یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

صادرات ایران به روسیه افزایش یافته است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
صادرات ایران به روسیه افزایش یافته است

جلالی گفت: سال گذشته رشد 105 درصدی صادرات به روسیه را داشتیم و امسال رشد بالای 40 درصد را خواهیم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو، نقشه راه جدید روابط ایران و روسیه را بررسی کرد.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در این برنامه به سوالات زیر پاسخ داد.

اهمیت سفر رئیس جمهور به روسیه در مقطع کنونی چیست؟

جلالی: ایران و روسیه از اشتراکات زیادی برخوردار هستند، جمهوری اسلامی ایران در طول 43 سال گذشته در مقابل یکجانبه‌گرایی غرب و آمریکا ایستادگی کرده است و ثمره این ایستادگی این بود که آمریکایی‌ها از غرب آسیا مجبور به خروج شدند و نتوانستند آمریکایی‌ها با وجود هم‌پیمانان زیادشان ناتو را به طرف غرب آسیا گسترش دهند و این موضوع به دلیل ایستادگی جمهوری اسلامی ایران است. در فدراسیون روسیه وضعیت متمایزی ایجاد شده است و شکاف و اختلاف بین فدراسیون روسیه، غرب و آمریکا افزایش یافته است.

روس‌ها بخش‌های نظامی خودشان را ارتقا داده اند و می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند. در چنین شرایطی ما دارای رویکرد بسیار نزدیکی با روس‌ها هستیم. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که از استقلال در سیاست خارجی خود برخوردار است.

ایران عزت، حکمت و مصلحت را سه عنصر اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است. از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد روابط متواضع با تمام دنیا است، اما غرب در مقابل استقلال جمهوری اسلامی ایران موضع گیری کرده است. بزرگترین دستاورد ما در سیاست خارجی استقلال است. ما باید منافع ملی خودمان را تعقیب کنیم، سفر رئیس‌جمهور در چنین شرایطی در منطقه و در دنیا ابعاد بسیار زیادی دارد.

موضوعات بسیار زیادی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است که می‌تواند در گفت‌وگو‌های دو رئیس جمهور به عنوان نقشه‌راه دو کشور و تضمین‌کننده همکاری‌ها مطرح شود. این سفر در زمان مناسب و در مقطع مهمی انجام می‌شود.

در حوزه اقتصادی چه راهبرد مشترکی را با روسیه می‌توانیم دنبال کنیم؟

جلالی: کسانی که بحث منافع ملی را تعقیب می‌کنند باید بدانند روسیه کشوری است که بین 200 تا 250 میلیارد دلار واردات دارد. در یک یا دو سال اخیر روابط ما به لحاظ اقتصادی ارتقا یافته است. ظرفیت اقتصاد روسیه و ایران زیاد است، سال گذشته رشد 105 درصدی صادرات به روسیه را داشتیم و امسال رشد بالای 140 درصد را خواهیم داشت. از طرف دیگر روس‌ها در سال 2021 توانستند صادرات خوبی به ایران داشته باشند. به جای اینکه کالا‌های اساسی خودمان را از کشور‌های آمریکای لاتین بخریم، برای ما و روسیه مناسب است که بتوانیم از کشور روسیه و همسایه شمالی خودمان کالا‌های اساسی را تهیه کنیم.

روسیه یکی از کشور‌های مهم تولید کننده غلات است. بیش از 50 میلیون تن غلات مازاد دارند. در 9 ماهه اول سال جاری آمار صادرات به روسیه رشد پیدا کرده است، ولی به صورت مدیریت شده و هدفمند، همچنین آمار صادرات ایران به روسیه افزایش یافته است. روسیه به عنوان همسایه شمالی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است.

در حال تکمیل...