پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس)

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس)

صدف اسپهبدی در سال 1396 و با بازی در فیلم کوتاه راحانا خود را به سینما معرفی کرد. او در این فیلم نقش یک دختر تک‌تیرانداز را بازی کرد. بازیگری در سریال سفر در خانه به کارگردانی بهمن گودرزی نیز از جمله کارهای قبلی اوست.

بدون شک یکی از بازی‌های درخشان سینمای ایران در سالی که گذشت را کارکتر «فریبا» در فیلم «علف‌زار» ارائه داد. البته او مزد این هنرنمایی را گرفت و در اختتامیه جشنواره فیلم فجر، جایزه سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم «علف‌زار» کسب کرد.

شروع فعالیت هنری

صدف اسپهبدی در سال 1396 و با بازی در فیلم کوتاه راحانا خود را به سینما معرفی کرد. او در این فیلم نقش یک دختر تک‌تیرانداز را بازی کرد. بازیگری در سریال سفر در خانه به کارگردانی بهمن گودرزی نیز از جمله کارهای قبلی اوست. وی تجربه اجرا در تلویزیون را در کارنامه هنری خود دارد و تاکنون اجرای برنامه «همیشه خونه» در شبکه آموزش در کنار فرهاد جم را بر عهده داشته است.

علفزار مهمترین فیلم اسپهبدی تاکنون بوده است. فیلمی به تهیه کنندگی بهرام رادان، نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی محصول سال 1400است که این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم در سیزده بخش نامزد دریافت سیمرغ بود.

نگاهی به بازی صدف اسپهبدی در فیلم «علف‌زار»

حسین جوانی در سینماتیکت می‌نویسد: صورتی رنگ پریده، دندان‌هایی پوسیده، موهایی که بدون ظرافت رنگ شده‌اند، چشمانی بی فروغ و بدنی لاغر و تکیده، همگی نشانگر فریبا در فیلم علفزار است. لازم نیست که او حرف بزند تا معلوم شود مواد مخدر چه به روزش آورده است؛ از راه رفتنش هم پیداست که نه‌تنها سال‌ها اسیر اعتیاد است بلکه هیچ تلاشی هم برای ترک کردن نمی‌کند.

سال‌ها احتیاج و تو سَری خوردن و زیر پا بودن و نادیده گرفته شدن باعث شده آنقدر وقیح شود که نیازی نبیند به خوشایند کسی حرفی بزند یا حقش را پشت خواهشی پنهان کند. فریبا چیزی برای از دست دادن ندارد و این همه‌ی دارایی اوست، «علف‌زار» از همین‌جا شروع می‌شود. از جایی‌که فریبا می‌فهمد نمی‌خواهد دخترش همان راهی را برود که او رفته و اولین قدم برای دور کردن او از این مسیر، گرفتن شناسنامه است.

حالا او نیازی دارد، نیازی که حاضر است به‌خاطرش دوباره به سراغ محسن (مهدی زمین‌پرداز) برود. محسن همان کسی است که او را به این روز انداخته است. فریبا روزگاری دختری خانواده‌دار بوده که در ناز و نعمت زندگی می‌کرده اما فریب ساقی موادی به نام محسن را خورده و از خانه فرار کرده و حالا به این حال و روز اُفتاده است. اما دیگر مهم نیست که چه بر او گذشته بلکه مهم این است که او می‌خواهد هرجور شده محسن را راضی کند تا دریابد که دختر کوچکش محصول عشقی است که روزگاری میان آنها جریان داشته بود. هم‌دلی کردن با فریبا سخت است چراکه او عنصر نامطلوب و گستاخی است که کسی دوستش ندارد و خوشش نمی‌آید که حتی کمکی به او بکند. صدف اسپهبدی برای بازی در نقش فریبا کار دشواری داشته است.

از سویی بازی در نقشی که هیچ‌گونه زیبایی ظاهری ندارد و از سوی دیگر شخصیتی که مهربانی کسی را بر نمی‌انگیزد، بسیار سخت است. اسپهبدی برای باورپذیر کردن نقشش هم نزدیک به 25 کیلو وزن کم کرده، هم شکل خاصی از راه‌رفتن را یاد گرفته و هم به صدایی رسیده که محصول سال‌ها بلعیدن دود و لق شدن دندان‌هاست. تلاشی قابل تقدیر که او را در کنار طناز طباطبایی برای بازی در نقش مریم «مرهم»، باران کوثری برای بازی در نقش سارای «خون بازی» و سارا بهرامی برای بازی در نقش مهسای «دارکوب» قرار می‌دهد و به درستی شایسته‌ی دریافت سیمرغ بلورین شناخته شد.

کاهش وزن باورنکردنی برای فیلم علف‌زار

اسپهبدی برای بازی در فیلم «علف‌زار»، 25 کیلو وزن کم کرد!

او درباره بازی در این فیلم و کاهش وزن چشمگیرش می‌گوید:

"نقش بی‌نظیر بود و قطعا آنقدر جذاب بود که هرکسی رو وسوسه می‌کرد بازی کند. زمانی که راجع به فیلم‌نامه صحبت کردیم، آقای دانشی گفتند که تو مد نظر من هستی، اما نه به صورت قطعی. تمرین و لاغر کن که اگر شد، این نقش را بازی کنی. من 8 ماه، شبی 10 کیلومتر دویدم و با افرادی که اعتیاد دارند صحبت کردم و بعد 8 ماه آقای بهرام رادان را دیدم و قرار شد این نقش را بازی بکنم. نقش خیلی سخت اما به شدت دوست داشتنی بود. برای من به عنوان تجربه اول بی نظیر بود."

بهرام رادان که تهیه‌کننده فیلم است نیز در این رابطه معتقد است:

"نقش «فریبا» در فیلم‌نامه نقش مهمی بود و جای کار داشت، من خانم اسپهبدی را نمی‌شناختم و آقای کاظمی گفتند ایشان رو میشناسند و در فیلم کوتاه باهاشون کار کردند و ایشون رو در نظر داشتند. بالاخره قرار شد، یک روز ایشان را ببینیم و روزی که خانم اسپهبدی از در وارد شدند، از آن‌جایی که چیزی در حدود 25 کیلو وزن کم کرده بودند، من فکر کردم هر بازیگر دیگری هم باشد، باید شبیه آن زمان ایشان شود. به نظر من درخشان بودند و بهشون خسته نباشید می‌گم."

خانم اسپهبدی عزیز؛ ممنون که به یاد مردم آبادان بودید

المیرا فلاحیان در چی بپوشم نوشت: چندی پیش فیلم «علف‌زار» با حضور بازیگران این فیلم از جمله پژمان جمشیدی و صدف اسپهبدی به اکران عمومی درآمد. صدف اسپهبدی با استایل معمولی اما در عین حال شیک در این اکران حضور یافت، اما نکته‌ای که در استایل او جلب توجه میکرد، گوشواره‌های او بودند.

صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاندصدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند

ترکیب دو رنگ سفید و مشکی از ترکیب‌های پرطرفدار بوده و هست. صدف اسپهبدی هم شلوار، مانتو و شال مشکی را با شومیزی سفید رنگ ست کرده بود که این تناقض رنگی میان دو رنگ سفید و سیاه، جذابیت خاصی به استایلش بخشیده بود. همین ترکیب رنگ را در گوشواره‌های او هم میبینیم. گوشواره‌های مشکی رنگی که روی آن‌ها کلمه آبادان حک شده است.

استفاده از گوشواره‌هایی که نام آبادان روی آن‌ها حک شده شاید حمایت بزرگی از این مردم داغدیده به حساب نیاید، اما همین حمایت کوچک هم در شرایط کنونی به چشم می‌آید و نشان می‌دهد که این بازیگر به فکر این مردم داغدیده بوده و سعی کرده به هر نحوی این موضوع را در استایلش هم نشان دهد.

نظر کاربران درباره پدیده جدید سینمای ایران چیست؟

تماشاخانه

ببینید | قهرمانان را در ایران خانه نشین می‌کنند، در خارج روی دست می‌برند / 89 روزه‌ها چرا دو سال جنگیدند؟

ببینید | مهارتی عجیب در شکار / سوسکی که موقع شکار چراغ‌هایش را خاموش می‌کند

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 2
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 3
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 4
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 5
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 6
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 7
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 8
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 9
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 10
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 11
صدف اسپهبدی؛ دختری که شما را به سینما می‌کشاند (+ عکس) 12