شنبه 29 اردیبهشت 1403

شیوع کرونا باعث رکود ورزش اسب‌دوانی کشور شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شیوع کرونا باعث رکود ورزش اسب‌دوانی کشور شد

شهرکرد - ایرنا - رییس فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران گفت: شیوع ویروس کرونا باعث رکود در رشته ورزشی اسب‌دوانی و چرخه اقتصادی فعالان این حوزه شده است.

مسعود خلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: متاسفانه میزان خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا در حوزه سوارکاری کشور به‌قدری بالاست که قابل برآورد نیست.

وی افزود: رشته سوارکاری فقط مربوط به حوزه ورزش نیست و چرخه اقتصادی آن در کشور بالاتر است و حتی در بخش اقتصاد این رشته نیز اثر گذاشته است.

خلیلی تصریح کرد: به همین منظور برنامه‌ریزی برای کاهش تعداد اسب‌های پرورشی و ارتقای کیفیت این اسب‌ها در ایران ضرورت دارد.

رییس فدراسیون سوارکاری اظهار داشت: متاسفانه در حوزه سوارکاری ایران به بخش بانوان توجه جدی نشده و نایب‌رییسان هیات‌های استانی در کشور باید فعال‌تر واد میدان شوند.

وی گفت: مسئولان ورزش و جوانان کشور باید هنگام تقسیم سرانه‌ها و توزیع اعتبارات به سوارکاری توجه کنند.

خلیلی، تفاوت هزینه‌های پرورش اسب مطلوب و نامطلوب را تا سقف 20 درصد اعلام و تاکید کرد: پرورش‌دهندگان اسب در کشور باید به سمت و سوی پرورش اسب‌ها صادراتی حرکت کنند.

وی افزود: هم‌اینک بیش از 480 باشگاه سوارکاری در 31 استان کشور وجود دارد که از این تعداد 95 درصد در اختیار بخش خصوصی و پنج درصد مختص شهرداری‌ها و شرکت‌ها است.

وی تصریح کرد: براساس آمار فدراسیون پزشکی از مجموع 17 هزار سوارکار بیمه شده در کشور سه هزار نفر از بانوان هستند.

خلیلی یادآور شد: البته تعداد فعالان حوزه سوارکاری در کشور بسیار بیشتر از آمار بیمه‌شدگان است.

به گزارش ایرنا، میزان بارش و ارتفاع از سطح دریا چهارمحال و بختیاری را به مکانی مستعد برای پرورش اسب و رشته‌های مرتبط با سوارکاری تبدیل کرده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*