای غار‌های باستانی است که بررسی باستان شناس‌ها در آنها قدمت استقراری بشر در این غار‌ها را به دوره نوسنگی رسانده است. همچنین باستان شناس‌ها توانسته‌اند در حریم درجه دو تخت جمشید محوطه‌های گورستانی متعدد شامل تابوت‌های سفالی اشکانی و هزاران گور ساسانی را بیایند.

اقدام دوباره شهرداری مرودشت برای تخریب کوه رحمت

باستان‌شناس‌ها در کاوش‌های باستانی‌شناسی در بخش‌های کوچکی از کوه رحمت به گور‌های باستانی متعدد برجای مانده از دوره ساسانی و اشکانی و حتی محوطه‌های دوره اسلامی دست یافته اند. آثار تاریخی موجود در کوه رحمت به اعلام باستان‌شناس‌ها در سراسر این محوطه مهم میراث جهانی ایران پراکنده است و این کوه چنان اهمیت دارد که یونسکو درخواست گسترده‌تر شدن حریم‌های محوطه باستانی تخت جمشید و کوه رحمت را برای حفاظت بیشتر از آن به ایران پیشنهاد کرده است.

برغم اهمیت بالای کوه رحمت که در عرصه و حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید قرار دارد، شهرداری مرودشت در اقدامی غیرقانونی که موجب اعتراض پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و فعالان میراث فرهنگی و متخصصین و باستان‌شناس‌ها و فعالان میراث فرهنگی شده است، نه تنها به توقف معدنکاوی که با حضور یگان حفاظت میراث جهانی تخت جمشید در هفته گذشته توجه نکرده است که همچنان در حال شکافتن کوه رحمت و تعرض به حریم درجه دو تخت جمشید است.

شکایت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از شهرداری مرودشت

تاکنون 65 هکتار از حریم درجه دو تخت جمشید با فعالیت معدنی شهرداری مرودشت تخریب شده و برغم صدور حکم قضایی مبنی بر ممنوعیت فعالیت معدن متعلق به شهرداری مرودشت که در آن تاکید شده است که تمامی ابزارآلات و ادوات معدنکاوی در حریم درجه دو تخت جمشید باید از این محدوده جمع آوری شوند، همچنان در حال تخریب کوه رحمت است.

براساس اسناد ارسال شده به ایلنا، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید 3 روز قبل شکایت قضایی خود را از شهرداری موردشت به دلیل بی‌توجهی به موازین میراث فرهنگی و نادیده گرفتن احکام قضایی در قوه قضاییه ثبت کرده است و بررسی پرونده تخریب کوه رحمت تخت جمشید از سوی شهرداری مرودشت آغاز شده است.

کوه رحمت برای آسفالت خیابان‌های مرودشت تراشیده می‌شود

براساس اظهارات فعالین میراث فرهنگی مرودشت، شهرداری این شهرستان برداشت‌های معدنی از کوه رحمت را صرف زیرسازی خیابان‌های مرودشت و آسفالت خیابان‌ها کرده است. اقدامی که از ابتدا تا انتهای آن غیرقانونی است و هنوز مشخص نیست چرا شهرداری مرودشت که باید خود حافظ میراث جهانی مردم این شهر باشد، بخش‌هایی از کوه رحمت را می‌تراشد تا مواد اولیه آسفالت خیابان‌های مرودشت را فراهم کند؟

در هفته‌های گذشته که خبرتخریب کوه رحمت در فعالیت معدنی شهرداری مرودشت به سرخط رسانه‌ها رسید، شهرداری این شهر نه تنها هیچ بیانیه و پاسخی برای اقدامات غیرقانونی خود در حریم درجه دو تخت جمشید به رسانه‌ها ارسال نکرده است، بلکه در اقدامی عجیب پس از اقدام یگان حفاظت میراث فرهنگی تخت جمشید در 28 شهریورماه گذشته برای توقف فعالیت معدنی در حریم درجه دو تخت جمشید، بار دیگر فعالیت‌های خود را از سر گرفته و در حال تخریب بخش‌های دیگر کوه رحمت و برداشت معدنی از این کوه مهم و باستانی تخت جمشید است.

از میان اخبار

9 بوستان در تهران تعطیل شدند

گزارش میدانی از نانوایی‌ها؛ نان‌دزدها زیاد شدند