یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

شیرکوهستان؛ لقبی که همت به مهدی خندان داده بود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
شیرکوهستان؛ لقبی که همت به مهدی خندان داده بود

شهید مهدی خندان از سوی شهید همت به عنوان «شیر کوهستان» لقب گرفته بود. وی هموار کننده راه همرزمانش برای مقابله با دشمن در ارتفاعات کانی مانگا بود.

شهید مهدی خندان از سوی شهید همت به عنوان «شیر کوهستان» لقب گرفته بود. وی هموار کننده راه همرزمانش برای مقابله با دشمن در ارتفاعات کانی مانگا بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «شیر کوهستان» با محوریت زندگی و خاطرات شهید مهدی خندان از فرماندهان لشکر 27 محمدرسول‌الله (ص) چندی است توسط نشر 27 منتشر و راهی بازار نشر شده است. شیما ناصری پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس، یادداشتی در معرفی این‌کتاب نوشته که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.

مشروح این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

در لابه لای کتاب‌های کتابخانه دنبال زندگی نامه شیرمردی می‌گشتم از جنس حمزه، از جنس مالک‌اشتر. از همان جنس که با قامت بلندشان در برابر دشمن سینه سپر کردند. سالار تیپ عمار، عنوانی بود که من را جذب خودش نمود و من را یاد عمار یاسر انداخت. کتاب را برداشتم و شروع به تورق زدنش کردم. شهید مهدی خندان شیرمردی از جنس عمار بود. فرمانده یکم تیپ عمار لشکر 27 محمد رسول الله (ص).

این کتاب دهمین کتاب از مجموعه بیست و هفتی‌های انتشارات 27 بعثت بود. همان مجموعه‌ای که به دور از غلو و بدون استفاده از عنصر خیال و توهم شروع به نگارش زندگی فرماندهان لشکر 27 کرده است.

کتاب سالار تیپ عمار پر بود از منابع و مستنداتی که همه‌اش بر اساس واقعیت و توسط نویسنده و استاد ماهری به نام گل‌علی بابایی قلم زده شده بود. این کتاب 18 فصل داشت. فصل‌های ابتدایی «سالار تیپ عمار» به دوران کودکی تا زمان نوجوان این شهید می‌پردازد. روزهایی که به‌خاطر درس و مدرسه و به دلیل کمبودهای منطقه‌ای مجبور بود فاصله بسیاری را از روستای خود تا مدرسه مناطق دیگر حرکت کند تا به مقصد برسد، همه این اتفاقات در کتاب مورد توجه قرار گرفته است. و در فصل آخر اسناد و مدارکی که در کتاب به کار برد شده است را مشاهده خواهی کرد.

شهید خندان در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی در جبهه میانی یعنی حد فاصل سرپل ذهاب و قصر شیرین خدمت می‌کرد. اقداماتی که شهید مهدی خندان برای عشایر و بومیان منطقه در جهت نجات از دست اشرار و دشمن انجام داده بود، از وی یک فرد سرشناس و محبوب در منطقه ساخته بود. این رابطه هنوز هم بین برخی از خانواده‌های منطقه و خانواده شهید خندان وجود دارد. وی رزمنده‌ای چند بعدی بود. او علاوه بر عبادت و راز و نیاز با خدا و مداحی، با خلق خدا نیز رابطه خوبی داشت. شهید مهدی خندان متولد روستایی در منطقه لواسان و فردی خوشرو و مهربان بود، همراهی او با دوستان و خوش مشربی وی سبب شده بود دوستان و حتی مردم منطقه‌ای که در آنجا خدمت کرده بود این شهید بزرگوار را دوست داشته باشند و به وی احترام خاصی بگذارند.

شهید مهدی خندان از سوی شهید همت به عنوان «شیر کوهستان» لقب گرفته بود. وی هموار کننده راه همرزمانش برای مقابله با دشمن در ارتفاعات کانی مانگا بود. دارای روحیه سلحشوری و از خود گذشتگی فراوانی بود.

شیوه نگارش کتاب «سالار تیپ عمار» به صورت سوم شخص است. اطلاعات و منابع گوناگونی از خانواده، هم‌رزمان و دوستان شهید خندان برای تنظیم زندگی‌اش و همچنین روایت هم‌رزمان وی در ارتفاعات کانی‌مانگا و کسانی که شاهد لحظه شهادت این شهید بزرگوار بودند کمک بسیاری در نگارش کتاب به نویسنده کرده است.

علت نامگذاری عنوان کتاب «سالار تیپ عمار» را از می‌توان به این اشاره نمود که این عنوان از شخصیت شهید مهدی خندان گرفته شده است. زیرا تمام کسانی که او را می‌شناختند از وی با عنوان فردی صادق و سالارمنش یاد می‌کردند. به همین دلیل نویسنده عنوان کتاب را سالار تیپ عمار گذاشته است.

از جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های این کتاب می‌توان اشاره کرد به پیش بینی‌هایی که وی 72 ساعت قبل از شهادت در مورد زمان شهادتش کرده بود. همه در حین عملیات و هنگامی که در مقرهای خود در کمین دشمن بودند شاهد تمام پیش بینی‌های این شهید بزرگوار از لحظه شهادتش بودند. گویی اتفاقات لحظه به لحظه به گونه‌ای رقم می‌خورد که قبلاً از زبان شهید مهدی خندان بیان شده بود و انگار شهید خندان را مجبور می‌کرد تا پا در آن مسیر بگذارد.

و بخش دیگر مربوط به زمان شهادت شهید مهدی خندان. زمانی که دره کانی‌مانگا در محاصره دشمن قرار گرفت و عملیات با مشکل برخورد کرده بود و تنها راه شکست خط دشمن بود. شهید مهدی خندان برای خاموش کردن دوشکای دشمن از جا برخواست و با رجزخوانی به سمت دوشکای دشمن حرکت کرد و در نهایت به شهادت رسید. پیکر این شهید عزیز روی سیم خاردارهایی که دشمن کشید بود به شکلی حماسی و صلیب‌وار باقی ماند و مدت‌ها بعد پیکرش به لواسان برگشت.